kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 04-01-2009 voor het laatst bewerkt.

Rudolf Schlichter

Duits schilder, geboren Calw 6 december 1890, gestorven München 3 mei 1955

Biografie
Vanaf 1904 is Rudolf Schlichter leerling-emailschilder in een fabriek in Pforzheim en van 1907 tot 1910 bezoekt hij de kunstnijverheidsschool in Stuttgart.

Van 1910 tot 1916 studeert Schlichter aan de kunstacademie van Karlsruhe bij Wilhelm Trubner en Hans Thoma. In 1916 wordt hij opgeroepen voor militaire dienst. Hij wordt echter weer voortijdig ontslagen vanwege een hongerstaking en keert terug naar Karlsruhe waar hij een van de oprichters van de Rih Gruppe wordt.

In 1919 verhuist Schlichter naar Berlijn, waar hij lid wordt van de Novembergruppe en zich vervolgens aansluit bij de Berlijnse Dada groep. Hij neemt in 1920 deel aan de Eerste Internationale Dada-Messe.

In 1922 is er een groep kunstenaars, Otto Dix, Conrad Felixmuller, Rudolf Schlichter, Carlo Mense, Carl Hofer, Georg Schrimpf en Henrich Maria Davringhausen, die de Novembergruppe bespotten vanwege het feit dat ze a-politiek geworden zijn en vormen daarna een groep getiteld de Neue Sachlichkeit of New Objectivity, met wie outsiders, in het bijzonder Georg Grosz, hun werk tonen.

In 1920 verlaat hij de Novembergruppe en wordt later lid van de communistisache partij. Samen met John Hartfield en George Grosz creëert Schlichter in 1924 de Rote Gruppe.

In 1925 neemt hij deel aan de tentoonstelling Neue Sachlichkeit van de Kunsthalle in Mannheim en in 1927 heeft hij een solotentoonstelling in galerie Neumann-Nierendorf. In 1928 neemt hij deel aan de A.S.S.O., de vereniging van revolutionaire kunstenaars en in 1929 neemt hij deel aan de Neue Sachlichkeit tentoonstelling in het Stedelijk Museum te Amsterdam.

Schlichter werd al snel als een van de belangrijkste leden van de Neue Sachlichkeit gezien. Onder zijn vrienden waren Bert Brecht, Alfred Döblin, Oskar Maria Graf, Erich Kästner en Egon Erwin Kisch. In deze periode verdiende hij zijn geld met het maken van tekeningen en illustraties voor verschillende uitgevers.

Eind jaren twintig verlaat Schlichter de arbeidersbeweging en associeert zich met conservatieve intellectuelen als Ernst Jünger en maakt zijn herintrede in de katholieke kerk.

"Ik ga veel om met de zogenaamde nieuwe Nationalisten, in het bijzonder Ernst Jünger, die ik ook geschilderd heb (...)." Daardoor komt het dat Rudolf Schlichter de boekomslagillustratie voor Ernst Jüngers boek Krieg und Krieger levert.
De hoofdoorzaak voor zijn breuk met het communisme en zijn ommekeer naar het nationalisme was een vrouw. In 1927 leert hij Elfriede Elisabeth Koehler, genaamd Speedy, kennen, met wie hij in 1929 trouwt.

Aan het einde van zijn Dada-periode wordt Schlichter een vertegenwoordiger van de veristische vleugel van de Neue Sachlichkeit. Kunst wordt zijn wapen in de politieke strijd tegen de upper-class en het militarisme.

Schlichter's favoriete onderwerpen zijn voorstellingen van de stad, straatscenes, de subcultuur van de intellectuele bohème en de onderwereld, portretten en erotische scenes. In 1931 publiceert hij zijn roman Zwischenwelt.

In 1932/33 verhuist hij naar Rottenburg aan de Neckar en publiceert Schlichter zijn autobiografie in twee delen: Das widerspänstige Fleisch en Tönerne Flüsse. Een regime-kritische tekening welke hij voor een katholiek jongerentijdschrift maakte leidde in 1934 tot zijn verbanning uit de "Reichskammer der Bildenden Künste", andere werken werden geconfisqueerd tot ontaard verklaard.

Zijn autobiografie in twee delen wordt door de nationaal socialisten als "Pervers-erotische Selbstdarstellung" verboden en in 1937 worden 17 van zijn werken door de nazis op de tentoonstelling Entartete Kunst getoond en veroordeeld als "Joods", "communistisch" en "anti-Duits".
Er wordt hem verboden zijn werken in het openbaar te tonen en in antwoord hierop schildert hij een groot werk Blinde Macht, dat Eberhard Roters beschrijft als een "allegorie van gepantserde krankzinnigheid" en hij becommentarieerd, Schlichter was in de twintiger jaren bekend geworden om zijn energieke en vermetele oppositie ingesloten in zijn tekeningen.

In 1938 wordt Schlichter drie maanden gevangen gezet door de nazis, waarna hij zich vestigt in München. In deze periode wordt zijn werk gekenmerkt door anti-militarisme en extreem-linkse politiek. Roters zegt dat "Schlichter evenals zijn tijdgenoot Grosz, een briljant tekenaar was geneigd tot sociale kritiek; wilde woede leidde zijn potlood".

Schlichter's bekendste werk is waarschijnlijk zijn portret van zijn vriend Bertolt Brecht (1926-27), dat Brecht uitbeeld in een gekreukelde leren jas als lid van het proletariaat.

Schlichter heeft in de daaropvolgende jaren contact met een kring van katholieken, die zich om het tijdschrift 'Hochland' groeperen. hieronder bevond zich ook de uitgever C. Muth, Theodor Hacker en Hans Scholl.

In 1942 verbrandde een deel van zijn werken tijdens de vernietiging van zijn atelier door een bombardement.

Een jaar na de oorlog in 1946 neemt Schlichter deel aan de '1. Deutsche Kunstausstellung' in Dresden, waarin hij met zijn late surrealistische werk in de openbaarheid treedt. Hij verklaart zijn ommekeer naar het surealisme in zijn tekst Das Abenteuer der Kunst, welke werd gepubliceerd door uitgeverij Rowohlt in 1949.

Na een korte ziekte sterft Rudolf Schlichter op 3 mei 1955 in München. In 1954 is hij met zijn werk vertegenwoordigd op de Biënnale in Venetië.

In 1998 heeft hij een grote overzichtstentoonstelling in de Städtische Galerie im Lehnbachhaus in München.

websites: www.spaightwoodgalleries.com, www.kettererkunst.de, www.artechock.de


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 13.