kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Ram Katzir

Israelische kunstenaar, 1969, Tel Aviv, Israel. Woont en werkt sinds 1990 in Amsterdam.

Website: Rietveld Academy, Amsterdam (1990-1995).
1994 Master class with Hans Haacke.
Residency, The Chinati Foundation, Marfa Texas, USA.

Collecties:
Museum of Modern Art, MoMA, NY, USA
Herzeliya Museum of Contemporary Art, IL
The Israel Museum, Jerusalem, IL
The Aleph Centre, Paris, F
Joods Historisch Museum (JHM), Amsterdam
Museum van Loon, Amsterdam
Stedelijk Museum, Amsterdam
ABN AMRO Kunststichting, Amsterdam
Kunst Openbare Ruimte Groningen, Groningen

A Book Called Six (winnaar van Sandberg Instituut prijs 1995).

Het werk van Ram Katzir richt zich nadrukkelijk tot de toeschouwer, waarmee hij een interactie tot stand wil brengen. of het nu gaat om een museumbezoeker of om een gebruiker van een publieksruimte. Hij beperkt zich daarbij niet tot één medium maar maakt gebruik van fotografie, tekeningen, ruimtelijke installaties en nieuwe media. Katzir wil de kijker bewust maken van maatschappelijke, sociale of psychologische mechanismen. Hij doet dit niet door hem alleen iets te laten zien, maar juist door hem iets te laten ervaren. Katzir probeert de subjectiviteit van de waarneming te laten zien. In een controversieel project zoals ‘Your Coloring Book’ (dat onder andere in 1998 te zien was in het Stedelijk Museum in Amsterdam) transformeerde hij beelden uit nazi-Duitsland tot onschuldig uitziende lijntekeningen. In ‘Traffic Lights’ (Tel Aviv, 1995) verandert het mannetje in het verkeerslicht plotseling in een schietende figuur.

Your coloring book
In 1996, kort na zijn afstuderen aan de Rietveld Academie te Amsterdam, vervaardigde hij een kleurboek voor volwassenen, getiteld Your coloring book. De op het eerste gezicht vrolijk aandoende lijntekeningen -zoals dat van een hertje dat de hand besnuffelt van een persoon die buiten beeld valt- zijn gebaseerd op propagandafoto’s van het Duitse nazi-regime. Pas achterin het boek wordt de ware aard van deze afbeeldingen duidelijk. De man bij het hertje is Hitler. Een bijschrift bij een familieportret dat aan tafel zit onthult dat hierbij het goede voorbeeld van een ideaal Arisch gezin wordt gepresenteerd. Katzir wil met zijn kleurboek laten zien hoe een ideologie, zonder dat wij daar erg in hebben, tot de maatschappij door kan dringen.
Your coloring book werd onderwerp van een expositie die reisde door landen als Nederland, Duitsland en Rusland. In 1997 bezocht de tentoonstelling het Israël Museum in Jeruzalem. Hier werden de gemoederen van de Israëli’s in beroering gebracht toen het gerucht rond ging dat Katzir met de holocaust naar de Palestijnse kwestie refereerde. Veel commotie brak los en de kunstenaar werd overrompeld door een regenval van hevig geëmotioneerde reacties.

Sinds 1999 concentreert Katzir zich op kunst in de openbare ruimte, waarbij hij experimenteert met een breed gebruik van materialen.

2001 Bubble
Voor de entreehal van het Juliana Kinderziekenhuis in Den Haag maakte Ram Katzir de interactieve installatie ‘Bubble’. Het werk bestaat uit drie ingebouwde aquaria met tropische vissen, die tezamen fungeren als een transparante wand die van het achterste deel van de hal een afgeschermde ruimte maakt. Achter de aquaria bevindt zich een blauwe wand met touch screen monitoren waarop computeranimaties te zien zijn. De monitoren bieden, als raampjes van een enorm aquarium, uitzicht op een onderwater-tafereel. Het water golft en rimpelt, en als de toeschouwer een van de beeldschermen aanraakt, verschijnen er bellen die langzaam naar boven zweven. Zo nu en dan duikt er een vis op. Bij aanraking reageren deze vissen door rond de vinger te gaan zwemmen. (ijzeren kooi. Nu dat de boom nog jong is zit het letterlijk gevangen tussen de massieve staven. Maar langzamerhand zal het groeien, zodat zijn takken buiten de tralies zullen steken. Dit is ook de bedoeling van de het werk Amnestree, een monument voor de declaratie van de mensenrechten. Met dit monument wordt het 25-jarig bestaan van de plaatselijke Amnesty Internationalgroep gevierd. (Ram Katzir ontwierp een kleurrijke windroos in het plaveisel van De Smeltkroes, zoals het plein aan de Goudlaan wordt genoemd. (Amsterdam Zuid de onthulling plaats van Marathon Man, monument voor de onbekende verliezer. Dit werk bestaat uit twee reliëfs.
Marathon Man is een monument voor de antiheld. Het is een ode aan de roemloze loser, de naamloze deelnemer die net zo hard vocht als de glorieuze winnaar maar niet verder kwam dan de zevende, twaalfde of vijfentwintigste plaats. Tegelijkertijd is het een eigentijdse reactie op de bouwbeeldhouwkunst in het stadsdeel. Het werk bestaat uit twee reliëfs, op het linker reliëf zijn kloeke lopers te zien en op het rechter reliëf staat een marathonloper die de wedstrijd moet staken. Hij heeft pijn in zijn hiel en kan niet meer. De kunstenaar Ram Katzir brengt een ode aan diegenen die de eindstreep niet hebben gehaald. (Ram Katzir. Growing Down
Katzirs werk is altijd meerduidig, het vraagt de toeschouwer stil te staan, nog keer te kijken en te heroverwegen. De publicatie Ram Katzir. Growing Down geeft een bijzonder overzicht waarin het controversiële en ontroerende in het werk van Katzir als vanzelfsprekend wordt onthuld.
Growing Down is verschenen bij de tentoonstelling ‘Ram Katzir. Concrete Drawings’ in het Herzliya Museum of Contemporary Art, Israel, waar Katzir met ‘Tracing Future’ een nieuwe betekenis heeft weten te geven aan gedenkplaatsen. De publicatie is samengesteld door Rutger Fuchs, Bianca Stigter en Ram Katzir. Het resultaat is een bijzonder overzicht waarin het controversiële en ontroerende in het werk van Katzir als vanzelfsprekend wordt onthuld. (Sculptuur 2007 - De overkant / Down under (perspex, koffer)
Gestrand romantisch verlangen naar 'de overkant', naar andere vergezichten en onbekende oorden. De zucht naar avontuur, ontdekkingsreizen, maar ook de tragiek van noodgedwongen onderweg zijn, op de vlucht. Ram Katzir: 'Homesickness: Suitcase in a Bottle is a project about transition and displacement. The suitcase represents an immigrant, within this context, fIoating and searching for his or her new identity.'



Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 5375.

Tweets by kunstbus