kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Sjoerd Buisman

Nederlandse beeldhouwer, collagekunstenaar, conceptueel kunstenaar en tekenaar, geboren 23-3-1948 te Gorinchem, woont en werkt te Amsterdam en Normandië,

Zijn non-figuratieve werk is een vorm van land art en conceptuele kunst

1965 - 1967 Opleiding Academie voor Beeldende Kunsten (Rotterdam)
1968 - 1970 ateliers 63, haarlem
1974 - 1981 leraar abk, rotterdam
1978 - 1981 leraar akademie voor kunst & vormgeving, 's hertogenbosch
1982 - 1984 leraar akademie voor kunst & vormgeving, arnhem

Na een korte beginperiode die gekenmerkt werd door het leentjebuur gaan spelen bij Jan van Munster, betrad Buisman experimenteler paden en ging hij materialen gebruiken die de natuur deed groeien: aardappelen, vruchten, zaden, bladeren, planten en bomen.

Sjoerd Buisman houdt zich bezig met planten en bomen en de manier waarop zij groeien. Hij reisde over de wereld op zoek naar botanische vergroeiingen. Dit veldwerk resulteerde in een immense verzameling tekeningen , foto's en teksten waaruit geconcludeerd kan worden dat de natuur manipuleerbaar is maar zich altijd volgens haar eigen wetmatigheden zal manifesteren.

Waar anderen zich bezighouden met steen, klei, staal en andere materialen, zoekt Sjoerd Buisman naar levende materialen voor zijn groeiwerken. Hij laat groeiprocessen, dé plastische gebeurtenissen in de natuur zien. De kunstenaar is bezield van het vastpakken van bomen, planten en struiken. Net als de natuurkrachten dwingt hij het levende materiaal in een bepaalde richting, waardoor het uiteindelijk tot kunstwerk uitgroeit. Hij lijkt met vaste hand het materiaal te omvatten, een greep die niet loslaat voordat de onderdelen zijn wil hebben gevolgd en zijn bedoeling duidelijk maken. Het binnendringen in de natuur, buiten de gebaande paden om, met de opdracht die natuur als kunst tot leven te wekken, maken hem met zijn groeiwerken nu reeds tot een uniek fenomeen.

Omstreeks 1980 doet de ‘Phyllotaxis' haar intrede in het werk van Buisman. De botanische term staat voor de groepering van bladeren rond een stam. De spiralende bladstand van b.v. palm en bleekselderij (dat ontdekte hij in de keuken) zou de belangrijkste vorm in zijn werk worden. Hij maakte ze horizontaal, verticaal, in grote en kleine formaten, in hout, ijzer, brons en beton. Ook het latere speelsere thema van de ‘Ouroboros, de slang die in de eigen staart bijt en zo naar onsterfelijkheid en een nieuw begin verwijst, is te herleiden tot het principe van de spiraal.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 4547.

Tweets by kunstbus