kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 22-01-2010 voor het laatst bewerkt.

Robert Mangold

Amerikaanse schilder, geboren 12 oktober 1937, North Tonawanda (N.Y.).

Robert Mangold wordt beschouwd als een van de pioniers van de minimal art en fundamentele-schilderkunst.

Biografie
Robert Mangold studeert vanaf 1956 aan de illustratie-afdeling van het Art Institute Cleveland. Binnen een jaar stapt hij over naar de beeldende-kunst-afdeling van de school om een opleiding in schilderen, beeldhouwen en tekenen te volgen.

Tijdens zijn studie in 1957 reist Mangold naar de Carnegie International in Pittsburgh, waar hij het werk van verschillende abstract expressionisten te zien krijgt, waaronder Willem de Kooning, Adolph Gottlieb, Franz Kline en Jackson Pollock. In datzelfde jaar bezoekt hij ook een belangrijke schilderijententoonstelling in de Albright-Knox Art Gallery in Buffalo van Clyfford Still.
Daarna weerspiegelt het schilderwerk van Mangold een interesse in abstract expressionisme (meer), zowel als in het werk van Alberto Burri en Antonio Tapies. Hij begint grootschalige abstracte schilderijen te maken, en verlaat zijn eerdere interesse in naturalisme.

Na zijn afstuderen in 1959 wordt Mangold een beurs toegekend om de Yale Norfolk Summer School of Music and Art in Norfolk, Connecticut te bezoeken. In de herfst van 1960 gaat hij aan de Yale University Graduate School of Art and Architecture, New Haven studeren. Hier experimenteert hij met een verscheidenheid aan stylistische idiomen. Zijn medestudenten waren onder meer Nancy Graves, Brice Marden en Richard Serra. In 1961 trouwt hij met medestudente Sylvia Plimack en ze verhuizen in 1962 naar New York na het behalen van zijn M.F.A.

Hij krijgt een positie als suppoost in het Museum of Modern Art en wordt na een paar maanden assistent in de bibliotheek van het museum. In het museum ontmoet Mangold een aantal kunstenaars die daar ook als suppoost aan het werk zijn, waaronder Robert Ryman en Sol LeWitt.

Hij ontmoet Josef Albers. In 1963 begint hij les te geven aan de School of Visual Arts en het Hunter College.

Tegen 1964 schildert Mangold in de minimalistische stijl. In 1964 heeft hij zijn eerste solotentoonstelling in de Thibaut Gallery, met zijn Wall- en Area-schilderijen. Formicapanelen die gelijkmatig met verf zijn bespoten.

Van 1964 tot 1973 was Mangold aangesloten bij de Thibaut Gallery en de Fischbach Gallery in New York en had talrijke exposities in Europese galeries.

Van 1964-1970 is Mangold docent aan de afdeling beeldende kunst van de School of Visual Arts, New York.

In 1965–66 organiseert het Joods Museum in New York de eerste belangrijke expositie van minimalistische schilderkunst waaraan Mangold deelneemt.

Zijn tweede solotentoonstelling vindt plaats in de Fischbach Gallery in 1967, waar Mangold zijn Circle paintings, segmenten van beschilderd masoniet of karton exposeert.

In 1968 begint Mangold acrylverf te gebruiken in plaats van olieverf, die hij eerder rolt dan spuit op een ondergrond van masoniet of triplex. Binnen een jaar stapt hij over op een ondergrond van canvas.

Mangold krijgt in 1969 een beurs van de John Simon Guggenheim Memorial Foundation, waarmee hij en Plimack een huis in de Catskills bouwen. Zij wonen hier tot midden jaren zeventig, waarna zij verhuizen naar Washingtonville, New York.

Hij begint aan een reeks emblematische schilderijen.

In de jaren '70 richt Robert Mangold zich op een strikter geometrische beeldtaal en vervaardigt x-vormige schilderijen en illustionistische schilderijen met kaders.

In 1970 begint Mangold te werken met gevormde canvassen en binnen een jaar begint hij de verf eerder te vegen/borstelen dan te spuiten op canvas.

Mangold neemt in 1972, 1977 en 1982 deel aan Documenta 5,6 en 7 te Kassel. Vanaf 1972 is hij aangesloten bij de John Weber Gallery, in 1984 bij de Paul Cooper Gallery en in 1991 bij de Pace Gallery.

Hij heeft belangrijke museumtentoonstellingen in het Solomon R. Guggenheim Museum in New York (1971), het Museum of Contemporary Art in San Diego (1974) en het Stedelijk Museum in Amsterdam (1982).

In 1987 markeert Brown Frame/Grey Ellipse de overgang naar asymmetrische tweeluiken in twee kleuren en naar een vrijere verftoets.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 927.