kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Pieter Laurens Mol

Nederlands beeldend kunstenaar, beeldhouwer, collagekunstenaar, fotograaf, installatie-kunstenaar, tekenaar, conceptueel kunstenaar,

Beeldend kunstenaar Pieter Laurens Mol is bij het grote publiek niet erg bekend, ondanks exposities bij het van Abbemuseum in Eindhoven en het Stedelijk Museum in Amsterdam. Hij was zelfs de eerste levende Nederlander met een eigen tentoonstelling in het Museum of Modern Art in New York. Daar werd zijn werk als conceptuele multi-mediakunst gepresenteerd.

Geboren in Breda, 26 oktober 1946, woont en werkt in Breukelen.

Pieter Laurens Mol (1946) volgde een opleiding tot timmerman en meubelmaker (1959-1963). Voor korte tijd (1963-65) bezocht hij de afdeling fotografie van de Academie Sint Joost in Breda om vervolgens, op negentienjarige leeftijd, als zelfstandig kunstenaar te gaan werken.

Maakte aanvankelijk fotowerken, waarin hij zelf optrad.

Vanaf 1968 is het werk van Pieter Laurens Mol in vele galeries en musea in binnen- en buitenland te zien geweest. Mol had museale solotentoonstellingen in onder andere het Van Abbemuseum in Eindhoven (1975, 1993), het Stedelijk Museum Amsterdam (1977), de Kunsthalle Basel (1981), de Malmö Konsthall (1987), het Contemporary Arts Museum in Houston (1994) en The Museum of Modern Art in New York (1996).

Na 1983 combineerde hij zijn fotowerken met objecten en voegde allerlei materialen als lood, zink en zwavel toe. Zwaartekracht, energie en gevaar bepalen zijn thematiek. Hierdoor en door het materiaalgebruik heeft zijn werk een alchemistische en mystieke inslag.

Mol heeft iets met 'pure stoffen' als pigment, waarvan hij in de installatie ''The Total Amount'' 72 soorten naast elkaar in twee vitrines exposeert. Maar ook een alchemistisch materiaal als zwavel fascineert hem; hij schilderde er landschapjes mee, maar maakte er ook een beeld mee: Lucifero Domesticus, dat bestaat uit een groot ei, met zwavel ingesmeerd, dat als een vogel op pootjes in een kooitje staat. Zo is het beeld een typische Mol: door dingen onverwacht in een curieus verband bij elkaar te brengen hoopt hij de toeschouwer - en misschien ook wel zichzelf - op bevrijdende, speelse en inzichtgevende associaties te brengen. Daarmee past hij in de traditie van Belgische kunstenaars als Thierry de Cordier, Patrick van Caeckenbergh en Panamarenko.

2002 Moedervlek : Pieter Laurens Mol, 1965-1975
fotogr.: Yves Paternoster, ISBN 9058750590, Uitgever: Nijmegen: SUN, 2002
De beeldend kunstenaar stelde een boek samen met niet eerder getoond vroeg werk. Dit zogenoemde kunstenaarsboek (de artiest zelf is verantwoordelijk voor vorm en inhoud) beslaat de periode 1965-1975. De reeks afbeeldingen, goed van kwaliteit, illustreren Mols zoektocht naar persoonlijke uitdrukkingsmiddelen in het licht van heersende stromingen als conceptuele kunst, Fluxus, Zero, enz. Geen doorwrochte schilder- of beeldhouwkunst, maar een stroom van ideeën en vondsten: eenvoudig, gevarieerd, humoristisch en uitgevoerd in verschillende materialen en media. Geen verklarende teksten. Wel heeft de kunstenaar de afbeeldingen afgewisseld met korte commentaren, dagboekfragmenten, aforismen en gedichten. Al met al prikkelend, gevarieerd en tot de verbeelding sprekend. Zeker geen overbodige terugblik op de tot nu toe onbekende leerjaren van de kunstenaar, maar evenzeer een intrigerend tijdsdocument. Met beknopte biografie, lijst van tentoonstellingen en cd-rom (8 cm) met een kort filmpje uit 1974. Zilverkleurige omslag met titel in de kleur, euh … moedervlekbruinrood. De titel van het boek is de titel van een kunstwerk.

Pieter Verhoeff
Aan het begin van de korte film die cineast Pieter Verhoeff Pieter Laurens Mol zich met een minuscuul figuurtje op een reproductie van het schilderij De Toren van Babel van Pieter Breughel de Oude - een nauwelijks waarneembaar mannetje dat ergens middenin het megalomane bouwwerk een laddertje beklimt. Pieter Laurens Mol vereenzelvigt de werkzaamheid van de kunstenaar met het onophoudelijk pogen van de mens om met hemelbestormende ideeën en plannen achter het grote mysterie van het bestaan te komen. In deze grootse onderneming kent Mol zichzelf een bescheiden plaats toe, beseffend dat dit pogen eeuwig gedoemd is te mislukken. Hoogmoed komt voor de val weet hij, en het enige wat hij kan doen is het moment van de val zo lang mogelijk en zo betekenisvol oprekken. Een icarische opgave die hij zich, met milde zelfspot en met behulp van het fijngevoelige instrumentarium van de poëzie, al vanaf het prille begin van zijn kunstenaarsloopbaan heeft gesteld. In dit pogen weet Pieter Laurens Mol zich geïnspireerd door analoge strevingen in de geschiedenis van de kunst (met name de 17e-eeuwse Nederlandse schilderkunst), de religie, de alchemie en de natuurwetenschappen. Hoe veelvormig en stilistisch verscheiden het werk van Pieter Laurens Mol ook is, - hij maakt installaties, sculpturen, objecten, fotowerken, tekeningen en grafiek, hij schrijft teksten en geeft performances - aan ieder deel van zijn oeuvre ligt een diep verlangen ten grondslag om, al is het maar voor even, het aardse te willen ontstijgen om vervolgens weer met beide benen op de grond te kunnen staan.

Zie ook NRC_Alchemistisch_schilderen_met_zwavel


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 469.