kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Yinka Shonibare

Yinka Shonibare (1962, Londen)

De van oorsprong Nigeriaanse Installatiekunstenaar, fotograaaf en schilder geniet een internationale bekendheid met zijn spectaculaire installaties.

Yinka Shonibare werd geboren in Londen, maar verhuisde op zijn derde jaar naar Lagos, Nigeria.

Typisch product van een post-koloniale Britse upper-class opvoeding en een Nigeriaanse achtergrond, belandde Shonibare begin tachtiger jaren in het bruisende Londense kunstleven. Hier werd hij zich bewust van de discrepanties tussen achtergrond, opvoeding en dagelijkse realiteit. Hij begon werk te maken waarin hij typisch Westerse kunstideeën combineerde in confrontatie met een zogenaamd niet-Westerse vormentaal. Opvallend is de uitbundige visualiteit van Shonibare's werk waarin esthetische verleiding een even belangrijke rol speelt als de ideeën die aan het werk ten grondslag liggen.

In zijn 'tableaux vivants' kleedt de Nigeriaans-Britse kunstenaar zwarte etalagepoppen in Victoriaanse kleding gemaakt van in African print gefabriceerde stoffen. Hoewel typisch Afrikaans, zijn deze stoffen afkomstig uit fabrieken in Helmond en Manchester. De fascinerende herkomst van deze stoffen loopt via de koloniale geschiedenis in Nederlands-Indië naar de handel die Hollandse kooplieden in West-Afrika bedreven. Bijzonder is echter dat het dragen van deze African Prints of Dutch Wax stoffen door de West Afrikanen als uiting van Afrikaanse trots wordt gezien. Door deze ‘Afrikaanse' stoffen veelvuldig in zijn werk toe te passen en daarbinnen te verwijzen naar de Westerse (kunst)geschiedenis, stelt Shonibare vragen als: wat is culturele identiteit, wat is de erfenis van het koloniale verleden en hoe verhouden deze zich tot elkaar?

Deze dubbelheid is kenmerkend voor Shonibares werk. Ook in zijn fotowerken speelt hij met rolwisselingen tussen klasse en kaste, tussen blank en zwart. In een van zijn fotoseries figureert hij zelf, als zwarte Victoriaanse dandy, omgeven door blanke bedienden. Voor Shonibare is de dandy een leitmotiv, het is een persoon die uitdrukking geeft aan zijn individualiteit door de welgestelde klasse uit te dagen met zijn dubbelzinnige, aanlokkelijke aanwezigheid. Shonibare toont ons op humorvolle wijze hoe de Europese welvaart verbonden is met de imperialistische exploitatie van overzeese gebieden.

Op een speelse, humorvolle en visueel overdonderende wijze stelt Shonibare met zijn werk belangrijke onderwerpen binnen de huidige maatschappij aan de orde, zoals multiculturaliteit, identiteit, etniciteit en globalisering.

Multiculturele maatschappij
The Swing (2001), gemaakt naar een schilderij van de 18e eeuwse Franse schilder Fragonard. Hier is de huidskleur van de dame lichtbruin, in plaats van het perzikkleurige huidje dat Fragonard gebruikt. Ze is verleidelijk, maar overrijp en draagt een voluptueuze jurk met een Afrikaans motief. Zoals bij meer van zijn werken, ontbreekt het hoofd. De figuur heeft iets van een paspop, wat de uitwisselbaarheid van de identiteit onderstreept. Op speelse, humoristische en visueel overdonderende wijze stelt Shonibare met zijn werk belangrijke issues van de huidige multi-culturele maatschappij aan de orde. Deze prikkelende ambiguïteit is fascinerend voor een breed publiek.

Yinka Shonibare nam de afgelopen jaren deel aan belangrijke internationale kunsttentoonstellingen als de Biënnale van Venetië (2001)en de Documenta in Kassel(2002). Ook exposeerde hij in tientallen musea elders in de wereld. Zijn werk is opgenomen in belangrijke collecties in Europa en de Verenigde Staten.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 11.