kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Tim Ayres

Tim Ayres (Hastings, 1965)

schilderijen van de Engelse kunstenaar Tim Ayres figureren tekst, portret en abstracte lijnen. Flarden tekst uit popsongs, romans en gesprekken, of schijnbaar herken-bare afbeeldingen van gezichten of figuren roepen een keur aan associaties op bij de toeschouwer. Zowel de tekstschilderijen, als de portretten blijken echter meer te zijn dan de afbeelding van een realiteit; ze vertonen vaak intrigerende abstracte eigenschappen.

De tekstschilderijen suggereren een wereld van reclame, van snelle slogans, maar ze geven de lezer te denken: de zinnen en flarden tekst zijn niet enkelvoudig. Ayres manipuleert letters, breekt zinnen op een vreemde plaats af of verschuift woorden, waarmee hij de inhoud van de tekst versterkt of juist verdraaid. Kleur en plaatsing van de lettertekens geven het ritme aan binnen het beeld. Zijn figuratieve voorstellingen destilleert Ayres van foto's die hij in de computer bewerkt: alle grijswaarden zijn gereduceerd tot licht of donker. Het zijn niet langer slechts afbeeldingen van een realiteit, want de schilderijen vertonen vaak intrigerende abstracte eigenschappen.

Tim Ayres gebruikt helder gekleurde industriële lakken om de afbeeldingen en teksten met behulp van sjablonen van plakfolie op MDF-plaat te zetten. Een laatste vernislaag geeft de werken soms een glans die de omgeving ín het beeld laat weerspiegelen, of, bij gebruik van zijdeglans, de omgeving in zich opneemt.

Geboren in Hastings, Engeland. Woont en werkt in Amsterdam.

Opleiding
1st Class Honours B.A., Loughborough College of Art (1985-1988)
Masters Degree, Chelsea School of Art, London (1988-1989)
Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam (1989-1991)

1990 - A Hole in Motion, Fusion Gallery, Londen
Tim Ayres, Galerie Onrust, Amsterdam

1993 We're like two inflatable dolls in a hooker's bad dream (met Inez van Lamsweerde), Stedelijk Museum Bureau, Amsterdam

De betekenissen van de teksten van Ayres zijn open. Bijvoorbeeld het schilderij met de tekst I lightly crushed yr cupkan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Men kan bijvoorbeeld denken aan een "cup" in de zin van een drinkbeker, maar ook aan een "cup" in de zin van een cup van een bh, waardoor het schilderij meteen weer een totaal andere betekenis krijgt. De teksten van Ayres hebben een enigmatisch karakter. Tegelijkertijd hebben de werken van Ayres ook een heel basaal karakter. Uiteindelijk zijn zijn tekstschilderijen niet meer dan abstracte lijnen op een gekleurde achtergrond. De abstracte lijnen vormen woorden, daarna een zin en tot slot een betekenis.

Eind 2001 heeft Ayres een nieuw genre aan zijn oeuvre toegevoegd, namelijk het portret. Hij maakt portretten van vrienden, familie en mensen die hij zomaar op straat tegenkomt. Soms kijken de mensen de toeschouwer aan, maar soms is er ook slechts een deel van het lichaam te zijn zoals een schouder of een arm. Net als de tekstschilderijen van Ayres hebben ook zijn portretten een raadselachtig karakter. Wie zijn deze mensen die hij portretteert? Waar wonen ze of wat doen ze op het moment dat ze geportretteerd worden?

Ayres geeft zijn toeschouwer maar zelden een clue wie de geportretteerde is of wat hij of zij doet. Met titels als Man looking out of Shoulder blijven deze portretten een geheim met zich mee dragen, waarvan slechts de kunstenaar de waarheid kent. Net als bij de teksten weet de toeschouwer van Ayres' portretten niets over de afkomst van het beeld.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 253.

Tweets by kunstbus