kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 23-10-2008 voor het laatst bewerkt.

Walter De-Maria

Amerikaanse kunstenaar, geboren 01.10.1935, Albany (Californië), woont en werkt in New York,

De Land Art die De Maria in de context van kunststromingen als de happening, de conceptuele-kunst en minimal art ontwikkelde, berust op symbolen en mythen. Zijn vaak serieële kunst van geometrische vormen kan gekarakteriseerd worden als behorende tot de Minimal Art. Het gebruikte strak afgewerkte materiaal bestaat uit hout, metaal of industriële produkten. Vaak worden zijn werken uitgevoerd in het landschap en wordt het daarmee tot de Land Art gerekend. De delicate, systematische manipulatie van ruimtes zowel binnen, als buiten in de natuur, zijn kenmerkend voor zijn kunst.

De Maria werd in de jaren ‘60 bekend door o.m. activiteiten op het gebied van land art en de Minimal Art. Eerst maakte hij werken in strakke geometrische vormen, van materialen als aluminium en roestvrij staal. Zijn interesse voor de relatie tussen idee en vorm en de magische aspecten van religie en dood blijken uit titels als Kruis (1965) en Muur van de dood (1965). Uit 1966 dateren de zgn. onzichtbare tekeningen: witte papieren, waarop in nauwelijks leesbare letters woorden als ‘sun’, ‘sky’, ‘cloud’ e.d. zijn te zien. Karakteristiek voor zijn zgn. woestijnprojecten, o.m. twee kalklijnen van een halve mijl lengte in het zand van de Nevadawoestijn (1968), is het zoeken naar integratie van tijd en ruimte, waarbij de menselijke ervaring centraal staat.

Bekend is ook zijn Earthroom (München 1968, New York 1977), waarbij hij de vloer van een galerie met een halve meter aarde liet bedekken. De meeste werken die hij sinds de jaren ‘70 maakt, bestaan uit grote aantallen gepolijste metalen staven (staal, koper, messing) die met de aarde in verbinding staan of gelijkmatig over de vloer verspreid liggen, zoals Lightning field in de Nevadawoestijn (1971–1977), The broken kilometer (1979) en A computer which will solve every problem in the world / 3–12 polygon (1984). Hierin spelen begrippen als afstand, herhaling, technologie en natuurkrachten een belangrijke rol. (Encarta 2001)

Biografie
1953-59 Studeert aan de Universiteit van Californië in Berkeley.
1959 Voert zijn eerste happenings op en besluit in 1960 naar New York te verhuizen.
Exposeert dozen van triplex, zoals Box for Meaningless Work en Invisible Drawings, woorden die uiterst lichtjes op papier zijn geschilderd.
1063 Eerste solotentoonstelling in Nine Great Jones Street, New York.

De Maria heeft zich ook korte tijd met film en muziek beziggehouden en was tijdelijk (1965) drummer van de New Yorkse popgroep van Andy Warhol: Velvet Underground.

1968 Presenteert zijn Earth Room, 50 m3 aaarde die over de vloer van galerie Heiner Friedrich, München is verspreid.
Voert zijn Land Art project Mile Long Drawing uit, twee lijnen die met een tussenruimte van 360cm een mijl lang door de Mojave-woestijn in Californië lopen.
1968 Deelname aan Documenta 4, Kassel.
1970 Neemt deel aan de tentoonstelling Land Art, Conceptual Art, Arte Povera in Turijn.
Zijn voor de Olympische Spelen van 1972 in München bestemde aardsculptuur (een 1km lange koperen paal die in de grond naar het centrum van de aarde wijst) wordt enigszins aangepast op de Documenta 6 in Kassel van 1977 als The vertical Earth Kilometer gepresenteerd.

Zijn bekendste werk is wellicht het Lightning Field (1977) in de vlakke wildernis van New Mexico. Het werk bestaat uit 400 roestvrijstalen palen die in een grote rechthoekige vorm verticaal uit de grond steken. Het gebied is berucht om de plotseling opkomende donderstormen, waarbij de bliksem regelmatig inslaat in de stalen palen van het kunstwerk.

1984 Neemt deel aan de tentoonstelling van 20-eeuwse beeldhouwkunst in het Merianpark in Basel.

Werken:
. Gothic shaped drawing, 1965, papier op metalen raamwerk, 62x35, Berlijn, Staatliche Museen zu Berlin, Preussischer Kulturbesitz, Nationalgalerie, Collectie Marzona


. Bliksemveld (Lightning Field), 1974-1977, grondwerken, 400 stalen palen, hoogte 470-830, diameter 5, terrein 16kmx1km, Quemado (New Mexico – U.S.A)
Een uitgesproken gevoel van gevaar. Het is een belangrijk Land Artproject dat de natuur, stormen en zonlicht in een nauwkeurig berekend geometrisch ritueel dramatiseert. De woestijn is hier een metafysische ruimte, een extreem landschap en een plek om het sublieme te ervaren. (20ste 546)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 4073.

Tweets by kunstbus