kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Wobbe Alkema

Nederlandse schilder, graficus, technisch tekenaar, architect en ontwerper, ontwerper van boekbanden, boek- of stofomslagen, tekenaar;
Stijl: figuurvoorstellingen, landschappen, non-figuratief.

Wobbe Hendrik ALKEMA, geboren op 11 Feb 1900 te Nieuw Buinen (Borger) (Borger-Odoorn) (Drenthe), overleden op 30 Jan 1984 te Kampen (Overijssel) op 83-jarige leeftijd.

Studeerde aan de Academie Minerva (1919-1923). Richting: meubelontwerpen;
Kreeg hier les van beeldhouwer W. Valk. Als schilder autodidact.

Alkema's vroege werk was aanvankelijk naturalistisch en expressionistisch, en vanaf de jaren '20 geometrisch abstract, beïnvloed door werk van Belgische tijdgenoten en constructivistische kunstenaars als Wassily Kandinsky, El Lissitsky en Paul Klee.

Wobbe Alkema is bevriend met Jan van der Zee; zij hebben beiden veel belangstelling voor nieuwe ontwikkelingen in de schilderkunst in Europa en komen in contact met de geometristen uit België. Onderhield contact met de Vlaamse constructivist Jozef Peeters. Was medewerker aan het in Antwerpen uitgebrachte maandblad De Driehoek.

Werd in 1924 lid van De Ploeg. Ontwikkelde in de jaren twintig een constructivistische schilderstijl. Liet zich later ook inspireren door de avant-garde kunst uit zijn eigen tijd.

Landgoed Oosterbroek
Gelegen te midden van bosschages tegen de grens met de provincie Groningen. Het is niet het oorspronkelijke huis met die naam. Het heeft twee voorgangers gehad. Al aan het eind van de 16e eeuw is er sprake van een huis Oosterbroek. De havezate werd in 1836 afgebroken en een eindje verderop op een iets hogere plaats opnieuw opgebouwd. Toen werd ook de bestaande classicistische tuinaanleg uit het einde van de 18e eeuw veranderd in een park in landschapsstijl door L.P. Roodbaard. Ongeveer een eeuw later in 1922 is dat huis bijna geheel afgebrand. Oosterbroek is daarna in oude stijl, maar kleiner herbouwd. Gedurende de jaren 1933 en 1935 deed het huis dienst als jeugdherberg met als vader de bekende Groninger Ploeg-schilder Wobbe Alkema.

Begon na 1945 weer te schilderen.

Wobbe Alkema maakte korte tijd deel uit van de Groninger Ploeg (1924-1925, 1951) en Het Narrenschip (1951-1957).

Getrouwd met Johanna Dora Bittkow, 22-6-1933,

Na 1945 vertoont zijn werk een grotere variatie in vormgebruik en ontstaan thematische groepen, waarin stilistisch aanzienlijke verschillen bestaan.

Werk van hem bevindt zich in: Groninger Museum; Haags Gemeentemuseum; Rijksmuseum Twente Enschede, De Wieger Deurne.

Kenmerkend voor zijn werk zijn eenvoudige vormen en intense kleuren. Was tevens als architect werkzaam bij de restauratie van middeleeuwse kerken, onder andere de Bovenkerk te Kampen. Hij woonde en werkte een groot deel van zijn leven in Kampen.

Dutch painter and printmaker. He trained between 1919 and 1923 as a cabinetmaker, taking evening classes in furniture drawing and design at the Academie Minerva in Groningen. He also took private drawing lessons with the Dutch sculptor Willem Valk (1898--1977). Around 1920 he started to make drawings and paintings in an abstracted, geometric style, similar to that of Bart van der Leck (e.g. En passant, 1921--2; priv. col., see 1984 exh. cat., p. 17). From 1924 he worked in the architectural firm of Van Lingen in Groningen, and he continued to design furniture until the 1930s. He joined De Ploeg and started to mix with Dutch artists such as Jan Wiegers, Jan Altink (1885--1971) and Hendrik Nicolaas Werkman. He produced geometric abstract works such as Composition with Yellow Circles (1924; Groningen, Groninger Mus.). From c. 1924 he began to associate with the Belgian Constructivists involved in the magazine Het Overzicht and later De Driehoek, including Jozef Peeters and Paul van Ostaijen (1896--1928). In 1926 some of his prints were published in the magazines The Next Call and De Driehoek. During this period his style was a form of geometric abstraction, and his prints of the 1930s show the influence of Kandinsky (e.g. With Trapezium, 1931; see 1984 exh. cat., p. 37). In addition to paintings and drawings he also produced watercolours, woodcuts and linocuts and worked on the restoration of medieval churches. After a visit to Germany in 1935 Alkema felt unable to continue painting until 1947, but when he resumed he adopted some surrealist elements (e.g. Four Sounds, 1950; priv. col., see 1984 exh. cat., p. 41); in the late 1950s he returned to geometric compositions determined by grids, as in Composition 19 (1959; priv. col., see 1984 exh. cat., p. 45). He continued to experiment with graphic and printmaking techniques, combining them with delicate photographs of plants and insects for his series 149 Slides (1973--8; see 1984 exh. cat., pp. 50--53).


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1740.