kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Robert Filliou

Franse schilder, actiekunstenaar en objectkunstenaar, vooral bekend geworden om zijn Fluxusactiviteiten.

Geboren: 1926 Sauve
Gestorven: 1987 Les Eyzies (Lascaux, Dordogne, Frankrijk)

1943 Vecht in het communistische verzet.

1948-51 Studeert economie in Los Angeles.

1951-54 Uitgebreide reizen door het Verre Oosten.

Robert Filliou raakt sterk geinteresseerd in het Zen-boeddhisme.

1960 Terugkeer naar Frankrijk.

Vanaf 1961 vervaardigt hij neodadaistische actiepoezie en toneelstukken.

Vanaf 1962 neemt hij deel aan talloze Fluxus-activiteiten.

Fluxus kunstenaar dat 1 miljoen jaar geleden iemand een droge spons in een bak met water gooide. Dit moment markeert volgens filliou de geboorte van de kunst. Ieder jaar kan daarom op 17 januari de geboorte van de kunst gevierd worden.

Robert Filliou voelde zich aangetrokken tot de multiple omwille van het spelelement dat de vermenigvuldiging hem bood. Hij wordt dan ook niet voor niets een erfgenaam van Marcel Duchamp genoemd: net als deze illustere voorganger introduceert hij op een speels-ironische manier alledaagse (massaconsumptie)voorwerpen in de kunst. Hij transformeert de alledaagse werkelijkheid tot drager van zijn complexe idee├źngoed.

1965-68 Leidt samen met George-Brecht in een huis in Villefranche-sur-mer de zakelijke onderneming 'La Cedille qui Sourit'.
1966 Robert Filliou richt met Brecht de 'Non-Ecole de Villefranche' op.

Brecht en Filliou maakten spelletjes, sieraden, Fluxus-voorwerpen, uitgevonden en teruggevonden objecten, dronken en kletsten met de buren, schreven Fluxus-gedichten en verkochten ze via de post. Dit waren de activiteiten waarnaar Filliou in zijn Instituut voor permanente creativiteit streefde. Er kwam in feite geen einde aan de mogelijke kruisbestuivingen en verwijzingen. In het spel van Brecht waren alle oplossingen even geldig en er waren geen regels of verliezers. De loop van het universum zou door de bveslissingen toch niet worden veranderd. Filliou ontleende deze ontspannen houding aan het Taoisme en Brecht aan het Zen-boeddhisme.

Vanaf 1968 woont Filliou afwisselend in Duitsland en Frankrijk.

''Wat ik zeg heeft geen enkele betekenis zolang het er niet toe leidt dat mijn opvattingen worden overgenomen.'' Filliou, wiens motto 'permanente creatie' was, beschouwde creatie als een proces waaraan iedereen kon deelnemen. Zijn taak was het om de benodigde gereedschappen aan te dragen, namelijk 'fantasie' en 'onschuld'.

In 1969 maakte hij zijn Gereedschapskist. Op het deksel staan in neon de woorden imagination en innocence, de enige 'gereedschappen' die men nodig heeft om creatief te zijn. In de kist liggen houten stokken en haken en ogen.

1972 Deelname Documenta 5, Kassel.

1980 Gastdocent aan de Kunstacademie van Hamburg.

1982 Kurt Schwitters-prijs van de stad Hannover.

1984-87 Filliou trekt zich terug in een klooster in de Dordogne.

In zijn performances en happenigs richtte Filliou zich op het thema van de 'permanente creatie'; hij definieerde 'arbeid als spel' of 'arbeid als denken'. Wat het uitdragen van ideeen betreft hield hij zich altijd wat op de vlakte. Hij was buitengewoon gewoon en schreef boven zijn voordeur: 'Le vagebond de l'art est toujours en voyage. Laissez nom


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 82.