kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 07-08-2008 voor het laatst bewerkt.

Ryan Gander

Britse kunstenaar, Leeft en werkt in Amsterdam,

Ryan Gander maakt installaties en sculpturen, maar ook teksten en lezingen die op zichzelf al performances zijn. Zijn werk bestaat uit subtiele - deels fictieve, deels feitelijke - verhaalstructuren uit het archief van het dagelijks leven.

Ryan Gander studeerde aan de Kunstacademie Manchester, de Jan van Eyck Akademie in Maastricht en aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. In 2002 realiseerde hij zijn eerste solotentoonstelling in de International 3 Gallery in Manchester.

In 2003 won hij de Prix de Rome voor sculptuur,
Een paar houten blokjes op de vloer, een leeg vel papier aan de muur, een tv-tje met zwart scherm en een kinderboekje dat onopvallend op een tafel in de museumwinkel ligt - het zijn geen in het oog springende kunstwerken waarmee Ryan Gander de Prix de Rome 2003 in de categorie Beeldhouwen gewonnen heeft. Wat het publiek waarschijnlijk niet weet, is dat de houten blokjes reproducties zijn van een Bauhaus-schaakspel uit 1924. Gander liet de schaakstukken uitvoeren in Zebrano, een milieu-onvriendelijke hardhoutsoort uit het Afrikaanse regenwoud. Ook de diepere betekenis van de tv, een reconstructie van een toestel uit 1964 dat nu voorzien is van teletekst, zal de gemiddelde bezoeker ontgaan. Het zijn ondoorgrondelijke gedachteflarden die de 27-jarige Brit ons voorschotelt. Maar in het juryrapport wordt Ganders werk omschreven als ,,intelligent'' en ,,volwassen''. Hij kreeg er de hoofdprijs van 20.000 euro voor.
Onder de titel 'Losse Associaties' (Versie 2.1) geeft Gander een presentatie die bestaat uit video, geluid en beeld, waarbij hij van begin tot het eind uitlegt en commentaar geeft. Alles wat hij aanstipt houdt verband met de enorme diversiteit van creatieve en sociologische verschijnselen die we in onze alledaagse omgeving tegenkomen - waarvan vele zo onbelangrijk lijken dat we ze niet eens opmerken. Gander merkt ze wel op, sterker nog, ze dragen bij aan zijn praktijk als kunstenaar, of werken als katalysator. Zijn 'lezingen' vormen een oneindige reeks en worden door de kunstenaar gebruikt als een schetsboek of dagboek. Het materiaal is eindeloos, altijd in ontwikkeling en steeds veranderend naarmate de zorgen en interesses van de kunstenaar veranderen.

Het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam heeft in maart 2003 aleen expostie van Gander gehad, getiteld The death of AbbéFaria. Een tentoonstelling met een radicale stellingname tegende alomtegenwoordigheid van de beeldcultuur die steedsverder wordt ontdaan van een zinnige context
Zie ook kunstbus/agenda/2003

In 2005 stond hij, naast vijf andere kunstenaars, op de shortlist van de Becks-Futures in Londen. Deze prijs is het resultaat van een samenwerking tussen het Institute of Contemporary Arts (ICA) in Londen en Beck’s Bier en heeft een goede reputatie als het gaat om het identificeren van werk van de meest veelbelovende kunstenaars in Groot Brittanië. De selectie is gedaan door een internationale jury bestaande uit de curatoren Jessica Morgan, Louise Neri en Beatrix Ruf en door de kunstenaars Wolfgang Tilmans en Cerith Wyn Evans. Met werk van de 6 geselecteerde kunstenaars wordt voorjaar 2005 een tentoonstelling gehouden in het ICA.

In 2005 won hij ook de Baloîse Art Statement Prize in Bazel:
Ryan Gander: Your Clumsiness is the Next Man's Stealth
Annet Gelink Gallery presenteert met trots de tweede solotentoonstelling van Ryan Gander (*1976). Gander won de prestigieuze Baloise prijs voor zijn installatie bij Art Statements op Art Basel 2005. Zijn werk zal ook te zien zijn op de Tate Britain Triennial: New British Art.
Ryan Gander laat de kijker zijn eigen verbanden tussen ideeën vinden, zigzaggen tussen feiten, fictie en verzamelingen van zijn eigen zwarthumoristische uitvindingen. In zijn artistieke wereld van ongrijpbare personages en constructies die meer proberen te verbergen dan ze onthullen, verlustigt Gander zich in het vermogen van de kunst de dialoog te stimuleren.

Gander had onder andere solotentoonstellingen in Galerie Annet Gelinck, Amsterdam (2006), Les Laboratoires des Aubervilles, Parijs (2005), Artist Space, New York (2005), STORE, Londen (2005), Cornerhouse, Manchester (2005) en Stedelijk Museum Bureau, Amsterdam (2003). Hij nam deel aan groepstentoonstellingen in het Kunstmuseum Luzern (2006), Witte de With, Rotterdam (2006), Torino Trienale ICA, Londen (2005) en PS1, New York (2004). Tot zijn monografieën behoren 'From The Alpinist', Fort Vijfhuizen / Artimo (2005), 'It's Like the Spoilt Brat of the Dictionary...', STORE (met Alice Fisher / 2005), 'The Boy that always looked up', Cornerhouse (met Sara De Bondt / 2004), 'Appendix', Artimo (met Stuart Bailey, 2003) en 'In a language you don't understand' (met Sara De Bondt / 2002).

Ryan Gander wint ABN AMRO Kunstprijs 2006.
Deze onderscheiding is een aanmoedigingsprijs voor een artiest van niet-Nederlandse origine of met een dubbele nationaliteit, die in Nederland woont of werkt. De ABN AMRO Kunstprijs is 10.000 euro waard, een solo-expositie georganiseerd door de ABN AMRO Kunststichting een solotentoonstelling en de aankoop van een werk voor de collectie van de bank.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1024.