kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 20-05-2008 voor het laatst bewerkt.

Thomas Eakins


curator Terry Carbone discusses Letitia Wilson Jordan (1888. Oil on canvas) by artist Thomas Eakins.



Amerikaans schilder en beeldhouwer, (25 juli 1844 Philadelphia – overleden aldaar 25 juni 1916.

Hij was een realistisch schilder, die uitmuntte in objectieve weergave van het onderwerp; hij was een der eersten die door middel van de camera de beweging van mens en dier vastlegden en analyseerden. Rembrandt en de Spaanse realisten Diego Velázquez en Jusepe Ribera waren zijn grote voorbeelden. Naast portretten schilderde hij sportscènes, zoals roeien en zwemmen. Thans wordt hij erkend als een van de eerste typisch Amerikaanse schilders, vooral om zijn portretten. Thomas Eakins leefde vooral van lesgeven en de opbrengst van een familiekapitaal. Hierdoor was hij onafhankelijk en hoefde hij zich niets aan te trekken van modegrillen.

Thomas Eakins was levenslang geïntrigeerd door het menselijk lichaam, wellicht vanuit zijn homoseksuele geaardheid, maar ook vanuit de wetenschappelijke kant.

Biografie
Thomas Eakins studeerde aan de Pennsylvania Academy of Fine Arts. Hij was vooral geïnteresseerd in de menselijke figuur en bezocht daarom ook anatomielessen in het Jefferson Medical College.

Van 1866 tot 1869 verbleef hij in Parijs aan de École des Beaux-Arts bij o.a. de Franse oriëntalist Jean-Léon Gérôme, Léon Bonnat en A.A. Dumont. Gérome maakte al gebruik van de nieuwe fototechniek, en de belangstelling voor fotografie zou Thomas Eakins van hem overnemen. Het impressionisme maakte weinig indruk op hem: hij bleef zijn academische stijl trouw.

Via Spanje, waar hij het werk bestudeerde van Diego Velázquez en José de Ribera, keerde hij in 1870 terug naar zijn geboortestad Philadelphia waar hij op enkele reizen in Amerika na de rest van zijn leven zou blijven.

Aan het begin van zijn loopbaan schilderde Thomas Eakins vooral portretten van zijn familie en zijn vriendin Katherine Crowell. Hij was een liefhebber van jagen, vissen, zeilen en roeien. Deze onderwerpen keerden dan ook regelmatig terug in zijn werk.

"The Cross Clinic" (1875) veroorzaakte grote opschudding. Zijn tijdgenoten vonden het onsmakelijk om een operatie zo duidelijk in beeld te brengen. Het schilderij werd geweigerd door de kunstcommissie van de Centennial Exposition, maar was wel te zien op de medische afdeling.


Eakins's Students at the "The Swimming Hole"


The Swimming Hole (1893)

Vanaf het einde van de jaren zeventig gaf Thomas Eakins les aan de kunstacademie van Pennsylvania, die hij tot de beste van het land wist te maken. Het schilderen naar model stond centraal in zijn lessen. Zijn omgang met de studenten (hij zou later met een van zijn studenten huwen) en zijn voorkeur voor het levende model omdat hij vond dat zijn leerlingen het meeste leerden van het schilderen en tekenen van naakten kostten hem in 1886 zijn baan. Later gaf hij af en toe lessen aan de Art Students League in Philadelphia en de National Academy of Design in New York.

Eakins was homoseksueel en een groot bewonderaar van het dichtwerk van Walt Whitman. Zoals zo veel van zijn collega’s situeerde hij zijn homoseksuele taferelen in een arcadische setting. Een verantwoord excuusdecor. Bovendien toonde hij de naakte hoofdpersonen van zijn Griekse fantasieën nooit frontaal. Geslachtsdelen waren ook in zijn ogen teveel een provocatie. ‘The Swimming Hole’ uit 1893 is daarvoor exemplarisch. - Thomas Eakins overleed in juni 1916 in Philadelphia.

Eakins begon met heldere kleuren aan zijn doeken en ging daar later pas met somberder tinten overheen. Tot lang hebben restaurateurs van zijn werk die laatste fase als een tand-des-tijds-effect beschouwd. Ze lieten vrolijk de heldere kleuren terugkeren….


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 117.

Tweets by kunstbus