kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 20-04-2008 voor het laatst bewerkt.

Stijn Peeters

Stijn Peeters (1957)

Geboren in Valkenswaard. Woont en werkt in Eindhoven.

Opleiding,
Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving, Den Bosch (1978-1982)
Jan van Eyck Academie, Maastricht (1985-1987)

De kunstenaar Stijn Peeters, die aanvankelijk vooral landschappen vervaardigde, ontpopte zich in de tweede helft van de jaren '90 bovenal als een schilder van ‘gewone' mensen. Het lijkt ook geen toeval te zijn dat hij de voorbije jaren kunstwerken van Caravaggio, Velazquez en El Greco als inspirerend interpicturaal vertrekpunt heeft gekozen: oude meesters die alledaagse en onopgesmukte mensen waardig uitbeeldden. Heden en verleden ontmoeten elkaar in de schilderijen van Peeters.

2003 - Onder de titel 'Beeld van ik en jij' toont Museum van Bommel van schilderijen van Stijn Peeters (Valkenswaard, 1957) uit de periode 1996 tot heden.

In zijn werken brengt Stijn Peeters het alledaags menselijke met persoonlijke herinneringen én fantasie met universeel bekende beelden samen. Was er in het begin nog duidelijk sprake van een vermenging van heden en verleden, nu kan Stijn Peeters steeds meer een schilder van zijn eigen tijd worden genoemd. Hij geeft zijn visie op het leven van vandaag, van de mens in zijn omgeving. Daarmee zet hij een schilderkunstige traditie op een actuele manier voort.

Een man in een straat met een hond of een paar kinderen... Alledaags en onopgesmukt, maar geschilderd in verrassende kleurstellingen. Het opmerkelijke in het werk van Stijn Peeters ligt in de combinatie van elementen die herkenning oproepen én de vervreemding in de uitvoering daarvan.

Zijn verhalende voorstellingen zijn in een schijnbaar realistische stijl maar op een schetsmatige wijze geschilderd. Hier en daar wordt een detail verder uitgewerkt; een plastic zak met opschrift, een radio of een paar schoenen trekken de aandacht van de beschouwer.

De diepere, onderliggende betekenis is niet direct zichtbaar. Wat speelt er zich nu eigenlijk af in de scènes op het doek? Welke emoties gaan er achter de nauwelijks te onderscheiden gelaatstrekken van de figuren schuil? Is in de persoon die in de meeste doeken centraal staat de kunstenaar zelf te herkennen?

Deze figuur lijkt symbool te staan voor de mens (voor ik en jij?) in gedachten verzonken die we niet kunnen ontrafelen. De kunstenaar appelleert daarmee aan de vraag wie we nu eigenlijk zijn en waar de betekenis van de dingen ligt. Zo krijgen we als het ware zijn toestemming om de voorstelling een eigen wending te geven.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 574.