kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Ronald Zuurmond

Ronald Zuurmond (Den Haag, 1964)

Woont en werkt in Tilburg

Ronald Zuurmond werkt sinds 1992 aan een gestaag groeiend oeuvre van schilderijen.

'Ik schilder totdat ik mij herinner, en dan begint het werk.'
De wereld om hem heen is voor Zuurmond een uitgangspunt om tot schilderen te komen. Planten, landschappen en stillevens zijn slechts het startpunt voor een proces waarbij de verf hem stuurt.

In 2001 ontving Zuurmond de 'Philip Morrisprijs'. Hieraan gekoppeld was er een expositie in Cobra, museum voor moderne kunst in Amstelveen. Ronald Zuurmond ontving de Philip Morris Kunstprijs 2001 - beeldende kunst voor de bijzondere manier waarop hij met respect en concentratie de traditionele waarden van de schilderkunst verdedigt, terwijl hij op onorthodoxe wijze naar nieuwe beeldende middelen zoekt.
Uit de schilderijen van Ronald Zuurmond blijkt een grote interesse voor het landschap en landschappelijke motieven. De kunstenaar sluit met deze keuze aan op een thema dat al vanaf de 17e eeuw als zelfstandig genre in de Nederlandse schilderkunst voorkomt. Juist in deze tijd van terugblikken naar de 19de eeuw blijkt het schilderen van het landschap steeds aspecten voor een nieuwe visie te bevatten. Zuurmond weet het landschap opnieuw onder onze aandacht te brengen. Zo krijgen we, met de eigenzinnigheid en vrijmoedigheid van de kunstenaar van nu, schilderijen te zien met een krachtige, pasteus opgebrachte verfhuid. Deze verfhuid komt niet in één keer tot stand. Door middel van herhaaldelijk schuren en schilderen schemeren de diverse lagen door tot de mooiste kleur ontstaat waarin het mooiste licht behouden is gebleven. Het werk is romantisch door de bruine en groene kleuren en door de grillige vormen. Het wordt echter nooit te broeierig, steeds blijft een helderheid de boventoon voeren die voornamelijk tot stand komt door een strenge, uitgewogen compositie.

2003 - De nieuwste schilderijen van Ronald Zuurmond zijn stillevens met dikke verflagen waarin afgedankt materiaal, zoals draadjes of verfschraapsel, evenveel aandacht opeisen als de ruimte waarin ze zich bevinden. Zo krijgt het meest triviale in de schilderijen van Zuurmond een betekenis van belang. Het geeft net dat ene accent waardoor het schilderij perfect wordt.

Zijn doeken zijn zwaar van de verf. Verf die even gemakkelijk weer van het doek wordt geschraapt als er op gezet lijkt te zijn. 'Lijkt', want Zuurmond kan juist heel lang bezig zijn met het zoeken naar de precieze lijnen en kleuren om de gewenste ruimtelijke werking te creëren. Dan is het een kwestie van wat meer wit over een zwart lijntje, of juist wat meer zwart over een witte lijn. Hij hanteert daartoe net zo gemakkelijk een paletmes als een petieterig kwastje.

De meest onopvallende of gewone zaken kunnen de aandacht trekken van Zuurmond. Een vliegengordijn komt als een kleurrijke opeenvolging van verticale banen in een serie schilderijen terug. Hoewel verf de belangrijkste grondstof voor zijn schilderijen vormt, gebruikt Ronald Zuurmond ook allerlei ander materiaal. Het gaat vaak om weggegooide of afgedankte spullen: restjes garen uit de naaidoos van zijn vriendin, touwtjes, beeldjes, vezels, glittertjes, toefjes stof of zelfs oude afgekrabde verfresten. De uiteindelijke schilderijen hebben een grote ruimtelijke werking, waardoor sommige doen denken aan de vroegere landschappen of natuurvoorstellingen van Zuurmond. Maar in deze voorlopers van de huidige stillevens ging het meer om het ‘grote gevoel', de herinnering of een gemoedstoestand. De stillevens die Zuurmond nu maakt verleggen het zwaartepunt juist naar de kleine alledaagse dingen. Daarbij spelen gemoedstoestanden nog steeds een belangrijke rol, maar daarnaast ook vorm, kleur, structuur en compositie van het schilderij.

Samen met Paul van Dongen, Guido Geelen, Marc Mulders en Reinoud van Vught vormt Ronald Zuurmond de Tilburgse School.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 40.