kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 28-05-2009 voor het laatst bewerkt.

Yaacov Agam

Israëlische schilder en objectkunstenaar, geboren 11 mei 1928 Rishon le Zion (Brits mandaatgebied Palestina), Israel.

Vertegenwoordiger van de kinetische kunst. Zijn scheppend vermogen berust op het fenomeen van de onomkeerbaarheid van de tijd. Kenmerkend voor zijn werk zijn naast beweging, licht en geluid, zijn pogingen de beschouwer van zijn werk tot participatie te bewegen.

Biografie
Yaacov Agam, ook wel Ya’akov Agam en Yaacov Gipstein, oorspronkelijk Jacob Gipstein, komt uit een orthodox joods gezin. Zijn vader was rabbi in een klein dorp in Israël die zijn leven wijdde aan lesgeven, meditatie en vasten. Zijn vader schreef diverse boeken over Joodse spirituele waarden en was intens verzonken in de studie van de Kabbalah. Yaacov Agam beschouwt zichzelf als zijn vaders spiritueel opvolger in zijn devotie naar de studie van Joodse thema's van universele spiritualiteit.

In 1935 ontdekt leert Yaacov zijn 'helden' uit de bijbel kennen.

In 1936 weigert zijn vader hem naar de Openbare School te brengen en geeft zelf les aan zijn zoon.

In 1940 begint Yaacov met schilderen, geinspireerd door het boek 'Lust for life' van Irving Stone over Vincent van Gogh.

In 1944 woont Yaacov Agam in een Kibboetz. Hij leert de kunstenaars Rembrandt, Gustave Doré, Daumier en Soutine kennen.

In 1945 wordt Yaacov Agam gearresteerd door de Britten en 18 maanden gevangen gehouden onder verdenking van het horen bij de Israëlische ondergrondse waar zijn oudere broer een aanvoerder van was.

In 1946 gaat Agam studeren aan de Bezalel Academy of Arts and Design, Jerusalem, waar zijn leraar Mordecai Ardon is, een voormalig leraar aan het Bauhaus in Weimar.

Op advies van Mordecai Ardon besluit Yaacov Agam in 1949 naar de Kunstnijverheidsschool in Zürich te vertrekken om daar zijn studie voort te zetten en wordt door Ardon aanbevolen aan Johannes Itten. Behalve de lessen van Johannes Itten volgt hij ook de lessen van Siegfried Giedion. Verder studeert hij nog kunsthistorie en muziekcompositie.

Dank zij Johannes Itten en Max Bill leert hij wennen aan het elementaire repertoire van kleuren en vormen van het constructivisme en aan de geest van het Bauhaus. Hij is ook zeer onder de indruk van Giedion's boek, Ruimte, tijd en architectuur. Op aanraden van Giedion verhuist hij naar het Illinois Institute of Technology.

In 1950 reist hij door Italie van Noord naar Zuid.

Yaacov Agam vertrekt in 1951 naar Parijs en blijft daar. Agam spreekt geen woord Frans en leeft in armoedige omstandigheden. Hij eet bij het Leger des Heils en uit vuilnisbakken haalt hij materialen voor zijn onderzoek naar zijn plastieken. Uiteindelijk krijgt hij een baan als kunstleraar in het Joodse agentschap voor elementaire Leraarsopleidingen. Hij leert Brancusi, Léger Herbin en Dewasne kennen. Om een verblijfplaats te kunnen krijgen als buitenlands student, schrijft hij zich in bij het Atelier d'Art Abstrait van Dewasne en Pillet aan de Academie de la Grande-Chaumiere. Robert en Nina Lebel introduceren hem dan in de kringen van het surrealisme.

Hij bouwt zijn eerste kinetische-kunst, objecten die afhankelijk van de positie van de beschouwer of door directe aanraking, van uiterlijk veranderen.

In 1953 ontstaat zijn eerste polyfonische schilderij. Hij heeft een one-man expositie in Galerie Craven Parijs van objecten die allemaal eigenschappen van beweging en transformatie bezaten. De kunstenaars uit het surrealisme zijn zeer geïnteresseerd in zijn werk, en Andre Breton introduceert de term Dybbuk voor zijn transformeerbare schilderijen. Max Ernst koopt een schilderij van Agam en wordt daarmee de eerste verzamelaar van zijn werk.

In 1954 heeft hij een expositie van beweegbare schilderijen op de 'Salon des Realites Nouvelles'.

In 1955 neemt Agam deel aan de eerste internationale expositie voor kinetische kunst 'Le Mouvement' bij Galerie Denise René in Parijs met pioniers als Jesús Rafael Soto, Carlos Cruz-Díez, Pol Bury, Alexander Calder en Jean Tinguely.

Experimentele abstracte films.

In 1956 trouwt hij Clila Lusternik: zij komt uit een dorp enkele kilometers bij zijn geboortedorp vandaan.
In dit jaar heeft hij ook het filmisch experiment; Le Désert chante.

In 1958 wordt zijn eerste zoon geboren.

Vanaf 1961 breidt Agam de zintuiglijke effecten van zijn objecten uit door er geluidseffecten en tastbare stimulansen in op te nemen. Hij vervaardigt grote muurwerken en speelterreinen met verschillende gekleurde componenten voor architectonische projecten.

In 1963 wordt zijn tweede zoon geboren.

In 1964 neemt Yaacov Agam deel aan Documenta 3, Kassel.

Relief Rhythm, 1966 expositie 'Double Metamorphosis II' in het Museum of Modern Art, New York City.

In 1967 maakt hij zijn eerse sculpturen.

In 1968 geeft hij les aan de Harvard University (Carpenter Center for the Visual Arts) en creëert hij zijn eerste roestvrijstalen sculpturen. Yaacov Agam heeft in dit jaar ook een expositie 'Transparent Rhythms II' in het Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, the Smithsonian Institution, Washington, D.C.

1972 Overzichtstentoonstelling in het Musee d'Art Moderne, Parijs.

Uit de jaren zeventig en daarna heeft hij nog vele exposities, environments en ander werk uit het kinetisme op zijn naam staan.

Zijn meest bekende werken zijn "Double Metamorphosis III" (1965), "Visual Music Orchestration" (1989) en fonteinen in Parijs (La Défense) uit 1975 en Tel Aviv (Dizengoff Square) uit 1986. In 1999 ontwierp hij een monument ter gelegenheid van de herbouw van de Asociación Mutual Israelita Argentina (AMIA) in Buenos Aires, dat werd verwoest bij de bomaanslag van 18 juli 1994, waarbij 85 doden vielen.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1749.