kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

William Speakman

William Speakman, een jonge Nederlandse kunstenaar van Britse afkomst, geboren in 1968 te Hexham, Engeland. Woont en werkt in Breda.

Opleiding,
Grafische School, Eindhoven (1984-1988)
Akademie St. Joost, Breda (1988-1993)

In de beelden en installaties van William Speakman wordt de subjectieve beleving van de werkelijkheid onderstreept. Niets is wat het oppervlakkig gezien lijkt te zijn. De kunstenaar geeft een ander gewicht, een andere maat en een andere lading aan voorwerpen die hij uit hun dagelijkse context heeft gelicht en die hij vervolgens gebruikt bij de opbouw van ruimte-vullende installaties. Via vormveranderingen en functionele aanpassingen bereikt hij de vervreemding die inherent is aan zijn behoefte om grenzen te verkennen. Eigenzinnige combinaties en verrassende opstellingen doen de rest.

Zijn locatiegebonden projecten leiden altijd tot ‘verbouwingen' die zowel de functie als de beleving van de ruimte veranderen. Zo herschiep hij verschillende expositieruimten tot zaaghok, kookhok, duikcabine en hennepkwekerij. Zijn installaties noemt hij testruimtes. Hij maakt deze ruimtes niet om 'tentoon te stellen' maar om te onderzoeken hoe een ruimte wordt ervaren. Alle zintuigen worden daarbij aangesproken. Kijken is net zo belangrijk als voelen, ruiken en horen. Je wordt je bewust van warmte en kou, licht en donker, geur en geluid. Doordat het publiek deel uitmaakt van de installatie en zo de overgang ervaart van de ene werkelijkheid naar de andere, is het publiek zelf de mobiele factor in de installatie.

Naast bevlogen bouwer van in situ-projecten is William Speakman ook hartstochtelijk liefhebber van beelden die direct of indirect te maken hebben met interieurinrichting en ruimtelijke ordening. Een racebaan, zerken, open kasten, benzinepompen en door hun onaangepaste formaat onbruikbaar geworden meubels behoren tot zijn beeldenaanbod. Het arsenaal groeit gestaag. Altijd is er een link met fysieke ervaringen die worden geprikkeld en gestimuleerd. Een benzinepomp van gewapend beton, een onderzeeër die op een rots gelopen is, gemuteerde mensfiguren, halfvolle verzamelkasten en berghokken, elektronische apparatuur en vreemdsoortige instrumenten confronteren de kijker met een ongebruikelijke werkelijkheid.

In mei '98 plaatste hij vooraan in galerie de slijperij(Belgie) een ‘stoomkamer': een manshoge houten constructie waar de bezoeker (op eigen risico) kon binnenstappen om er via een schuifraampje de geur van verbrande motorolie op te snuiven. De dampen werden naar buiten geleid langs een meterslange slang die onder de voeten van de toeschouwers naar de straat liep.

Ook in 99 stijgen er dampen op in de Slijperij. Centraal staat een gietijzeren kachel (‘duveltje') naast een berg aanmaakhout. De warmte daarvan en de typische brandlucht zijn bijna antiek geworden. En nu hij in België exposeert, wil hij in de Slijperij ook de geur van gebakken frieten oproepen.

Veel aandacht gaat deze tentoonstelling dit keer ook uit naar een reeks zwartbronzen beelden op hoge witte sokkels. Die laten eerder een poëtische William Speakman zien. In deze bijna naïef geboetseerde taferelen zou je een evocatie kunnen lezen van een gedroomd ‘buitenleven'. Er zijn veel kanten aan dat buitenleven. In het donkere bos kun je schuilen maar evengoed verdwalen. Een bloeiende boom staat naast het skelet van een dode boom. Er zit veel kaalslag in deze beelden. Woestijnvorming. Ruïne. Maar het hoofdpersonage (zo uit het sprookje weggelopen) is zeker de houthakker. Zie hoe hij met een veel te grote tak in de weer is. Het is verleidelijk om hierin ook de kunstenaar zelf te zien. Hoe die zijn beelden zaagt uit een complexe en veel te grote wereld, het donkere bos daarbuiten: hoe gevaarlijk het daar is en hoe verleidelijk.

William Speakman ontwierp een kerkje gebaseerd op Le Corbusiers kapel Notre Dame du Haut in Ronchamp, Frankrijk (1950-54). Eenmaal binnen blijkt er een volledig operationele tomatenkwekerij gehuisvest te zijn. De titel is Chapel: een kerk met gekleurde ramen en een tomatenkwekerij. De vreemde combinatie beïnvloedt de manier waarop je de ruimte ervaart. Op deze manier dwingt hij jou, de bezoeker, vaste denkpatronen los te laten.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 705.