kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Rene van Engelenburg

René van Engelenburg (1977)

beeldende kunst, architectuur en vormgeving en vergelijkt zijn rol wel met die van art-director of regisseur. Zijn projecten realiseert hij doorgaans in de openbare ruimte met de bedoeling deze dankzij zijn ingrepen anders of intenser te beleven mbv installaties en perfomances in de openbare ruimte, tijdelijke architectonische objecten en museale concepten. De functionaliteit van het ontwerpen is voor hem een belangrijk basisprincipe, maar toch kan het werk uiteindelijk ook een puur autonome uitspraak inhouden.

Zijn ontwerpen zijn gericht op het creëren van een totaalbeleving waarbij het tentoonstellen of presenteren wordt gezien als een communicatieve daad bij uitstek. Het gaat hem erom condities te scheppen die een specifieke interactie met het publiek (de doelgroep) mogelijk maken. Door interventies te plegen binnen bestaande situaties geeft hij nieuwe impulsen aan sleetse gewoonten: vanzelfsprekendheden en alledaagse patronen krijgen een andere draai, worden geïntensiveerd of in een nieuwe richting geleid.

‘Blaas de Rietveld op!'
Hij kreeg bekendheid met het project ‘Blaas de Rietveld op!', een mobiel opblaasbaar paviljoen naar het ontwerp van Gerrit Rietveld (voor de Rietveld Academie).
Voor dit eindexamenontwerp 'Blaas de Rietveld op' ontving René van Engelenburg in 2002 de Rietveldprijs voor vormgeving. Het 2000 kilo wegende object van 10,5 bij 14,7 en 9,5 meter hoog is geïnspireerd op de door Gerrit Rietveld ontworpen Rietveldacademie in Amsterdam. De constructie bestaat uit kolommen die onder hoge druk worden opgeblazen, hierop steunt een dragende tussenvloer waaraan de transparante gevel is bevestigd. Tijdens de eindexamententoonstelling kon het publiek vanaf de eerste verdieping van het academiegebouw met een hellingbaan dwars door het opblaasbare paviljoen glijden om zo "de transparante architectuur in zijn geheel te ervaren'. In zijn zoektocht naar exploitatie van het honderdduizend euro kostende 'Blaas de Rietveld op!' vond Van Engelenburg het Centraal Museum. Het paviljoen diende dan ook als voorpost van de grote 'ideaal!wonen' expositie in het museum.

Limes@Flumina
Vanaf 4 februari 2005 ondergaat de noordelijke voetgangerstraverse van het winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht een spectaculaire metamorfose: Op de vloer van de Gildentraverse worden 40 meter lange ‘landschappen' geprojecteerd. De zes verschillende landschappen, gemonteerde videobeelden, zijn geïnspireerd op plattegrondtekeningen van Romeinse bouwwerken zoals die bij opgravingen in Nederland en Europa zijn aangetroffen zoals het badhuis, de tempel en het forum. Voor de ruimtes in deze plattegronden zijn echter hedendaagse en futuristische functies en inrichtingen ontworpen. De video-installatie Limes@Flumina is gemaakt door ontwerper René van Engelenburg in het kader van het project 'Strategieën en en ontwerpvisies voor de Romeinse Limes,' dat wordt uitgevoerd door het Stimuleringsfonds voor Architectuur in samenwerking met het Projectbureau Belvedere. De Limes vormde in de eerste tot de derde eeuw na Christus de grens van het Romeinse Rijk en loopt in Nederland van Nijmegen, via Utrecht naar Katwijk.

Zoet!
Voor de Sikkens Kleurbeurs maakte hij de installatie Zoet! (2005), een snoepkraam volledig gevuld met wit snoep. Projecties, beïnvloed door het publiek, speelden met de invloed en betekenis van kleur en smaak.

pleinmuseum
Op vrijdag 24 juni 2005 opent op de Neude in Utrecht het Pleinmuseum. Pleinmuseum is een mobiel, flexibel tentoonstellingspaviljoen dat deze zomer langs zeven Nederlandse steden reist. Pleinmuseum is een imposant architectonisch object van 14 meter lang en 6 meter hoog, opgebouwd uit frames van aluminium buizen die zijn bespannen met wit projectiedoek. In iedere stad staat het paviljoen een week lang op een centraal gelegen plein. In die week presenteert Pleinmuseum elke avond een werk van een andere kunstenaar, dat speciaal voor deze installatie is ontworpen. Met dit project biedt ontwerper René van Engelenburg een alternatief voor het klassieke museum, waarbij kunst en kunstenaars worden afgeschermd van de buitenwereld. Museum 's-Hertogenbosch - t/m 25-9-2005
Stilleven
Het voorterrein van het SM's is gevuld met een witte bloemendeken van bijna 800 m². Dankzij het aanbrengen van twee plantensoorten onstaat een grafisch reliëf met het woord 'stilleven'. De serene tuin vormt een sterk contrast met het robuuste karakter van het industriële pand en de kleurpanelen voor het museum. Het is een vriendelijk uitnodigend gebaar naar de langszoevende treinreizigers en de bewoners van het Paleiskwartier, die erop uitkijken. Het SM's rolt als het ware zijn loper uit.



Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 18.

Tweets by kunstbus