kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Ronald Ophuis

1968 Geboren in Hengelo (Ov), Nederland
Woont en werkt in Amsterdam, Nederland

"Ik streef ernaar om schilderijen te maken waarvan de gevoelswaarde zo nauw mogelijk aansluit bij ervaringen als angst, eenzaamheid en de dood."

Opleidingen
1988-'90 Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam
1990-'93 Akademie voor Beeldende Kunst, Enschede

Ophuis ziet zichzelf als 'een boodschapper van het slechte nieuws'. Hij schildert taferelen die wij liever niet zien. Om deze zo direct mogelijk weer te kunnen geven, verzamelt hij informatie over zijn onderwerpen bij artsen, psychologen of haalt het uit kranten. Vervolgens reconstrueert hij de scènes in zijn atelier met levende modellen. Ophuis is geïnteresseerd in de samengebalde tijd, in de vertraging die de schilderkunst onvermijdelijk met zich meedraagt. Als antwoord op snellere media als televisie en krant, doet Ophuis een poging de geladenheid en het tragische van afschuwelijke momenten in verf om te zetten.

Ophuis' schilderijen behandelen gruwelijke taferelen. In het werk 'Voetballers I' (1995) wordt een jongen door zijn teamgenoten anaal met een colafles gemolesteerd, en het schilderij 'Sweet Violence' (1996) toont een niets verhullende verkrachting van twee kleuters. Ophuis streeft ernaar werken te maken 'waarvan de gevoelswaarde zo nauw mogelijk aansluit bij ervaringen van angst, eenzaamheid en de dood'. De schilderijen beklemmen de toeschouwer, maar roepen tevens een esthetische beleving op.

1997 Kunstprijs Provincie Overijssel
1998 Charlotte Köhlerprijs

Jeanne Oosting Prijs voor olieverfschilderkunst (2004)
Ronald Ophuis schildert beelden die in onze huidige samenleving intens menselijke ervaringen van angst, eenzaamheid en dood tonen. Zijn thema's zijn hedendaagse oorlogen of seksueel misbruik. Hij documenteert negatieve gebeurtenissen zoals die door de betrokkenen worden beleefd en maakt hiermee een kroniek voor het nageslacht.

Ophuis construeert in zijn atelier gewelddadige scènes met behulp van levende modellen die elkaar schijnbaar mishandelen. Hij maakt foto's en tekeningen van die gebaren en houdingen. Via deze omweg wil hij de afstand overbruggen die ons van de werkelijkheid scheidt.
Schilderkunst is zijn medium omdat het volgens hem de levenservaringen direct overbrengt: hij schildert gestolde, samengebalde tijd, laat geladen momenten zien. In die zin is hij anders dan veel hedendaagse kunstenaars, die dramatische momenten tonen via video of film, via de media van de voortschrijdende tijd. Ophuis daarentegen probeert grip te krijgen op een ervaring die ons ontglipt in de bedrieglijk levensechte wijze waarop de elektronische media de werkelijkheid laten zien.

www.depraktijk.nl
www.museumserver.nl Gesprek met Ronald Ophuis


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 326.