kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Silke Wagner

geboren in 1968 te Göppingen, Duitsland. Woont en werkt in Frankfurt am Main.

Silke Wagner studeerde 'beeldende kunst' aan de Städelschule in Frankfurt am Main van 1994 - 2000. Wagner is geïnteresseerd in vragen omtrent (het gebruik van) de publieke ruimte. In haar werk snijdt ze actuele sociaal politieke thema's aan en creëert ze ruimtes waar mensen samen kunnen komen en kunnen communiceren.

Silke Wagner verwijst in haar werk vaak naar de skateboardcultuur, een stedelijke activiteit die ze gebruikt als metafoor voor sociale betrokkenheid bij de openbare ruimte en als barometer van de toenemende regelzucht die orde en veiligheid in de stad moet brengen. Zo maakte ze samen met de kunstenaar Stefan Lehnert een alternatieve stadsplattegrond van München waarop de plekken en het straatmeubilair stonden aangegeven die geschikt waren voor skateboarders.

Silke Wagners project "Bürgersteig (2001/2002)" bezocht gedurende 18 maanden de drie Duitse steden Essen, Frankfurt en Munster. Ze schafte een VW minibus aan die tijdens het project werd gebruikt door verschillende politieke partijen in de drie steden. De minibus, die door elke partij naar eigen wens werd aangepast, diende als mobiel informatie-punt, vervoermiddel en projectwagen. De gebruiksvorm en de lokale projecten werden in samenwerking met de partijen ontwikkeld. In Munster werd de bus bijvoorbeeld gebruikt door een informele partij (www.aktion-fluchtwagen.de) samengesteld uit een spectrum van anarchistische, anti-racisme en anti-nucleaire wapens-initiatieven. Www.aktion-fluchtwagen.de beschilderde als "vluchtelingen-vervoer" en gebruikte hem tijdens activiteiten die te maken hadden met vluchten en migratie.
In Frankfurt werd de bus gebruikt door het Kein Mensch ist Illegal netwerk voor hun "Deportation Class" campagne naar aanleiding van de dood van Amir Ageeb tijdens zijn deportatie. Deze campagne had als doelwit de vliegmaatschappijen die een belangrijke link vormen in het deportatie-proces. De minibus werd compleet verbouwd en overgeschilderd in Lufthansa-belettering met de tekst “Lufttransa Deportation Class” en “www.deportation-alliance.com”. Lufthansa is leider in de deporatie-'business' en Frankfurt de belangrijkste deportatievluchthaven van Duitsland. Lufthansa probeerde het gebruik van de bus te verbieden maar Wagner beriep zich op haar recht op vrijheid van meningsuiting en werd door de rechtbank in haar gelijk gesteld. Rock, You've Got to Roll (2004) worden de meerdere betekenissen van het werkwoord 'to rock' ['rocken', maar ook 'wiegen', 'slingeren', 'schommelen'] ingezet om vragen te stellen bij de relaties tussen stadscultuur en politiek engagement. De neonletters richten een boodschap aan ons, een oproep om de publieke ruimte te heroveren en ons toe te eigenen. Anderzijds, kunsthistorisch gezien, zijn neonbuizen sinds de jaren zestig een 'klassiek' medium geworden. Met haar gebruik van dit materiaal stelt Wagner dus ook aan de orde hoe de volkscultuur vanuit het publieke domein in het kunstmuseum terechtkomt, en zet zij vraagtekens bij de relevantie van het tentoonstellen van straatkunst in kunstinstellingen. expositie „Das große Rasenstück“ die tijdens het WK 2006 plaatsvindt in de openbare ruimte van Nürnberg, Duitsland. “When Saturday comes” toont gekleurde neon portretten van Sócrates, Cesar Luis Menotti, Johann Cruyff, Birgit Prinz und Mia Hamm, Diego Armando Maradona, Justin Fashanu en anderen. Wagner koos voor deze personen vanwege de sociaal-politieke betekenis die ze hebben binnen zowel het voetbal als de maatschappij. kunstenaars Silke Wagner en Sebastian Stöhrer in de Nomads in Residence. In deze kunstenaarswoning (ook wel nr. 19 genoemd) in Terwijde hielden ze gedurende drie weken open huis voor de bewoners van Leidsche Rijn. Onder het motto 'Everyone is an expert' nodigde Silke Wagner hen uit om hun specialisme over te brengen op buurtgenoten. De Nomads in Residence functioneerde daarbij als podium.
Er zijn veel voorbeelden denkbaar. Zo biedt de multifunctionele woning ruimte voor een workshop salsa dansen, boetseren of bloemschikken. Maar ook is het een geschikte plek voor het geven van lezingen, Turkse taallessen, cursus belastingaangifte invullen, lesje fietsbandplakken, wedstrijd pingpongen, filmvertoningen etcetera. Er is een keuken, dus het geven van speciale kooklessen behoort ook tot de mogelijkheden. Het programma is voor iedereen toegankelijk, met uitzondering van politieke partijen.
Gedurende drie weken staat de Never ending Soup van Sebastian Stöhrer te pruttelen. Ingredienten: door u zelf mee te brengen. Duitsland. Hij studeerde 'beeldende kunst' aan de Städelschule- in Frankfurt am Main van 1993-1999. Stöhrer werkt als een beeldhouwer. Voedsel is een van de materialen die hij daarbij gebruikt. In zijn werk staan sculpturale, functionele en sociale vragen centraal.

2007 Skulptur Projekte Münster 07: Project: The history of Münster from below
When he was seven, the miner’s son was put into a home because his parents’ apartment was too small for a family with four children. In 1932, he was moved to an asylum for the mentally ill. When his parents were finally able to take him back, he was declared mentally retarded, and, in March of 1938, he was sterilized against his will in the Paderborn State Hospital. It was the day after the Germans had annexed Austria. As Wulf himself described, “While everyone was shouting Sieg Heil, Sieg Heil, the annihilating knife was plunged into my body.” Paul Wulf was sixteen at the time. He was to live another sixty years. Since 1949, he fought legal battles against the Federal Republic of Germany, but to no avail.
Paul Wulf, who despite his height walked with a stoop and appeared to be slight of build, could be seen in the streets of Münster carrying a heavy black briefcase filled with files and newspaper articles – documents pertaining to his struggles against fascism. He was a collector of stories that people would rather forget; he would randomly confront passers-by with the documents he carried in his briefcase and ask them questions they would never have asked themselves.
Now, here he stands, three and half meters tall, as a memorial in front of the Stadthaus – a sculpture that also serves as an advertising column. It is as though the contents of his briefcase had spilled out onto his coat, creating a documentation of “Münster from below” – a chronicle of political events, of housing struggles, or of the anti-nuclear movement. With her project, for which the artist has collaborated with the Umwelt-Archiv-Verein Münster [Environment Archive Society], Silke Wagner has established a public forum for complex issues. The advertising column is only one part of the project; the archive is also being digitalized, and put in the Internet at www.uwz-archiv.de to make it accessible to a large audience.
Workmanship Sculpture: Herbert Rauer
Technical Support: Stephan Marienfeld

(zie www.skulptur-projekte.de, www.kunstkanaal.net en www.uwz-archiv.de)

Websites: www.beyondutrecht.nl, www.wdw.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 94.