kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Thomas Demand

Duitse kunstenaar, geboren 1964 in München, werkt in Londen en Berlijn.

Thomas Demand bouwt kartonnen modellen aan de hand van foto's van de werkelijkheid om deze vervolgens weer te fotograferen. In de zorgvuldig geënsceneerde fotografie van Thomas Demand wordt een subtiel spel gespeeld met de fotografie als afbeelding of als verbeelding van de wereld om ons heen.

opleidingen
1987-89 Akademie der bildenden Künste, München
1989-92 Kunstakademie Düsseldorf
1993-94 Goldsmith's College, Londen (Ma Fine Arts)

Tentoonstellingen (selectie)

2006
Serpentine Gallery, London (C)
Max Beckmann und Thomas Demand, Museum für Moderne Kunst, Frankfurt am Main (C)
Tunnel (Solo-Filmprogramm), Musée d’Art contemporain, Montreal
Galerie Esther Schipper, BerlinRegen Projects, Los Angeles

2005
Victoria Miro Gallery, London
Museum of Modern Art, New York (C)

2004
Phototrophy, Kunsthaus Bregenz (C)
German Pavillion São Paolo Biennale, São Paolo (C)
303 Gallery, New York

2003
Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk (C)
Galeria Helga de Alvear, Madrid
Taka Ishii Gallery, Tokio
Dundee Contemporary Arts, Dundee
Biënnale van Venetië.

2002
Städtische Galerie im Lenbachhaus, Munich (C)
Castello di Rivoli, Turin
SITE, Santa Fe, New MexicoHof, Schipper & Krome, Berlin

Thomas Demand in Nederland worden in foto's en één film fragmenten uit ons collectief verleden gepresenteerd. De opnamen zijn gemaakt van in papier en karton nagebouwde ensceneringen van plaatsen, - politiek cq. historisch - beladen of niet, en van historische of minder belangrijke gebeurtenissen. Demand is dus geen fotograaf in traditionele zin. De 'sculpturen' zijn gebaseerd op reproducties in de media en worden op groot formaat afgedrukt. Het schijnbaar oppervlakkige karakter, zonder mensen, maken de foto's koel en tijdloos. Demand zegt zelf over hun effect: 'Der flüchtige Eindruck der Makellosigkeit, die völlige Abwesenheit jeglicher Abnutzung, und der gleiche Status aller sichtbaren Oberflächen vermitteln eine im Grunde theoretische, utopische Anschauung der Welt, die sich jetzt wieder nur in einem Foto zeigt.' ['De oppervlakkige indruk van smetteloosheid, de volledige afwezigheid van welke slijtage dan ook en dezelfde status van alle zichtbare oppervlakten geven eigenlijk een theoretische, utopische voorstelling van de wereld die alleen maar op een foto getoond kan worden.'] Museum, Hannover (solo)
303 gallery, New York (solo)
Tracking, CCAC San Francisco
Public Offerings, MoCMA, Los Angeles
Mirror's edge, Tramway, Glasgow

2000
Victoria Miro Gallery, Londen (solo)
Fondation Cartier, Parijs (solo)
Clip City/City Vision, Media City Seoul, Seoul, Korea
Deep Distance, Kunsthalle basel, Bazel

1999
'Tunnel', Art Now 16, Tate gallery Londen (solo)
'Reconstruction Space', Architectural Association, Londen
Wohin kein Auge reicht, Deichtorhallen, Hamburg
'Anarchitecture', De Appel, Amsterdam

1998
Kunsthalle Zürich (solo)
Kunsthalle Bielefeld (solo)
Sydney Biennal, Sydney
Berlin/Berlin, Berlin Biennale

1997
Centre d'art contemporain de Vassiviere en Limousin (solo)
'Elsewhere', carnegie Museum of Pittsburg
'Transit', Ensba Parijs

1996
Galerie Tanit, München (solo)
'New Photography', Museum of Modern Art, New York
Raumbilder-Bildräume', Museum Folkwang, Essen


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 197.

Tweets by kunstbus