kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 10-10-2008 voor het laatst bewerkt.

Thomas Lawrence

Sir Thomas Lawrence

Engels portretschilder, 13 april 1769 Bristol - 07 januari 1830 Londen.

Lawrence was leerling van de Londense academie en van Joshua Reynolds, wiens stijl hij bleef navolgen. In 1792 werd hij hofschilder en in 1794 lid van de Royal Academy. Hij had zowel in Engeland als daarbuiten veel succes met zijn portretten, die de lichte toon en de charme van de typisch 18de-eeuwse schilderkunst vertonen. Thomas Lawrence weet met brede streken een atmosfeer te suggereren. Soms is zijn werk echter te geposeerd en sentimenteel. Er is slechts een werk van Sir Thomas bekend buiten het portretgenre, Kruisdraging van Christus, nu echter verdwenen. (Summa)

Biografie
Thomas Lawrence liep als zoon van een pub-eigenaar al op jonge leeftijd rond door de gelagkamer met zijn schetsboek en maakte portrettekeningen van de klanten.

Zijn officiƫle debuut als potloodtekenaar maakte hij in Oxford en al spoedig kon hij het gezin onderhouden van zijn inkomsten, nadat zijn vader failliet was gegaan. De familie verhuisde naar de badplaats Bath, waar de gegoede middenstand en de welgestelde badgasten hem goed betaalden voor zijn portretten.

Nadat hij het potlood verruilde voor de kwast en zijn portretten in olieverf ging schilderen, won hij al snel enkele prijzen van kunstinstituten en steeg zijn roem.

In 1787 vertrok hij naar Londen en studeerde hij onder Joshua Reynolds aan de Royal Academy, wiens stijl hij zou blijven navolgen.

Zijn hoofdwerk, het portret van Koningin Charlotte (afb.), dateert uit ca. 1790. De briljante kleuren en de fijne lichtpunten door witte verhogingen vormen met het impressonisme van het landschap op de achtergrond en betoverend effect. De kleurentover verdoezelt de niet voldoende geaccentueerde fysionomie. Het meest overtuigend is zijn oppervlakkige, sentimenteel-romantische schilderkunst.

Portret van Miss Farren, gravin van Derby, 1790, olieverf op doek, 239x146, New York, Metropolitan Museum of Art

Thomas Lawrence ontwikkelde zo snel dat hij in 1792 al hofschilder en in 1794 lid werd van de Royal Academy. Hij schilderde portretten van vooraanstaanden in de maatschappij van vooral de adel, in heel Europa, tot aan leden van het Engelse vorstenhuis aan toe.

In 1814 gaf George IV, toen nog de Engelse troonopvolger, hem opdracht alle tegen Napoleon verbonden monarchen, staatslieden en veldheren te schilderen. Deze opdracht was het hoogtepunt in zijn schildersloopbaan.



Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 5930.

Tweets by kunstbus