kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 14-10-2008 voor het laatst bewerkt.

Sarah Lucas

Self Portrait with Fried Eggs, 1996

Britse kunstenares, geboren in 1962 te Londen. Woont en werkt in Londen.

Sarah Lucas werd bekend als een van de Young British Artists (YBA's) in de negentiger jaren

Haar werk is gekenmerkt door een kritische houding tegenover de menselijke gedragingen en de culturele patronen. Dikwijls stelt zij de stereotype wijze waarop de vrouw in de maatschappij wordt voorgesteld aan de orde en maakt zij humoristische toespelingen op de seksualiteit. Bitch (1995) bijvoorbeeld, bestaat uit een tafel, waarop een klein T-shirtje is bevestigd met daarin enkele enorme meloenen, terwijl tussen de achterste tafelpoten een pakje gerookte vis hangt. Ook agressie speelt een belangrijke rol, zoals in haar laarzen met scheermesjes aan de voorkant. Lucas maakt veel gebruik van zelfportretten. Zij past verschillende werkwijzen toe, zoals collage, assemblage [beeldende kunst], wasafgietsels, fotografie, video, tekeningen en tekst. (Encarta 2001)

Sarah Lucas is erop gericht de verhouding tussen het kunstwerk en de tastbare werkelijkheid zo indringend mogelijk gestalte te geven. In alle onderwerpen die Lucas aansnijdt, brengt ze tot uitdrukking dat ze een anti-illusionistische omgang met de kunst nastreeft. De werken hebben geen handschrift, zodat je zou kunnen zeggen dat Lucas een 'onpersoonlijke' discipline hanteert. Doordat ze haar werk veelal uit bestaand gebruiksgoed formeert, 'simuleert' ze niet -zoals een schilder zou doen-, maar accentueert ze het concrete gehalte. Lucas' hergebruik van bestaande goederen en materialen maakt duidelijk dat het kunstwerk voor haar niet meer is dan een van de categorie├źn van 'dingen', die mensen kunnen 'construeren'. Maar waar alledaagse voorwerpen in de regel door hun vorm en de algemene bekendheid met hun gebruik hun functie, de 'betekenis', als vanzelf prijsgeven, is de categorie van produkten die Lucas aan de orde der dingen toevertrouwt -haar kunst- van een andere aard. De dagelijkse functie van de voorwerpen die Lucas in haar objecten opneemt, heeft zij omgeruild voor een toepassing die duidelijk maakt dat zij in voorwerpen verrassend expressieve en associatieve mogelijkheden herkent en naar voren weet te halen. Juist door gericht kiezen accentueert Lucas het belang van de ideevorming.

Door in haar werk gebruik te maken van alledaagse voorwerpen en materialen extrapoleert Lucas conceptie en materialisatie, want terwijl het gebruiksgoed enerzijds de concrete werkelijkheid in het kunstwerk vertegenwoordigt, accentueert het tegelijk Lucas' vermogen in de voorwerpen associatieve verbanden te herkennen en te expliciteren. Lucas zet de gebruikte objecten in, als naar elkaar verwijzende tekens. De titels - die als een motto bij een embleem de associatieve betrekking, waar Lucas de vorm- en materiaalkeuze op heeft afgestemd, kernachtig omschrijven - en de paradoxale kracht die schuilt in de sterk aangezette tegenstellling van materialisering en conceptie maken haar werk vitaal, krachtig en levendig.

Werken:
. Happy families, 1999, mixed media, 160x183x56
. Hysterische aanval (Hysterical Attack), 1999, stoel en papier mach├ę
. The fag show, 2000, installatie, Londen, Sadie Coles HQ


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 416.