kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 17-05-2011 voor het laatst bewerkt.

Steina en Woody Vasulka

Steina Vasulka is een IJslandse musicus en videokunstenares, geboren in 1940 in Reykjavik, IJsland. Woody Vasulka is een Tsjechische media-kunstenaar, geboren in 1937 in Brno, destijds nog Tsjecho-Slowakije nu Tsjechië.

Steina en Woody Vasulka zijn pioniers op het gebied van de videokunst. Deze kunstenaars zijn sleutelfiguren in de ontwikkeling van video technologie en het gebruik daarvan in videokunst.

Steina Vasulka
Steina Vasulka wordt in 1940 geboren als Steinunn Briem Bjarnadottir in Reykjavik. Zij studeert viool en muziektheorie en krijgt in 1959 een studiebeurs van het Tsjechoslowaakse Ministerie van Cultuur voor het conservatorium in Praag. Steina en Woody Vasulka ontmoeten elkaar in 1960 in Praag, waar zij in 1964 trouwen. Kort daarna wordt Steina Vasulka lid van het IJslandse Symfonie Orkest.

In 1965 verhuizen ze naar New York City. In New York werkt Steina Vasulka als freelance muzikant. Zij begint samen met Woody in 1969 met video te werken en sindsdien zijn verscheidene van haar tapes en installaties geëxposeerd in de V.S. Europa en en Azië.

In 1971 sticht zij met Andreas Mannik en Woody Vasulka een media theater, The Kitchen. In hetzelfde jaar richten zij het eerste jaarlijkse video festival op in The Kitchen en werken zij samen met David Bienstock aan de organisatie van een Speciale Videotape Show in het Whitney Museum

Installation of Machine Vision

In 1974 verhuizen de Vasulka's naar Buffalo waar zij doceren aan het Center for Media Study aan de State University van New York (SUNY). Vanaf dit moment loopt hun interesse uiteen. Steina experimenteert met de camera als een autonome beeldmaker wat zal resulteren in haar project de Machine Vision (1975) serie. Een lopend onderzoek van ruimtelijke effecten die met behulp van mechanische systemen en elektronische beeldtechnieken worden opgeroepen.

In 1980 verhuizen de Vasulka's naar Santa Fe, New Mexico, waar Steina haar werk in video, media performance en video installatie voortzet. Voorts doceert Steina aan de Academie voor Toegepaste Kunsten in Wenen, het Instituut voor Nieuwe Media in de Staedelschule in Frankfurt en het College of Arts en Crafts in Reykjavik.

Steina Vasulka creëert de video installatie Tokyo Four, de video installatie Vocalization. Zij neemt deel aan het concert Hyena Days (1992), de expositie 'Manifestation 4 - Interactive Artworks' (1992). Zij heeft deel aan het boek Book for the Electronic Arts.

Zij houdt zich voornamelijk bezig met het creëren van videotapes en installaties, doch sinds de jaren negentig is Steina Vasulka zich ook gaan bezighouden met interactieve performances in openbare plekken, waar zij op een digitaal aangepaste viool speelt om videobeelden op grote video projectoren te laten bewegen.

In 1992 wint zij samen met Woody de Maya Deren Award van het American Film Institute en in in 1995 de Siemens Medien-Kunstpreis van de ZKM in Karlsruhe. Zij heeft onder meer geëxposeerd in het Ars Electronica in Linz en het San Fransisco Museum of Modern Art. In 1999 exposeerde zij gelijktijdig drie installaties in drie landen: Nuna in Albuquerque, New Mexico, Textures in Reykjavik in IJsland en Machine Vision in Milaan, Italië.

Uitspraak van Steina Vasulka: Mijn achtergrond ligt in de muziek. Voor mij is het de klank die me in het beeld leidt. Elk beeld heeft zijn eigen klank en hierin probeer ik iets vloeiends en levends te vangen. Ik pas hetzelfde principe toe in de kunst als in het vioolspelen: met dezelfde gewoonte van voortdurende oefening, hetzelfde concept van compositie. Omdat mijn kunstscholing een scholing in muziek was, denk ik niet aan beelden als stills, maar altijd als beweging. Mijn videobeelden draaien voornamelijk om een ondefinieerbaar gevoel voor tijd zonder zwaartekracht. Het is als een plicht te laten zien, wat niet gezien kan worden, behalve door het oog van de media: water dat omhoog of opzij stroomt, ondersteboven rollende zeeën of een door het weer geteisterde druppel van een gesmolten gletsjer. Het idee is dat het publiek misschien een deel van deze creatieve trance kan voelen, opdat zij voor een moment in een mentale wereld leven waar zij nog nooit geweest zijn.

