kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Rachid-Ben-Ali

Rachid Ben Ali (1975)

Geboren in Taza, Marokko. Woont en werkt in Amsterdam en Londen.

Ben Ali verhuisde in 1988 naar Nederland waar hij begin jaren 90 zijn opleiding aan de academies van Arnhem en Rotterdam volgde, waarna hij in Antwerpen aan de Hoge School voor de Kunsten werd toegelaten om de kwaliteit van zijn tekeningen. Deze virtuoze tekenhand vindt men terug in zijn schilderijen in gemengde techniek.

Zijn werk kreeg snel grote bekendheid, mede door de maatschappelijke discussies over jonge Marokkanen in Nederland. Het liefst schildert hij met zijn handen, in plaats van kwasten.

Het werk van Ben Ali werd eerder getoond in onder meer Rotterdam. Koningin Beatrix koos een schilderij van Ben Ali uit voor de door haar ingerichte tentoonstelling in het Stedelijk Museum te Amsterdam.

Rachid Ben Ali zet de emotie zo direct mogelijk op het doek. Ieder schilderij bruist van expressieve levendigheid. Steeds is er een veelheid aan beelden en teksten op te zien. Dit zijn nooit letterlijke of uitgewerkte verhalen. Eerder zijn het associaties en fragmenten uit de persoonlijke belevingswereld van de kunstenaar, en meer specifiek ook uit het onderzoek naar de raakvlakken tussen zijn Marokkaanse afkomst en de westerse kunst. Zo gebruikt hij Arabische schrifttekens in combinatie met Engelstalige woorden, of hij gebruikt foto's, prenten en kranten van Afrika of Marokko. Die gaat hij vervolgens te lijf met verf, krijt, inkt en gel 'puur uit de pot'.

Zijn schilderijen, veelal 'tekeningen op doek', hebben een intiem onderzoekend karakter, en worden gekenmerkt door een grote vitaliteit en door de intrigerende directheid van de wijze waarop hij verschillende facetten van zijn persoonlijkheid tot uitdrukking brengt. Zijn levensgeschiedenis speelt een belangrijke, zij het onderhuidse rol. Naakten, penissen, anussen, wapens, hakenkruisen, galgen en boeien. Het werk van de jonge Marokkaanse kunstenaar Rachid Ben Ali staat bol van spraakmakende beelden. Veel werken tonen behalve een duidelijke emotionele lading ook een sterk existentialistische benadering van thema's zoals erotiek en geweld. Daarnaast toont Rachid Ben Ali zich in veel van zijn werk sterk politiek en cultureel geëngageerd, waarbij hij zijn werken met succes langs de valkuilen van politieke en artistieke correctheid weet te loodsen.

museum hiervoor worden gewaarschuwd.
De tentoonstelling van de Marokkaans-Nederlandse kunstenaar Rachid Ben Ali wordt niet geschikt geacht voor jeugdige bezoekers. Maar ook volwassenen zullen wellicht naar adem happen als ze de benedenzaal van het museum bezoeken. Rachid Ben Ali heeft deze zaal ingericht als ware het een installatie. Je komt daadwerkelijk een wereld in die je stevig bij de strot grijpt. De felrealistische beelden laten weinig ruimte voor de fantasie. Dat heeft zowel met de vorm als met de inhoud van die beelden te maken. De tentoonstelling is een verzameling tekeningen, schilderijen en objecten die bij elkaar een geheel vormen. De kunstenaar heeft de tentoonstelling in Het Domein zo ingericht dat de verschillende onderdelen aan elkaar zijn verbonden en een indringend verhaal vertellen. Dat hierbij agressie en wreedheid, racisme en onderdrukking de hoofdmotieven zijn, blijkt al snel bij nadere beschouwing. Niet alleen zien we dat in heftige beelden, ook teksten laten weinig aan de verbeelding over. Haast pamflettistische kunst, maar van een zeer persoonlijke, autobiografisch karakter. Daarbij speelt de achtergrond van de kunstenaar een hoofdrol.

De Marokkaanse kunstenaar voelt zich vaak ontheemd en gediscrimineerd in zowel de westerse samenleving als de westerse kunstwereld. Dubbel gediscrimineerd zelfs: als buitenlander, maar ook als homoseksueel. Dit uit hij in directe beelden van verkrachtingen en bloederige taferelen vol geweld. De hoofdkleur op de tentoonstelling is rood. Bloedkleurige verfdruppels en -spatten vinden we overal op de tentoonstelling. Het lijkt alsof er slachtingen hebben plaatsgevonden. Naast de indringende tekeningen zijn er ook schilderijen die een abstracter karakter hebben, vaak ook met zwart en grijs als kleuren. Confronterend zijn de levensechte poppen op de tentoonstelling. Een pop met ontbloot bovenlijf steekt horizontaal uit een wand. Het middel is blijkbaar afgehakt. De bloederige rafelrand zit tegen de muur geklemd. Een andere pop hangt midden in de zaal. Onder een kleed is een enorme erectie zichtbaar. Het gezicht van de man is evenwel versteend van uitdrukking.

