kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 13-10-2008 voor het laatst bewerkt.

Robert Longo

Amerikaanse kunstenaar, Geboren 07.01.1953 Brooklyn, New York, woont in New York. Tot 1975 kunststudies aan het State University College te Buffalo (New York). Woont in New York.

Longo maakte deel van de beweging van de New Wave van de late jaren zeventig. Zijn multimedia-kunst vormde een protest tegen de zintuiglijke overbelading door de stortvloeds van beelden van nieuwe communicatiemedia. Hij kreeg bekendheid door zijn in bijna fotografisch-realistische stijl getekende vallende figuren. De thema's geweld en dood nemen in zijn werk een belangrijke plaats in. Longo brengt deze in direct verband met de kracht van het leven. Hij beschouwt Andy Warhol als zijn belangrijkste voorbeeld en ontleent zijn motieven aan de moderne westerse cultuur, zoals deze door de media wordt vertolkt. Vooral de maniëristisch aandoende dramatiek die in speelfilms en tv-films vaak wordt toegepast, wordt door Longo in zijn werk gebruikt. Hij houdt zich ook bezig met sculptuur en fotografie, maakte films en treedt op als rockmuzikant en performancekunstenaar

Longo is een typische representant van een post-avantgardistische kunst, esthetische distantie kent hij niet. Zijn verhouding tot film en televisie is volkomen natuurlijk. Hij ziet zichzelf niet alleen als schilder, tekenaar en beeldhouwer; hij treedt ook op als musicus en artiest, maakt speelfilms en is graficus. Hij is niet bang voor de concurrentie van de massamedia in de strijd om de gunst van het publiek. "Mijn doel is kunstwerken te maken die naast de televisie, de film en de geïllustreerde pers kunnen bestaan."

Hij kreeg bekendheid door zijn in bijna fotografisch-realistische stijl getekende vallende figuren. De thema's geweld en dood nemen in zijn werk een belangrijke plaats in. Longo brengt deze in direct verband met de kracht van het leven. Hij beschouwt Andy Warhol als zijn belangrijkste voorbeeld en ontleent zijn motieven aan de moderne westerse cultuur, zoals deze door de media wordt vertolkt. Vooral de maniëristisch aandoende dramatiek die in speelfilms en tv-films vaak wordt toegepast, wordt door Longo in zijn werk gebruikt. Hij houdt zich ook bezig met sculptuur en fotografie, maakte films en treedt op als rockmuzikant en performancekunstenaar (zie performance). (Encarta 2001)

Longo’s artistieke thema’s zijn macht en geweld: het geweld van de oorlog en de macht van de concerns die de oorlogen ontketenen. Macht en geweld brengen mensen in vervoering en in Longo’s installaties en beeldhouwwerken verschijnen ze in verrukte, dansende, uitzinnige, bochtige houdingen. Vaak weet men niet waardoor deze geëxalteerde houdingen zijn veroorzaakt, opzwepende muziek of dodelijke kogels in de oorlog? Oorlogsgeweld, geweld in het dagelijks bestaan, geweld in de massamedia - het verschil is gradueel. Met Longo is een opvatting in de hedendaagse kunst teruggekeerd die ook de handelingen van de barokkunstenaars heeft bepaald. Hoewel hij i.t.t. de barokkunstenaars, over het algemeen geen werk in opdracht maakt en zijn kunstwerken vrij en naar eigen inzicht ontwikkelt, beschouwt hij zichzelf niettemin, net als hen, als iemand die artistieke middelen en mogelijkheden ensceneert en is hij met name op het effect gericht. Hij is geïnspireerd door het theater, alle apparatuur waarover beschikt kan worden om gevoelens op te wekken en emoties te prikkelen. Zijn installaties weerspiegelen deze voorliefde, zijn kunst is niet zuinig met effecten en ze probeert het lawaai van de massamedia met nog schrillere charmes te overschreeuwen. Hij is een zeer geëngageerd kunstenaar, geen ontleder van de menselijke ziel zoals Fischl. Evenals Schnabel probeert hij de toeschouwer met een ongelooflijke hoeveelheid materialen en middelen te overrompelen. Hij wil in zekere zin de duivel met Beëlzebub uitdrijven en het is zeer de vraag of de milde subversiviteit van Salle in Fischl uiteindelijk geen blijvender inzicht oplevert dan Longo’s spectaculaire theatervuurwerk. (hed kun 155-157)

biografie
1971 Eerste lessen in de kunst bij de beeldhouwater Leonda Finke. Beurs voor de studie kunstgeschiedenis en restauratietechniek aan de Accademia di Belli Arti in Florence.

1973 Terugkeer naar New York; bezoekt een kunstschool in Buffalo.

1974 Ontmoet Cindy Sherman.

Experimenten met performances, installaties en video's.

1977 Assistent van Acconci.

1979 Solotentoonstelling Boys Slow Dance in New York. Grote zwartwittekeningen naar foto's van vrienden en afbeeldingen uit tijdschriften.

