kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 06-01-2010 voor het laatst bewerkt.

Wim Delvoye

Belgische conceptuele kunstenaar Wim Delvoye Geboren in Wervik (1965), werkt en woont in Gent en Londen.

Website: Belgische kunstenaar Wim Delvoye gaat over banale, aardse onderwerpen. Typerend voor zijn werk is het uitdragen van een meervoudige boodschap, waarbij zorgvuldige ambachtelijkheid gekoppeld wordt aan ironische verwijzingen naar populariserende vormen van artistieke creatie.

1990 - Deelname aan Biënnale van Venetië

Exposeerde op Documenta IX (1992) in Kassel waar hij grote bekendheid kreeg met zijn levende getatoeëerde varkens en met tegelvloeren die gedecoreerd waren met een patroon van drollen.
Het varken, dat in oorsprong in het wild leefde en een schrander dier is, is in onze tijd verworden tot een industrieel product, een bleekroze evenknie van de naakte blanke mens, een spreekwoordelijk boegbeeld van stompzinnigheid.
Delvoye liet zijn varkens onder narcose tatoeëren, daarbij deskundig begeleid door dierenartsen. Door deze artistieke handeling worden de dieren tot kunstwerken, die auteursrechtelijke bescherming genieten, en bijgevolg is het slachten ervan niet toegestaan cq strafbaar. De kunstenaar stelt hoge eisen aan de omstandigheden waaronder de varkens tentoongesteld worden. Zo is er onder meer gezorgd voor ruim voldoende plaats, een gezellig nachtverblijf en zelfs een gezelschapsvarken (dat overigens niet getatoeëerd is).

1999 - Delvoye maakt een video over het uitknijpen van jeugdpuistjes (Sybille II).

2000 - Cloaca
met zijn nieuwste installatie Cloaca heeft Delvoyes vulgaire thematiek een voorlopig hoogtepunt bereikt. Cloaca is een machine die het menselijk spijsverteringsstelsel nabootst. Het apparaat krijgt drie keer per dag te eten, en perst eenmaal daags een keutel uit die volkomen identiek is aan menselijke uitwerpselen.

Om het project te kunnen financieren, Cloaca heeft tot nu toe al bijna een half miljoen gulden gekost, verkoopt Delvoye alle uitwerpselen die de machine produceert. Daarmee verwijst de Belgische kunstenaar naar de ready-mades van Marcel Duchamp, maar plaatst hij zich ook in de traditie van Piero Manzoni, de kunstenaar die veertig jaar eerder zijn ingeblikte poep als Merda d'artista verkocht. "Door het vele experimenteren met verschillende conserveringstechnieken kwamen we erachter dat er in Manzoni's blikken nooit echte stront gezeten kan hebben", zegt Delvoye. "Ik wilde Cloaca's drollen graag in blikjes verkopen, maar dat bleek onmogelijk. De blikken klapten stuk voor stuk open."
Zie ook museum is er een installatie Euterpe, (2001) te bezichtigen voorstellende een gotische kapel met vele glasramen. Daarop vind je niet de bekende heiligen of religieuze taferelen maar een compositie van radiografieën van zoenende en vrijende koppeltjes. Het zijn dus vrij "heidense" beelden, maar tegelijk herinneren de skeletten en de schedels van de röntgenopnamen aan de dood, zoals de vanitasschilderijen van de oude meesters.

Websites:
. http://d-sites.net/nederlands/delvoye.htm


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 250.