kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Ton Slits

2006 zonder titel acryl op doek 110x250 cm

Nederlands kunstenaar, schilder, geboren 22 februari 1955 in Valkenburg aan de Geul. Woont en werkt in Cadier en Keer.

Website: Ton Slits volgde van 1972 tot 1977 een opleiding tot tekenleraar aan de Academie te Tilburg. Van 1977 tot 1979 volgde hij een opleiding aan de Jan van Eyck Academie te Maastricht. Sedert 1986 is hij als stafdocent verbonden aan de Academie Beeldende Kunsten te Maastricht.

Het oeuvre van Ton Slits bestaat naast sculpturen ook uit werk in de openbare ruimte, schilderijen en collages. Ook de laatste twee kenmerken zich door een sterk ruimtelijk karakter. Zo zijn de schilderijen opgebouwd uit verschillende plans. Het gevoel voor diepte ontstaat door het kleurgebruik en door de over elkaar heen geplaatste vormen. Ook 'tekent' de kunstenaar soms in zijn werk door middel van borduursel, dat het werk eveneens reliëf geeft. Sommige schilderijen zijn letterlijk geperforeerd waardoor de beschouwer een idee krijgt voor dat wat er áchter het doek bevindt, in letterlijke- maar vooral in figuurlijke zin. De collages bestaan uit meerdere lagen papier met gaten die doorkijkjes vormen naar de dieper gelegen delen, waardoor als het ware coulissen ontstaan.

De kunstenaar bedient zich van een grijzig kleurpalet, de enige uitzondering hierop zijn de kleuren geel en oranje, die voor hem warmte en licht symboliseren. Deze kleurtegenstelling komt in het bijzonder tot zijn recht in een serie kleinere panelen. De weerschijn van de felgele en feloranje achterzijden op de muur vormt als het ware een aura om de schilderijen en is van invloed op de beleving van het werk.

De symbolische beeldtaal van Ton Slits grijpt deels terug op oude vanitas symbolen als de zandloper en de schedel en op Christelijke iconografie als kelken en kruizen. Hoewel het te ver zou gaan hier in dit verband een religieuze betekenis aan te geven. Deels herkennen we meer hedendaagse beeldtaal, afkomstig van computerspelletjes en pictogrammen. De basis voor met name het tweedimensionale werk is veelal een structuur van lijnen die doet denken aan de schematische lijnen van een metroplattegrond of de structuren op een computerchip.

Het werk van Ton Slits daagt de beschouwer uit tot aandachtig en zorgvuldig kijken. Wat is de diepere betekenis achter de uiterlijke verschijningsvorm van het werk? De symbolische beeldtaal van Ton Slits biedt de beschouwer enig houvast maar brengt hem tegelijkertijd op een dwaalspoor. Bewust, zo lijkt het. Want de symbolen betekenen nu eenmaal niet voor iedereen hetzelfde.

Zijn werk is tentoongesteld in binnen- en buitenland:
Onder andere in IKOB Internationales Kunstzentrum Ostbelgien, Eupen (B) / W#AK, Vlissingen / Forum für Kunst und Kultur, Herzogenrath (D) / DSM, Linz (A) / Stadsgalerij, Heerlen / Museum van Bommel van Dam, Venlo / Stedelijk Museum, Amsterdam.

Ter gelegenheid van zijn expositie in de Kunstvereniging Diepenheim in 2007 maakt Ton Slits (Valkenburg aan de Geul, 1955) een ruimtelijk werk met de titel Identity House:
Aan een houten frame in de vorm van een hoog, smal huis hangen lange stroken van grijsgroen geschilderd papier, die breed uitwaaieren over de vloer. De stroken van verschillende lengtes hebben een grillige rand. Op regelmatige afstand zijn ronde gaten uitgesneden. Daartussen hangen geometrische vormen, eveneens van papier.
Allerlei mogelijke interpretaties schieten de bezoeker te binnen. De lange slierten lijken het huis als lang haar rond een hoofd te omhullen. Met de titel Identity House licht de kunstenaar een tip van de sluier. Gaat het hier om een ‘huis van de geest’ met DNA-strengen en levenslijnen waarin de hoogte- en dieptepunten in een mensenleven beklijven? Met andere woorden: alles dat het wezen van een mens bepaalt? www.kunstverenigingdiepenheim.nl



Websites: www.tonslits.nl, www.kunstverenigingdiepenheim.nl, www.artindex.nl
Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 57.