kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 13-03-2010 voor het laatst bewerkt.

Robert Smithson

Amerikaanse Land-art kunstenaar, geboren 2 januari 1938, Paissac New Jersey - gestorven 20 juli 1973, Tecovas Lake Texas.

In zijn bekendste werken gebruikte Smithson het landschap bij het creëren van geometrische figuren.

Biografie
Van 1953-1956 sttudeert Smithson aan de Art Students League in New York, en in 1956 aan de Brooklyn Museum School.

In 1957 reist hij door de VS en Mexico. Hij maakt zijn eerste schilderijen in een abstract-expressionistische stijl.

In 1959 heeft hij zijn eerste solotentoonstelling in de Artist's Gallery, New York.
In 1960 leert Smithson Sol Lewitt kennen.
In 1961 heeft hij een solotentoonstelling in de Galleria George Lester, Rome.

Vanaf 1962 Vervaardigt Robert Smithson geometrische metaalsculpturen, die worden gerekend tot de minimal art en onderhoudt nauwe contacten met andere minimalisten.

In 1966 neemt hij deel aan de tentoonsteling 'Primary Structures' in het Jewish Museum New York; ook voert hij zijn eerste land-art projecten uit, sommige in samenwerking met Heizer.

Sinds 1966 bezoekt hij geregeld post-industriële terreinen ( ‘sites') in New Jersey, wat in 1968 zijn neerslag krijgt in de serie Nonsites: op de vloer rustende geometrische constructies waarbinnen stenen, afkomstig van die terreinen bijeengebracht zijn.

Na een opdracht voor het landschap rond de luchthaven van Dallas (1967), concentreert hij zich voornamelijk op de natuur (als geheel, of onderdelen daarvan). Hij geeft hieraan gestalte door middel van het exposeren van stukken aarde, klei of stenen met een landkaart met de vindplaats (sites en non-sites) of door middel van films (o.m. Fossil quarry mirror with fou mirror displacements, 1969). Smithson creëert hiermee land art.

In 1968 neemt hij deel aan de tentoonstelling Minimal Art in het Gemeentemuseum Den Haag.

In 1968 gooit hij zandstenen uit zijn geboorteplaats New Jersey in de New York City Gallery. De Aarde verandert voortdurend door erosie, wind, klimaat, enz... Dit intrigeert hem zo dat hij in de natuur zelf wil werken. Hij brengt grootse tekens aan en bestudeert de reactie van de natuur hierop. Aan het eind van de jaren zestig verschuift hij zijn aandacht naar het ontwerpen van earthworks, vergelijkbaar met de land art.

In 1970 creëert Smithson Spiral jetty, een enorme, spiraalvorm van aarde die een landschap bij het grote zoutmeer in Utah in een geometrische figuur verandert, zwarte rots, zoutkristal, aarde, diameter 4877, lengte van de spiraal 45720, wijd 457.
Het werk is aangelegd in het Great Salt Lake in Utah. De attractie berust ten dele op de surrealistische ironie van het ontwerp: een steiger in spiraalvorm is evenzeer met zichzelf in tegenspraak als een rechte kurkentrekker. Overigens kan men moeilijk stellen dat dit werk uit de natuurlijke formatie van het terrein is voortgekomen, zoals de Griekse Slangenheuvel, en men moet zich dan ook afvragen of deze pier het even lang zal uithouden als de heuvel.

In 1972 en 1977 neemt hij deel aan Documenta 5 en 6 te Kassel.
In 1973 word hem de Guggenheimbeurs toegekend.

Robert Smithson komt om in 1973, bij een vliegtuigongeluk tijdens de inspectie van zijn werk Amarillo Ramp bij het Tecovas-meer.

In 1974 heeft hij een solotentoonstelling in het New York Cultural Center.

In 1993 is er een Overzichtstentoonstelling in het Centro Julio Gonzales, Valencia.

Zijn bekendste ontwerpen zijn Spiral jetty, een spiraalvormige pier in een meer in Utah, en Broken circle/Spiral hill in een zandgroeve bij Emmen. Een nauwgezette documentatie (beschrijvingen, foto's, kaarten, films) begeleidt de meeste van zijn werken. Smithson was ook een gerenommeerd kunstcriticus en -theoreticus.

The Broken Circle and Spiral Hill van Robert Smithson in Emmen:
The Broken Circle and Spiral Hill is het enig overgebleven land-art project van de Amerikaanse kunstenaar Robert Smithson. Voor de 'Broken Circle' trok Smithson een cirkel op de grens van water en land. Van de aan het water grenzende helft maakte hij de rand voor driekwart tot een landtong, door weggraving van zand, waardoor water de rest vulde. Dit laatste gebeurde ook ten aanzien van de andere cirkelhelft, waarvan hij driekwart van de rand weggroef tot een kanaaltje. Op het resterende zandsegment bleef de klei liggen als onderdeel van het kunstwerk.
Naast de vlakliggende cirkel ontstond als een soort tegenbeweging de 'Spiral Hill', een opgeworpen kegelvormige lemen heuvel. Een met wit zand bedekt, spiraalvormig oplopend pad naar de top, stelt de bezoeker in staat vanuit een steeds wisselend gezichtspunt het kunstwerk te beleven. Hoe te bereiken? Het land-art project ligt in de hoek tussen de Emmerhoutstraat en de Oude Roswinkelerweg in Emmerschans, Emmen. Het is per fiets te bereiken via de Parochieweg of de Oude Roswinkelerweg. Per auto rijdt u via de Emmerhoutstraat.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 751.