kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Thomas Schutte

Thomas Schütte

Duitse kunstenaar, geboren 1954 in Oldenburg Duitsland, woont en werkt in Düsseldorf

Website: kunstenaar wiens sculpturen de meeste bekendheid genieten. Vanaf het begin van zijn carrière maakt hij echter ook tekeningen, aquarellen, foto's en grafisch werk. Net als bij zijn leermeester Richter is er bij Schütte geen sprake van een ontwikkeling in een rechte lijn; daarvoor verschillen de werken te veel in karakter. Veeleer is er sprake van groepen werken, die naast elkaar hun bestaansrecht opeisen.

Thomas Schütte werkt met uiteenlopende technieken en heeft een breed maar coherent oeuvre opgebouwd: aquarellen, tekeningen, maquettes, modellen, monumentale of kleinschalige sculpturen, installaties: in al deze richtingen ontwikkelde hij zich en het liefst mengt hij de verschillende kunstvormen door elkaar. In dat geval kiest hij een theatrale aanpak, waardoor de totale ruimte wordt betrokken bij de mise en scène en de toeschouwer onderdeel wordt van de presentatie. Vaak brengt hij ook verschillen in maat en schaal aan: een sculptuur die een 'gewone' maat heeft wordt plotseling reusachtig in contrast met een miniatuurfiguurtje ernaast. Een kleine stoel of een ladder, tegen een huis aangeleund, een bunker op een tafel, Schütte's vormen zweven tussen realiteit (gerealiseerde sculptuur) en utopie (model voor iets dat ooit uitgevoerd kan worden) in. Het werk zit vol betekenislagen en er komen ook vaak teksten in voor.

Het centrale thema in zijn werk is het ter discussie stellen van het functioneren van het kunstwerk en de kunstenaar in de maatschappij. Met monumentale beelden van vruchten verwijst hij naar de consumptiemaatschappij. Via zijn beelden met mensfiguren stelt hij vragen over het functioneren van beelden in de openbare ruimte. Met zijn architectuurmodellen roept hij vragen op over de rol van musea en over de toegankelijkheid van kunst.

Schütte’s werk is vaak geestig of ironisch, maar heeft ook een melancholieke kant. Een terugkerend thema in zijn werk is de schijnbare onmogelijkheid om in onze tijd nog een beeld te maken dat een voor iedereen begrijpelijke en wezenlijke betekenis heeft.
Schütte werd oorspronkelijk opgeleid als schilder. Op zoek naar een directere relatie tussen de kunst en de werkelijkheid, experimenteerde hij van aanvang af met alternatieve manieren om zijn werk te exposeren. Het ophangen van zijn schilderijen aan de muur van een museum leek hem nooit voldoende.

Zijn werk is opgenomen in belangrijke museale verzamelingen als die van het Ludwig Museum in Keulen, Centre Pompidou in Parijs en Tate Modern in Londen. In 2005 ontving hij de prestigieuze Gouden Leeuw op de Biënnale van Venetië.

Biografie
Thomas Schütte studeert van 1973 tot 1981 aan de academie in Düsseldorf bij Gerhard Richter.

Hoewel veel van Schütte's werken ‘modellen’ zijn die de publieke positie van de kunst becommentariëren, heeft Schütte ook daadwerkelijk beelden in de openbare ruimte uitgevoerd. Sommige daarvan benadrukken op grappige wijze het disfunctioneren van de kunst in de openbare ruimte. Zo trok hij in 1987 op een plein in Münster een hoge zuil op, waarop twee kersen lagen te pronken. En in hetzelfde jaar maakte hij IJs: een gebouwtje dat wel iets weg had van een uitvergroot plastic kinderspeeltje en dat tijdens de Documenta in Kassel dienst deed als kleine salon waarin de bezoekers zich aan Italiaanse ijsjes tegoed konden doen – nét zo op hun wenken bediend als door de prestigieuze en omvangrijke kunsttentoonstelling.

1989 De Appel - Centrum voor Hedendaagse Kunst: Mohr's Life & The Laundry manieren kunt vertalen, namelijk met 'Grote Geesten' of 'Grote Denkers'.

De drie gestalten in het Griftpark zijn ongeveer drieëneenhalve meter hoog en hebben een zachte uitstraling door de matte roestbruine kleur van het cortenstaal.

Schütte maakt zijn beelden nooit vanuit een van tevoren uitgewerkt plan. Ook in dit geval ontstonden de beelden door een min of meer spontane werkwijze. Met behulp van lange repen was 'schetste' hij de mensfiguren, wier expressieve houdingen een verhaal lijken te vertellen. Door deze gebaren brengen de beelden traditionele standbeelden met beladen betekenissen in herinnering, maar tegelijk vormt Schüttes beeldengroep een ironisch commentaar op dergelijke beelden in de openbare ruimte. Het Griftpark ligt op het terrein van de voormalige gasfabriek. De zwaar vervuilde grond werd omgetoverd tot een stadspark met onder andere sportvelden, een speeltuin en een ontmoetingsplek.

'Drei grosse Figuren für Utrecht' (de voorlopige werktitel die Schütte de beeldengroep meegaf) is verwant aan beelden die de kunstenaar eerder in diverse formaten en materialen uitvoerde. Zo bezit het privémuseum De Pont in Tilburg drie van dergelijke beelden, uitgevoerd in glanzend aluminium, die met hun hoogte van bijna tweeënhalve meter wat kleiner zijn dan de sculpturen in het Griftpark.

20/05/2006 <> 17/09/2006 Tilburg > De Pont: Thomas Schütte - Werken op papier 1975-2006 meer informatie & recensie www.8weekly.nl

2007 Skulptur Projekte Münster

Websites: www.depont.nl, www.smak.be, www.volkskrant.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1795.