kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 06 02 2017 13:58 voor het laatst bewerkt.

Willem G. van de Hulst

Nederlandse kunstschilder, schrijver en beeldhouwer, 4 juni 1917 - 27 juli 2006 Nieuwersluis.

Bij het grote publiek is hij bekend van de illustraties die hij maakte voor de kinderboeken van zijn vader W.G. van de Hulst sr., de meester van de protestants-christelijke jeugdliteratuur, een begrip voor generaties Nederlanders. Wie kent niet de vertrouwde beelden van In de Soete Suikerbol en Peerke en zijn kameraden? Willem G. van de Hulst jr gaf in vloeiende en herkenbare lijnen vorm aan een geordende, maar vooral warme en beschutte kinderwereld.

Een meer select gezelschap respecteert Willem G. van de Hulst om zijn belangwekkend werk als kunstschilder, beeldhouwer en schrijver. Zijn tedere aquarellen, robuuste sculpturen en monumentale doeken zullen uiteindelijk zijn levenswerk gaan vormen.

Wie zijn vrije werk beziet, ontmoet een man die zojuist een deur achter zich gesloten heeft. Het geroezemoes van de sociale omgang is verstomd, voor hem ligt de stilte en de leegte. Daaruit verschijnen beelden – landschappen vaak – in elementaire lijnen en kleurvlakken, nog net figuratief, soms bijna minimalistisch. Het spel van licht en ruimte dat op zijn grote doeken wordt gespeeld is soms feestelijk, soms dreigend, maar steeds is het zichtbaar en tastbaar geworden stilte.

‘Het oeuvre van Willem G. van de Hulst, dat zijn weg vindt naar grote delen van de wereld, is tijdloos realistisch. Er wordt in deze schilderijen over de donkere kant van het menselijk bestaan niets verbloemd en veel onverschrokken onder ogen gezien. Dat er niettemin troost in schuilt, komt niet door mooie woorden, maar door de bijzondere overtuigingskracht van de kunstenaar. Wie met een zo volledige inzet schildert als hij, krijgt soms iets aangereikt dat boven alle talent en vakmanschap uitgaat. Het licht gaat dan leven, en waar leven is, is hoop. De kracht als ook de omvang en thematiek van dit oeuvre, roepen associaties op met de schilders Constant en Francis Bacon.’ – Aad Nuis, oud-staatssecretaris Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

Willem maakt zijn werk in de afzondering van zijn atelier. Schilderen is voor hem op de eerste plaats “bezig zijn met zichzelf”. Het is zijn eigen geschiedenis die hij op een doek zet of driedimensionaal vorm geeft. Een kunstwerk is voor hem nooit af, zoals ook het leven nooit af is. Zijn schilderijen en beelden ontstaan zonder vooropgezet plan. Ze groeien als het ware. Nieuwsgierig volgt hij wat er met de verf op het doek of met de was in zijn handen gebeurt. Als het werk bijna klaar lijkt te zijn, begint hij details te veranderen. Soms brengt hij grote wijzigingen aan, die dan resulteren in een geheel nieuw kunstwerk. Zo liggen onder de voorstellingen die de kijker te zien krijgt, vaak verdwenen impressies, zoals de ene gedachte ingeruild kan worden voor een andere. “Aan dit veranderen ligt natuurlijk ook dikwijls twijfel ten grondslag,” geeft hij openhartig toe: “De techniek, het vak, beheers ik wel, maar telkens vraag ik mij af: is het ook kunst met een ‘grote K’; overstijg ik wel het illustratieve, het “kunstje”.

Biografie
Op zijn 14e verjaardag in 1931 krijgt Willem van zijn vader een verfdoos. Hiermee is zijn bestemming definitief bepaald. Willems vader, een bekende schrijver van kinderboeken en stripverhalen vraagt zijn zoon de tekeningen te maken. Op 14-jarige leeftijd illustreerde hij reeds de onvergetelijke serie In de Soete Suikerbol. Daarna voorzag hij vrijwel alle boeken van zijn vader W.G. van de Hulst van tekeningen.

Het werden er tot de beginjaren '60 meer dan 11000 en honderden boekomslagen. Daarnaast schreef Van de Hulst een groot aantal kinderboeken en verhalen, waaronder Wachten op de kraakwagen, Een kwestie van tijd en De natte hond.

Tussen 1934 en 1939 volgt de schildersopleiding aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam, met als bijvakken Architectuur en Beeldhouwkunst (bij professor Bronner en professor Jurres). Na het succesvol afronden van deze opleiding in 1938 maakt hij al snel naam als illustrator van zijn vaders kinderboeken. In Parijs studeerde hij later aan de Académie de la Grande Chaumière.

In 1946 debuteert Willem G. van de Hulst ook als auteur met het kinderboek Tippeltje. Er zullen nog ruim dertig titels volgen. Zijn studententijd vormt in 1963 het decor van zijn eerste roman voor volwassenen: Feestgebouw in de regen (Arbeiderspers). Daarna volgen onder andere het hoorspel De smid Kamenov (Henk van Ulsen/NCRV), de bundels korte verhalen, Wachten op de kraakwagen (Kok), De natte hond (De Kern) en in 2004 het autobiografisch getinte Maat, Getal, Gewicht (Mozaïek).

Willem G. van de Hulst stopt met het illustreren van kinderboeken als zijn vader in 1963 overlijdt. Daarna werkt hij nog ruim veertig jaar uitsluitend als schilder en beeldhouwer.

In 1984 brengt het Singer Museum te Laren een ode aan het werk van Van de Hulst middels een uitgebreide overzichtsexpositie.
In 1988 heeft Willem een grote expositie in het Singer Museum te Laren, opgebouwd rond zijn "Metro project", werken met afmetingen van 170x170 en 170x300 cm.

Willem G. van der Hulst is donderdag 27 juli 2006 overleden in zijn woonhuis Nieuwersluis.

Hij exposeerde in binnen- en buitenland. De indrukwekkende documentaire die de NCRV van zijn werk maakte (getiteld Op zoek naar het licht) wordt nog regelmatig uitgezonden.

In de zomer van 2005 verschijnt het boek Zoekend naar het Licht. Een met zorg samengesteld overzicht van het indrukwekkende levenswerk van deze gepassioneerde kunstenaar.

Het Stedelijk Museum Vianen toont van 17 juni tot en met 14 oktober in 'Tussen hemel en aarde' een selectie uit het oeuvre van W.G. van de Hulst, waaronder een schilderij van de oude Lekbrug.

Websites: wgvandehulst.com www.galeriepeterleen.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1545.