'Men in cities' (1980)
Robert Longo, een geboren New Yorker, heeft ook een bijdrage geleverd tot het ontwikkelen van een 'media style' die zich bezighoudt met het dagelijks leven, maar hier gaat de aandacht uit naar de stedelijke kant ervan. 'Men in cities' toont goedgeklede zakenlieden, die springen, vallen of sidderen alsof ze beschoten zijn of een sterke stroomstoot door zich heen hebben gekregen. (...)

1982 Exposeert Corporate Wars; Walls of influence op de Documenta 7.
'Hoge' en'lage' kunst worden vermengd. 'Corporate Wars, Wall of Influence' onthult wat het leven werkelijk is als de ene multinational de andere overneemt. Het is ontegenzeggelijk karakteristiek als een drieluik van mixed media: een gegoten aluminium reliëf geeft het strijdtoneel weer en twee zwarte, vervreemdend werkende Art Deco gebouwen staan ter weerszijden. De onpersoonlijke, intellectuele gedistingeerdheid van dit werk geeft de wrede, professionele mentaliteit van het Newyorkse bedrijfsleven, waar geheel in stijl en ongeïnteresseerd bloed vergoten en opgeruimd wordt, goed weer.
Alle benen en zwaaiende armen zijn net zo gestileerd en geposerd als de gezichten. Hoewel de dood aanwezig is, is het een beschaafde, geabstraheerde dood van naamloze zakenlieden. (...) Als Longo gelijk heeft in zijn manier van afschilderen van de zakenwereld, is deze slonzig en wreed: voortdurende gevechten, zonder helden of winnaars.(...) De abstracte schoonheid van deze in donker pak gestoken functionarissen is een wrang commentaar op hun zelfzuchtige bezighe-den.(...) Het idee om de ene conventie, een gangster tv film, te vervangen door een andere, een man in een grijs pak, is een interessante formule, die ons doet denken aan de ironische combinaties van bijvoorbeeld Warhol in de jaren '60. Net als hij is Longo geïnteresseerd in performances, mixed media en filmmaken, net als hij bewaart hij een koele distantie ten opzichte van zijn materiaal; hij weigert een positie in te nemen, die verder gaat dan een gespannen en dubbelzinnige presentatie.

Ook de grote werken van de New Yorkse kunstenaar Longo hebben het karakter van objecten die als hoofdstukken van een verhaal zijn geordend. De fotorealistische getekende, extatisch gesticulerende figuren verstarren in hun expressieve houding, alsof ze een schokervaring ondergaan.

Speelt gitaar in verschillende bands.

1984 Gezamenlijke projecten met de componnist Stuart Argabright.

1986 Eerste muziekvideo, Golden Palomino's Boy (Go).

1987 Premiere van film Arena Brains op het New York Film Festival.

Deelname aan Documenta 8.

1989 Neemt deel aan een mediasymposium in Tokio.

Longo (52) behoort het project "Magellan" waarbij hij voor elke dag van het schrikkeljaar 1996 een zwart-witte houtskooltekening maakte. Als model daarbij gebruikte hij persfoto's. De 366 werken komen over als een strijd met macht en media. Een groot deel van Longo's oeuvre draait rond vernietiging en leegte.

2005 De New Yorkse Kunstenaar Robert Longo krijgt de Kaiserring 2005, een van de belangrijkste prijzen op het gebied van Moderne Kunst, van de stad Goslar in Nedersaksen. Onder anderen Henry Moore, Joseph Beuys en Christo gingen hem voor als winnaar van de Kaiserring.

Zie ook New Image Painting.


Werken:
. Mensen in de steden: het laatste leven, 1981-82, lakverf op hout, grafiet en houtskool op papier, 244x763, New York, The Visual Arts Museum
Ook de grote werken van de New Yorkse kunstenaar Longo hebben het karakter van objecten die als hoofdstukken van een verhaal zijn geordend. De fotorealistische getekende, extatisch gesticulerende figuren verstarren in hun expressieve houding, alsof ze een schokervaring ondergaan. (Leinz 196)

. Oorlog der grote concerns: muur van de invloed, 1982, middendeel, gegoten aluminium, 213x274 (geheel met zijconsoles 274x793x122), Londen, Saatchi Collection
Longo is met Kienholz een schitterende criticus op de Amerikaanse levenswijze. Hij richt zich op de extases en gruwelen van het postmoderne stadsleven, mt zijn wetteloosheid, bedrijfsoorlogen en strijd om geld en overleving, de wapenwedloop en de illusies van de media. Zijn directe en schokkende werken, een soort mengsel van fotografie en beeldhouwkunst, laten de beeldtaal van de reclame en Hollywood, van de sciencefiction en de computers met bijtende kritiek op. (20ste 574)

. Nu allemaal, 1982-83, gemengde techniek, 244x488 en 201x71x114, Aken, Neue Galerie, collectie Ludwig
. Ornamentele liefde (Ornamental love), 1983, mixed media, 258x513, Privé-verzameling
. Ornamentele liefde (Ornamental love), 1990,


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 149.