kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Wally Elenbaas

Nederlands schilder, graficus, fotograaf, monumentaal kunstenaar ( keramiek, mozaïek en textiel), muurschilder, autodidact
Onderwerpen: figuurvoorstellingen, landschappen, non-figuratief,

Waldemar Hansen of Valdemar Hanzen (Wally) Elenbaas, geboren te Rotterdam 21 april Rotterdam 1912,

Schildert in expressionistische trant.

De zeer veelzijdig Rotterdams kunstenaar Wally Elenbaas is voor alles graficus, of zoals hij zelf zegt: "Een héle goede drukker!". Daarnaast heeft hij veel gefotografeerd.

Wally Elenbaas leverde in de jaren dertig een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de kleurenlithografie.

arbeidersfotograaf
Wally Elenbaas is behalve fotograaf, ook begenadigd graficus en vervaardiger van mozaieken. Toch is de fotografie het eerste medium waarmee hij in 1929 zijn kunstenaarschap begon. In deze crisisjaren was Elenbaas werkloos geraakt en het leek hem beter om armoede te lijden als beeldend kunstenaar dan als werkloze kantoor-bediende. Hij sloot zich aan bij de Vereniging van Arbeidersfotografen en was samen met ondermeer Paul Schuitema en Piet Zwart verbonden aan het arbeidersschrijverscollectief Links Richten. Elenbaas voelde zich tijdens de grote depressie betrokken bij de klassenstrijd van het proletariaat en ging daarom aan de slag als ‘arbeidersfotograaf'. Op zijn enige volledig intact gebleven filmpje uit die tijd zien we straatscènes met gedupeerde arbeiders.

Nieuwe Fotografie
Deze arbeiderstaferelen worden afgewisseld met abstracte beelden, die voldoen aan de kenmerken van de Nieuwe Fotografie: strakke composities, veel diagonalen, onverwachte gezichtshoeken en verrassende beeldafsnijdingen.

Wally Elenbaas doorzag relatief snel het faillissement van het communistisch systeem onder Stalin. Na een korte surrealistische periode legde hij na de oorlog zijn camera beroepsmatig neer en stortte zich volledig op het maken van schilderijen, plastieken en grafisch werk.

In de jaren tachtig begon hij weer officieel met fotograferen, de draad oppikkend daar waar hij die in de jaren dertig had laten vallen: het zoeken naar een zuivere fotografische vorm in stillevens, straatbeelden en naakten. Al die tijd hiervoor was hij echter met zijn camera in de weer gebleven, maar dan alleen voor zichzelf. Samen met zijn partner Esther Hartog fotografeerde hij onderwerpen die hun persoonlijk leven reflecteerden: elkaar, vrienden, reizen, stillevens en de nabije omgeving van Katendrecht. Dit werk heeft een sterk persoonlijk karakter, maar toont nog wel zijn esthetische voorkeur voor pure, haast grafische vormen en lijnen. Het zijn foto's van een hoog intiem gehalte, waarin zowel zijn vrouw Esther Hartog (1905-1998) alsmede vriendinnen van het echtpaar als model fungeren.

Foto's onder beheer van het Nederlands Foto-Archief


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 325.

Tweets by kunstbus