kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 04-04-2008 voor het laatst bewerkt.

Theo van Rysselberghe

Théo van Rysselberghe (1862-1926)

Belgische neo-impressionistische beeldend kunstenaar, etser, lithograaf, schilder, tekenaar, illustrator, decorateur, beeldhouwer van genrekunst, landschappen, portretten, stillevens, dieren, stadsgezichten,

Naamsvariant: Théophile, Théodore, Rijsselberghe,

Werkte aanvankelijk realistisch, voornamelijk portretten, daarna impressionistisch en later bekwaamde de Belgische kunstschilder Theo Van Rijsselberghe zich in navolging van Signac, Cross en Seurat in de pointillistische schildertechniek. Hij zou deze stijl zijn hele leven trouw blijven en vooral in landschappen en portretten een zekere perfectie bereiken.

Als intellectueel ging zijn aandacht naar alle eigentijdse kunststromingen. Zo was bij bevriend met o.a. A. Gide, M. Maeterlinck, E. Verhaeren en F. Fénéon. Hij was medestichter van Les Vingt en behoorde tot de avant-gardekringen L'Essor, L'Art Libre en La Libre Esthétique. Else Lampe- von Quita was met hem bevriend en samen met Lemmen en Van de Velde behoort hij tot de belangrijkste Belgische neo-impressionisten. Als decorateur werkte hij herhaaldelijk samen met vooraanstaande architecten van de art nouveau (Jugendstil), o.a. met H. van de Velde.

Geboren te Gent 23-11-1862, gestorven te Saint-Clair (Var) 14-12-1926,

Opleiding Academie voor Beeldende Kunst (Gent)
Leerling van Léon Herbo.

Voor hij naar Brussel trok, had hij al een opleiding genoten aan de Gentse Academie, onder Theo Canneel, leraar, directeur en inspecteur. Op de Brusselse Academie was Jean François Portaels een van zijn leermeesters.

Zijn vroege werk kenmerkt zich door een kleurrijk realisme, wat nog verhelderde door reizen naar Spanje (1882) en Marokko (1883-1884).

Zijn vroege werken verraden de invloeden van Manet en Degas. Hij toont zijn doeken voor het eerst aan het grote publiek op het Salon van Brussel in 1881. Daar wint hij een reisbeurs waarmee hij naar Spanje en Marokko trekt, in de voetstappen van Portaels, wiens oriëntalisme hij enorm bewondert. Hij schildert er scènes uit het dagelijkse leven aan de Middellandse Zee, met een vleugje exotisme. Die doeken stelt hij tentoon in 1883.

In 1883 was hij medestichter van Les Vingt ( Les XX) (waarvoor Toorop als enige Nederlander werd uitgenodigd lid te worden). Hij was tevens ook “copain” met Octave Maus en Emile Verhaeren.

Nederland 1883
Haarlem 1883

Tijdens een trip in 1886 naar Parijs met de dichter Emile Verhaeren ontdekt hij de neo-impressionistische schilders. Hij raakt in Parijs bevriend met zowel Seurat als met Signac en ging over tot het pointillisme (vooral landschappen en portretten). Hij zag te Parijs "La Grande Jatte" van Seurat en werd er meteen door geïmponeerd.

Samen met zijn tijdgenoten Henry Van De Velde, Willy Schlobach en Georges Lemmen brachten ze deze stijltechniek in België uit. Anders dan bij zijn tijdgenoten is het pointillisme voor Van Rysselberghe geen overgangsstijl. Hij houdt deze divisionistische manier van schilderen twintig jaar aan, van 1890 tot 1910.

vanaf 1893 komen zijn werken tot stand in zijn atelier dat in 1893 werd gebouwd door zijn oudere broer Octave. Octave Van Rysselberghe is een beroemd architect die stage liep bij Jozef Poelaert en samenwerkte met Henri Van de Velde.

Volendam 1894
Volendam 1895
Amsterdam 1898
Den Haag 1898
Dordrecht 1898
Domburg

Parijs 1898 - 1910
Van Rysselberghe vestigde zich, in 1898, te Parijs.

Veere 1906

Saint-Clair (Var) 1910 - 1926
ca 1910 distantieerde hij zich van het pointillisme en ging hij in een art-nouveau stijl schilderen en ontwerpen voor posters en sieraden maken.

In zijn later leven woonde van Rysselberghe in de Provence en schildert er vrouwelijke naakten in vrolijke felle kleuren.

Hij stierf te Saint-Clair/Fr. in 1926.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 40.