kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 27-02-2009 voor het laatst bewerkt.

Robert Combas

Robert Combas (1957) uit Lyon is een van de jonge Franse kunstenaars die rond 1981 bekendheid verwierven.

Robert Combas werd aan het begin van de jaren tachtig bekend om zijn figuratieve kunst, die was uitgevoerd in felle kleuren en een buitengewoon expressieve stijl. Samen met kunstenaars Rémy Blanchard, François Boisrond en Hervé di Rosa werd hij vanaf 1981 onder de noemer ‘Figuration Libre’ geschaard. Deze kunstenaars baseerden zich op alledaagse fenomenen en thema’s, waaronder stripverhalen, televisieseries, punktijdschriften en filmreclames. Combas, die in zijn beginjaren voornamelijk rockmuzikanten verbeeldde, typeerde zijn werk zelf echter als ‘amusante en ontspannen schilderkunst’. Daarbij werd de vlakverdeling in zijn schilderijen ontleend aan stripverhalen.

Samen met o.a. Hervé di Rosa bezocht Robert Combas de academie van St. Etienne, waar ze het tijdschrift BATO oprichtten en met een eigen rockband optraden. Kenmerkend voor hun optreden is een verzet tegen het intellectualisme in de kunst en het verlangen om weer 'als vroeger' met plezier het penseel te hanteren.

Combas schildert in felle kleuren met donkere contouren de wereld die hem bezighoudt: stripverhalen, beelden uit tv-series, oorlogstaferelen en figuren uit de rockmuziek. Dit alles in een vrolijke sfeer. Reden waarom hij zijn werk betitelt als 'amusante en ontspannen schilderkunst'.

Er zijn ook in Europa kunstenaars die een uitgesproken belangstelling voor de strip als fenomeen hebben. De meest in het oog lopende voorbeelden uit de vroegere jaren tachtig waren Francois Boisrond, Robert Combas en Hervé di Rosa, die een kleurrijk en zeer gevarieerd type artistiek beeldverhaal ontwikkelden (niet toevallig misschien gaat het hier om Franse kunstenaars, omdat het stripverhaal in Frankrijk zeer populair en wijdvertakt is). Deze kunst is over het algemeen wat anarchistischer en soms autobiografischer dan de Amerikaanse voorbeelden.

Waar bijvoorbeeld Boisrond zich bediende van afbeeldingen, die betrekking hadden op zijn eigen leven, maakte Di Rosa sterk plastische en felgekleurde tekeningen en schilderijen, waarin hij een burlesk levenstoneel opvoerde vol schuimende vrolijkheid en apo calyptische chaos. Zijn fantasie concentreert zich op eros, dood en geweld, met beelden vol bruut primitivisme ontleend aan de underground- strip. Daarin doen ze niet onder voor het werk van Robert Combas, al is dat veel vlakmatiger en sterker bepaald door zijn 'horror vacui'.

Bron: Robert Combas, Portrait de Marc Durand, 1981
16 februari 2009 - Onlangs heeft Museum Boijmans Van Beuningen vier schilderijen van de Franse schilder, tekenaar, beeldhouwer en ontwerper Robert Combas verworven.
De recent geschonken schilderijen L’homme au casque casquette (1982), Portrait de tuer (1982), Fernand Zop (1982) en Portrait de Marc Durand (1981), vormen een substantiële aanvulling van Combas’ werk binnen de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen.
De vier schilderijen komen uit Depot VBVR, de collectie van Adriaan van Ravesteijn en wijlen Geert van Beijeren. Samen dreven zij in Amsterdam Art & Project, een van de meest toonaangevende galeries van de laatste vijftig jaar in Nederland. Van Beijeren was van 1986 tot eind 1988 hoofdconservator moderne kunst van Museum Boijmans Van Beuningen.
Adriaan van Ravesteijn schenkt hiermee een deel van de collectie schilderijen, die Museum Boijmans Van Beuningen reeds eerder uit Depot VBVR in bruikleen heeft ontvangen.
In 2008 schonk hij werken uit zijn collectie aan het Museum of Modern Art te New York.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 799.