kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Saatchi

Charles Saatchi

Saatchi is al twee decennia de meest invloedrijke kunstverzamelaar van Londen.

Saatchi, in de jaren zeventig samen met zijn broer Maurice oprichter van het befaamde reclamebureau Saatchi & Saatchi, staat te boek als een van de meest invloedrijke en rijkste kunstverzamelaars ter wereld. Saatchi kreeg naam als reclame-adviseur van de Britse oud-premier Margaret Thatcher en is bekend geworden met zijn reclame posters die vrij schokkend waren zoals bijvoorbeeld een zwangere man met daaronder de tekst 'als je zelf zwanger zou worden zou je dan wat voorzichtiger zijn'.

Saatchi begon met het verzamelen van moderne kunst, maar nadat hij van zijn vrouw gescheiden was ging hij zich meer specialiseren op de Britse kunst scène. Hij kocht verschillende werken van verschillende artiesten en heeft er voor gezorgd dat deze doorbraken. Als hij zijn collectie niet met de jaren had verkocht dan had hij nu de grootste kunstcollectie gehad van kunst van na de jaren '60.

Charles Saatchi heeft consequent gehandeld naar zijn lijfspreuk 'Koop goedkoop, koop vroeg en stapel het hoog op'. Vooral als het gaat om de zogeheten jonge Britse kunst (YBA: Young British Artists) had hij jarenlang zo ongeveer het alleenrecht. Tot grote woede van conservatieve, ietwat zure critici, museumconservatoren en minder rijke collega-verzamelaars, kocht hij -vaak direct vanuit het atelier- werk van destijds nog onbekende kunstenaars .

In de jaren negentig zette Saatchi de Brit Art - de generatie van Damien Hirst, Rachel Whiteread, Chris Ofili, Tracey Emin, Sarah Lucas, Sam Taylor Wood, Marcus Harvey en de Chapman brothers - op de wereldkaart. Saatchi is ook de man die na de Brit Art de kunststroom New Neurotic Realism tot leven heeft geroepen. Zijn invloed is allesbepalend: wie door Saatchi wordt gezien, telt mee. De miljonair wordt om die reden vaak bekritiseerd: 'Hij bepaalt niet allen de kunstmarkt, hij verpest haar ook'.

Het was in 1992 dat Saatchi -die overigens gelijk met zijn broer in 1995 uit het bedrijf stapte- het werk met de haai van Hirst kocht. Hij toonde het werk met de titel 'The physical impossibillity of death in the mind of someone living' nog datzelfde jaar in zijn galerie in St. John's Wood. In één klap was de naam van Hirst gemaakt en die van Saatchi bevestigd. De haai, door de kunstenaar voor zesduizend dollar in Australië gekocht, werd het icoon van de YBA-beweging die nog altijd opgang doet.

Saatchi heeft flink wat tentoonstellingen meegemaakt met als hoogtepunt 'Sensation', in de doorgaans stoffige Royal Academy in Londen in 1997.

Eind 2002 moet zijn nieuwe museum op de kaart worden gezet met een overzicht van zijn belangrijkste 'protegé' Damien Hirst (1965), die begin jaren negentig aanvoerder werd van de jonge, Britse kunstenaarsbeweging. In plaats van de 150.000 bezoekers die Saatchi nu ontvangt in zijn voormalige fabriekspand op Boundary Road, waar hij sinds 1985 gevestigd is, rekent hij in County Hall op zo'n 750.000 bezoekers per jaar. Dat zijn er bijna twee keer zoveel als het Stedelijk Museum in Amsterdam in 2000.

Vroeg of laat zal blijken dat Saatchi zelf de Neurotische realist was die mensen graag wilde shockeren door middel van de kunstwerken die hij uitkoos voor zijn collectie.

2003 - Charles saatchi, reclamegoeroe en beschermheer van de hedendaagse Britse kunst, wil zijn eigen kunstprijs lanceren als alternatief voor de Turnerprijs, de beruchtste onder de hedendaagse kunstprijzen. saatchi wil jaarlijks 40.000 pond (60.000 euro) aan de meest verdienstelijke kunstenaar geven. Dat is dubbel zoveel als de Turnerprijs, maakt The Independent on Sunday bekend. De nieuwe prijs zal de relaties met Tate Modern en directeur Sir Nicholas Serota verder verzuren.

2004/2005 De Engelse kunstverzamelaar en galeriehouder Charles Saatchi kocht veertien jaar geleden het omstreden kunstwerk met een opgezette haai van de al even veelbesproken kunstenaar Damien Hirst voor 50.000 Britse ponden. De komende weken verkoopt hij het werk aan een nog onbekende verzamelaar die er 6.25 miljoen pond voor over heeft. Een winst van ruwweg 12.500 procent. De ruim twaalf miljoen euro die hij nu krijgt voor de tijgerhaai van Hirst overtreft verkopen van kunstmarkt-lievelingen als Jeff Koons en Maurizio Cattelan. Het geld zal Saatchi ongetwijfeld inzetten voor zijn nieuwe 'obsessie': de schilderkunst. Waar die kunstdiscipline de laatste tijd dan niet dood, dan toch in ieder geval als kwijnend wordt beschouwd, is het typisch Saatchi om zich juist nu daarop te richten.

Dat schilderwerk is vanaf 26 januari 2005 te zien in zijn galerie, sinds 2003 gevestigd in de voormalige hal van het Londense stadhuis, gelegen aan de Thames, schuin tegenover de Big Ben. .


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 66.