Woody Vasulka
Woody Vasulka wordt in 1937 geboren als Bohuslav Peter Vasulka in Brno in Tsjechoslowakije. Hij studeert vanaf 1952 werktuigbouwkunde in Brno en behaalt in 1956 zijn diploma. In 1964 behaalt hij een diploma in filmproductie en en regie aan de School voor Uitvoerende kunsten in Praag en trouwt hij met Steina.

Woody maakt verschillende documentaires voordat hij in 1965 met zijn vrouw naar de V.S verhuist. Hier werkt hij als bewerker aan verschillende filmprojecten en experimenteert met electronisch geluid en een stroboscoop. In 1969, ontevreden met film, gaat hij video gebruiken.

Als mede-oprichter van het media theater The Kitchen in New York in 1971 en als maker van uitgebreide filmische video's onderzoekt Woody Vasulka wat hij noemt de "new epistemic space", vormen van interactiviteit tussen de deelnemers en de technologie, als communicatie van gebaren, stem, klank, spraak en muziek.
Samen met Steina werkt hij aan het onderzoeken van de aard van electronisch beeld en geluid en regissert verschillende documentaires over de New Yorkse avant-garde en in het bijzonder het theater, dans en muziek die in tijd wordt gemaakt.

In 1974 verhuizen de Vasulka's naar Buffalo, waar zij doceren aan het Center for Media Study aan de New York State University. Zij gaan onafhankelijk van elkaar werken in deze periode en Woody Vasulka doet onderzoek in computer graphics. Hij raakt geïnteresseerd in de manier waarop de Rutt/Etra Scan Processor een videosignaal kan moduleren. In 1976 creëert hij samen met Jeffrey Schier de 'Digital Image Articulator'.
Sindsdien heeft hij verschillende tape-werken, computer graphics en video-installatie's laten zien op het internationale podium.

In 1980 verhuizen de Vasulka's naar Santa Fe, New Mexico. In datzelfde jaar stopt Woody met lesgeven en zet zijn onderzoek voort in wat hij noemt "a new epistemological space."

Woody Vasulka is de maker van onder meer de interactieve installatie The Theater of Hybrid Automata, de interactieve installatie The Brotherhood - Table III. Hij heeft deel aan het boek Book for the Electronic Arts. Woody Vasulka is de curator van het programma The Evening of ... Woody Vasulka (2000). Hij is deelnemer aan de 'DEAF94' expositie (1994) en hij is auteur van het essay Time/energy object and its building element, the waveform.

Zijn installatie The Brotherhood: Table I-VI is een complex werk, waarvan het thema het dilemma van de mannelijke identiteit is, dat echter ook optreed als een reflectie op de link tussen mannelijk geweld en technologie. Bij zijn onderzoek naar de relatie tussen sexualiteit en oorlog, werpt de kunstenaar een ironische blik op de zelfdestructieve neigingen van de mens. Met het gebruik van nieuwe media gereedschappen, zet Woody een beoordeling van de dramatische ruimte van de traditionele film en het theater voort, terwijl hij nieuwe vormen van vertelling onderzoekt.

In 1998 ontvangen Steina en Woody Vasulka een eredoctoraat van het San Francisco Art Institute en een award van de San Francisco National Association of Media and Culture, een erkenning van hun opmerkelijke prestaties in de media-kunsten. In 1999 geven de Vasulka's de workshop
Techne and Eros: Human Sensory Space and the Machine in Santa Fe en zij stichten samen met de componist David Dunn en de natuurkundige James Crutchfield, de Arts and Science Laboratory in Santa Fe.

websites:
. Vasulka.org
. La Fondation Daniel Langlois


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 2121.