kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 02-05-2011 voor het laatst bewerkt.

Roger Fry



zelfportret, 1928

Engels kunstschilder en kunstcriticus, geboren 14 december 1866 in Londen - overleden 9 september 1934 in Londen.

Roger Fry, volgens kunsthistoricus Kenneth Clark "veruit de meest invloedrijke kunstcriticus sinds John Ruskin", hoorde bij de Bloomsburygroep, was kunstkenner van de schilderkunst voor 1800 en werd een van de eerste pleitbezorgers in het Verenigd Koninkrijk van de (toentertijd) moderne Franse kunst waarvoor hij de term Postimpressionisme introduceerde. Fry vond de formele eigenschappen van het kunstwerk belangrijker dan de associaties die de afbeelding of voorstelling opriep bij de beschouwer.

Biografie
Fry kwam uit een welgesteld Quaker-gezin, zijn vader was de rechter Edward Fry. Na zijn opleiding aan het Clifton College studeerde hij aan het King's College in Cambridge. In Cambridge sloot hij zich aan bij het geheim genootschap van intellectuelen: de Cambridge Apostles, waarvan meerdere leden en sympathisanten zich bij de latere Bloomsburygroep lid zouden aansluiten, waaronder de econoom John Maynard Keynes, essayist Lytton Strachey, dichter Rupert Brooke en de filosoof George Edward Moore.

Na het behalen van zijn bachelor in de natuurwetenschappen met het hoogste aantal punten, vertrok hij naar Parijs en later Italië waar hij kunstschilderen en kunstgeschiedenis studeerde met een specialisatie in landschapschilderkunst.

In 1896 huwde hij de kunstenares Helen Coombe van wie hij twee kinderen kreeg. Zijn vrouw raakte daarna echter ernstig verward en moest tot het einde van haar leven worden opgenomen in een psychiatrische verpleeginrichting. Fry werd bij de zorg voor hun kinderen geholpen door zijn zus Joan Mary Fry.

In 1900 werd Fry leraar kunstgeschiedenis aan de Slade School of Fine Art van het University College London die zich bevond in de Londense wijk Bloomsbury, waar ook de naam van de Bloomsburygroep aan ontleend was en een groot aantal van de leden woonden.

In 1906 werd hij conservator van de schilderijencollectie van het Metropolitan Museum of Art in New York. In dit jaar ontdekt hij het werk van Paul Cézanne waardoor zijn belangstelling verschoof van oude Italiaanse meesters naar Franse postimpressionisten.

In november 1910 was Fry de curator van de tentoonstelling 'Manet and the Post-Impressionists' in de Grafton Galleries in Londen, waarmee dit de eerste tentoonstelling in Engeland was waar het werk van Paul Gauguin, Édouard Manet, Henri Matisse en Vincent van Gogh te zien was. Virginia Woolf schreef later over deze tentoonstelling: "In of omstreeks december 1910 veranderde het karakter van de mens".

In 1911 ging Fry een relatie aan met Vanessa Bell die een moeizaam herstel doormaakte na de geboorte van haar zoon Quentin Bell. Alhoewel zij altijd bevriend zouden blijven bleef Fry er altijd moeite mee hebben dat Vanessa in 1913 ging samenwonen met Duncan Grant.

In 1912 organiseert Fry een tweede Second Post-Impressionist Exhibition met de hulp van Lady Ottoline Morrell, met wie Fry een korte amoureuze verhouding had. de juist met Virginia getrouwde Leonard Woolf die op dat moment zonder werk zat werd zijn secretaris en assistent bij het organiseren van deze tentoonstelling.

In 1913 richt hij de Omega Workshops op, een ontwerpersstudio aan het Fitzroy Square in Londen waar ook Vanessa Bell en Duncan Grant zich bij aansloten.

Na korte relaties met de kunstenaressen Nina Hamnett en Josette Coatmellec ontmoette Fry zijn nieuwe levensgezellin Helen Maitland Anrep die uit een ongelukkig huwelijk met de Russische mozaïek-kunstenaar Boris Anrep kwam.

In 1933 werd Fry tot zijn grote vreugde benoemd tot Slade Professor of Fine Art aan Cambridge University.

Fry overleed onverwacht bij een ongelukkige val in zijn huis. Vanessa Bell decoreerde zijn lijkkist waarin hij werd begraven in de Kings College Chapel in Cambridge. Haar zuster Virginia Woolf, die een goede vriendin was van Fry, heeft zijn biografie geschreven die gepubliceerd werd in 1940.


Publicaties
. Vision and Design (1920)
. Heresies of an Artist (1921)
. Transformations (1926)
. Cézanne. A Study of His Development (1927)
. Henri Matisse (1930)
. French Art (1932)
. Reflections on British Painting (1934)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 101.

Tweets by kunstbus