kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Sebastian Diaz Morales

Van oorsprong Argentijnse kunstenaar, geboren in 1975 te Comodoro Rivadavia, Patagonia, Argentinië.

Website: Sebastian Diaz Morales studeerde van 1993 tot 1999 aan de Universidad del Cine de Antin in Argentinië, volgde in 2000 en 2001 de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam, in 2003 Le Fresnoy in Roubaix en in 2005 het Couvent des Recollets in Parijs.

Diaz Morales exposeerde onder andere op het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, De Appel Amsterdam, Tate Modern, Attitudes Espace d'Arts Contemporains in Genève, bij zijn galerie carlier¦gebaurer in Berlijn en op diverse andere buitenlandse tentoonstellingen. Hij woont afwisselend in Amsterdam en Argentinië.

Diaz Morales is een meester in het spel met de poëtische en experimentele kracht van het beeld. Gedurende het montageproces komt hij al improviserend tot intrigerende beeldsequenties. Op een barokke manier weet hij realiteit en fictie, verhalende en abstracte elementen in zijn videofilms samen te brengen.

De films en video’s van Sebastian Diaz Morales zijn vaak experimenteel, andere eerder semi-documentair van aard. De omstandigheden of verhalen die vanop het scherm ons visueel bewustzijn bereiken zijn nooit comfortabel of geruststellend. Documentaire, epische film, narratief vlugschrift, kortfilm filmisch essay en poëzie schuiven over elkaar in een slingerbeweging die voortdurend wisselende evenwichten opzoekt tussen realiteit, fictie en de werkelijkheid zoals ze subjectief beleefd, gefilterd en ontleed wordt. Er is een voortdurende schommeling tussen realiteit en fictie en tussen het openbare en het persoonlijke leven waarneembaar. Met wisselende betrokkenheid kijken we naar een koortsige wereld die ons meezuigt en weer terugwerpt in een tempo dat onophoudelijk doorstart.

Intrigerend in het werk van Díaz Morales zijn ook de ingrepen die hij doet in het projectievlak waarop hij zijn beelden projecteert. De inkervingen die hij aanbrengt in de muur waarop geprojecteerd wordt geven een extra dimensie aan zijn werk.

Van Bommel Van Dam Prijs 2001: winnaar Sebastian Diaz Morales
De audiovisuele werken van Sebastian Diaz Morales hebben een overkoepelende thematiek in de wijze waarop zij de structuur blootleggen van hoe verhalen gemaakt worden. Zijn video’s zijn sterk beïnvloed door de filmindustrie, maar herzien de vertelvorm van dit medium op hetzelfde moment. Diaz Morales maakt de opnames van zijn films in een kort tijdbestek. De realiteit van het filmen blijft intact omdat hij weinig ingrijpt of ensceneert in de gefilmde wereld buiten zijn onderwerp. De kunstenaar behoudt op deze wijze de gewenste directe communicatie. Op de montagetafel worden de geselecteerde filmbeelden samengebracht en gemonteerd tot een fictief verhaal. De verhalen die Diaz Morales schept spelen zich zowel binnen als buiten ons besef van realiteit af.

Díaz Morales maakte intussen al ruim 20 korte videoproducties. In samenwerking met Boukje Janssen maakte hij de werken ‘Stabbing’ (2001) en de internationaal bekroonde video The Apocalyptic Man (2002).

15.000.000 Parachutes (2001)
15.000.000 Parachutes gaat over het vertellen van een verhaal binnen en buiten onze belevingswereld. Het getal 15.000.000 verwijst naar het aantal inwoners van Jakarta in Indonesië. Officiële cijfers spreken van een werkeloosheidspercentage van de bevolking van 60%. Een parachutist deed een poging tot meerdere sprongen vanaf het nationaal monument van Jakarta.

The Persecution of the White Car (2001)
Deze bekroonde documentaire essay handelt over de structuur van het geheugen en vergeetachtigheid. Hoe een personage, dat betrokken is bij een negendaagse trip in een vreemd land, de context van dit moment in zijn leven fictionaliseert.

2002 fiac artfair prize paris
1ste prijs 14e international Videobrasil festival (2003)

The Man with the Bag
Op het World Wide Video Festival in Amsterdam in 2003 was een overzicht van zijn werk te zien, in 2004 ging op dit festival The Man with the Bag in premièreing.
In 2003-2004 verbleef hij in Frankrijk op uitnodiging van de internationale mediakunstinstelling Le Fresnoy in Roubaix. Tijdens dit verblijf maakte Sebastián Díaz Morales de splitscreenproductie The Man with the Bag. Een 39 minuten durend videowerk waarin zijn eigen geboortestreek, het uitgestrekte landschap van Patagonia, de setting is van een rennende man die tracht te ontsnappen aan steeds weerkerende gedachten en angsten.

Box
Deze video is losjes gebaseerd op de roman Los Lanzallamas (De Vlammenwerpers) van de Argentijnse schrijver Roberto Arlt (1900-1942). Evenals in de romans van Arlt is de sfeer in Diaz Moralez’ videowerk geladen en apocalyptisch.

Lucharemos hasta anular la ley (2005)(we zullen vechten totdat ze de wet afschaffen)
Een groep mensen stroomt samen voor het parlementsgebouw in Buenos Aires, Argentinië, om te protesteren tegen een nieuwe wet. De wet voert ondermeer hogere sancties in voor betogers en voor werk dat uitgevoerd wordt op de openbare weg. Het merendeel van de manifestanten bestaat uit straatventers, wiens voortbestaan wordt bedreigd door de strengere overheidsvoorschriften.
Het audiovisueel materiaal in “Lucharemos hasta anular la ley” werd geregistreerd door een televisiecamera en later getransformeerd.
Het werk uit november 2005 is een goed voorbeeld van zijn nieuwe manier van werken, waarbij de presentatie loskomt van scherm of televisie en zich uitstrekt tot een ruimteomvattende installatie. Hij geeft de figuren witte contouren, haalt alle kleur weg, totdat een vlekkerige zwarte massa ontstaat, waaruit de mensen als lijntekeningen opduiken. Zo vervormt hij het protest tot een tijdloos en even oud als futuristisch drama.

Websites: www.extracity.org, www.volkskrant.nl/kunst/article329571.ece/Politiek_ligt_altijd_ergens_op_de_loer


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 530.