Het mag duidelijk zijn dat deze tentoonstelling geen introvert of sereen karakter heeft. Zelfs als je erop voorbereid bent, deins je als toeschouwer nog achteruit. Een duidelijk bewijs van het ingrijpende karakter van het werk van Rachid Ben Ali.

KDR KunstRAI prijs 2003
'Zijn werk getuigt van expressiviteit en gedrevenheid, een grote beeldgevoeligheid en van het vermogen om doeken op een fysieke en directe wijze op te laden met energie', aldus de juryleden.

Rachid spreekt ten aanzien van zijn eigen werk over 'het heftige schilderen' en 'het kind zijn'. Dit doet hij in een volstrekt eigen handschrift. In het werk van Rachid komt de problematiek van de allochtonen wel aan de orde en ook andere politieke items gaat hij niet uit de weg, maar de kunstenaar behandelt ze nooit nadrukkelijk. Het gaat in de eerste plaats om het beeld en niet om de boodschap. Toch zijn Rachids roots vaak terug te vinden in het gebruik van Arabische schrifttekens, die worden meestal terloops geïntegreerd in het beeldvlak. Uitgaande van een concept schildert hij bijna lichamelijk, emotioneel terug te voeren naar zijn wortels in Afrika, waar oerdriften nog gevolgd en gerespecteerd worden, waar plaats is voor mystiek, primitieve beleving en raadselachtige rituelen. Dit spanningsveld is altijd aanwezig in zijn werk en het is aan de beschouwer om raakvlakken te zoeken met zijn wonderbaarlijke kijk op de wereld.

Rachid Ben Ali werd door Marokkaans-Nederlandse jongeren in elkaar geslagen nadat hij op het cover van de Gay Krant had gestaan.

Zijn werk getuigt van expressiviteit en gedrevenheid, een grote beeldgevoeligheid en van het vermogen om doeken op een fysieke en directe wijze op te laden met energie

Het offer / an intimate I : droom en werkelijkheid
Museum De Beyerd Breda - Breda
21/11/2004 - 13/2/2005

Cobra museum - RACHID BEN ALI - 15.1 t/m 6.3.2005
Als onderdeel van het nationale evenement Marokkaans-Nederlandse beeldend kunstenaar Rachid Ben Ali. Rachid exposeert in het Cobra Museum circa veertig van zijn meest recente schilderijen en tekeningen, merendeels werk dat hij in de afgelopen weken in een hoog tempo, maar met een grote concentratie speciaal voor deze tentoonstelling heeft gemaakt.
Kenmerkend voor Rachid Ben Ali is een tomeloze werkdrift en een compromisloze overgave. Maar dit alles gaat schuil onder een grote gevoeligheid, die je vaak in tweede instantie gewaar wordt. Op het eerste gezicht lijkt er in zijn werk een explosieve chaos te heersen. De doeken zijn gevuld met cartooneske tekeningen, rauw aangebrachte acrylverf, veel druipstreken, die de werken een grote haast en urgentie geven, vaak aangevuld met vreemd-verkeerd gespelde woorden en zinnen meestal in het Engels, soms in het Nederlands of het Arabisch. Hierdoor ontstaan een soort beeldverhalen vol obsessieve associaties. Persoonlijke ervaringen worden vermengd met algemene problemen als oorlog, homoseksualiteit en discriminatie. De onderlinge relatie tussen al die onderdelen is niet altijd duidelijk of vanzelfsprekend, maar dat hoeft ook niet. Het weerspiegelt juist de gevoeligheden, verwarring en kwaadheid van de kunstenaar.

In zijn nieuwste werk wordt ook een andere kant van Rachid Ben Ali beter zichtbaar. Onder alle heftigheid gaat een grote mate van vakmanschap en gevoel voor schilderkunst schuil. Het werk getuigt van een virtuoze helderheid. Figuren, lichaamsdelen, hoofden worden in heldere lijnen trefzeker neergezet. Daarna voegt hij verf, kleurvlakken en vlekken toe met een groot gevoel voor vorm en kleur.

Rachid Ben Ali houdt ons zijn wereld voor, die ons maar al te bekend voor komt. Het is een sterk persoonlijke weergave van de onoverzichtelijke waanzin van onze tijd, waarin oorlog, gewelddadig fundamentalisme, displaced zijn, seks, eenzaamheid, liefde en tederheid allemaal een rol spelen.

Homo-erotische seks, nazisme en de fundamentele Islam worden moeiteloos aaneengesmeden in de nieuwe expositie van kunstenaar Rachid Ben Ali in het Cobramuseum. Dat valt niet bij iedereen in de smaak, Ben Ali is inmiddels vertrouwd geraakt met verwensingen en bedreigingen.

18 januari 2005- De Marokkaanse kunstenaar Rachid Ben Ali kan niet meer zonder bodyguard over straat en heeft zondag zijn toevlucht gezocht in een Amsterdams hotel. Eerder die avond werd hij achtervolgd door een aantal jongeren. Hij wist te ontsnappen en wordt sindsdien bewaakt. De directe aanleiding voor de bedreigingen is waarschijnlijk de expositie van zijn controversiële kunst in het Cobra museum in Amstelveen.

Zie ook: www.gaykrant.nl Zie ook interview op Goedemorgen Nederland (na 4.10 minuten)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 851.