kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Zhang Huan

Zhang Huan (1965, China)

Hedendaagse kunstenaars werken in een internationale beeldtaal van video-installaties, sculpturen gemaakt van afvalmaterialen en alledaagse voorwerpen, fotografie en film. Een wereldwijde lingua franca, die verspreid wordt via de elektronische media, en waar alleen de traditionele schilder- en beeldhouwkunst geen deel van uitmaken. Veel van deze kunstwerken sluiten naadloos aan bij de ons vertrouwde moderne kunst. Zoals de fotowerken van de Chinees Zhang Huan, waar de kunstenaar zijn naakte lichaam bedekt met kaffigrafieén of het karkas van een rund om zijn bovenlichaam drapeert.

fotograaf Rong Rong (1968) is een typisiche exponent van de levendige ondergrondse avantgarde in Beijing, die sinds de jaren tachtig door middel van performances en conceptuele projecten de dictatuur van dePartij op de hak neemt. Als bewoner van de kunstenaarscommune in ‘East Village' documenteerde Rong Rong talloze acties van bevriende kunstenaars als Zhang Huan en Ma Liu Ming. Zo presenteerde Zhang Huan in 1994 zijn naakte, met honing ingesmeerde lichaam op een openbare toilet in Beijing . Rong Rong fotografeerde deze provocerende actie, op naakt in het openbaar berust in China een enorm taboe, in intieme zwart-wit beelden die een geheel eigen poëzie hebben.

Zhang Huans maakt zowel beelden als foto's. In de eerste plaats is hij echter performer. Zijn Chinese afkomst stelt hem in staat om nuchtere vaststellingen van Westerse gebruiken als ideeëngoed aan te wenden. Zijn concepten zijn meestal erg eenvoudig, hoewel zijn uitwerkingen vaak extreem theatraal worden. Zijn beelden en foto's staan steeds in het teken van zijn performances.

'Pencil Piece' is het sculptuur van zijn naakt lichaam in ware grootte. Door het lichaam vloeit blauwe inkt. Zijn lichaam schrijft, tekent, sculptuurt.

'Bouddha never down' is het beeld van Zhang Huans lichaam bedekt met witte pluimen in een bolvormige kooi. Een eenvoudige duw brengt de bol uit haar ruststand. Het werk komt voort uit een performance in Santiago de Compostela, georganiseerd door het Cotthem Gallery. De performance is Zhang Huan zelf geketend in groot wierrookvat in beweging gebracht aan een ketting. Het idee dat zowel in het Boedhisme als in het Christendom wierrook werd gebruikt als zuivering en contactpunt tussen het hemels en het aardse, speelt hier een rol.

2003, Koksijde, Oostduinkerke, Belgie: kunstmanifestatie 'Beaufort, kunst aan zee'
Zhang Huan zal bij de Hoge Blekker een grote bronzen klok bij plaatsen. Deze klok zal statig, alleen en eenzaam in de duinen opgesteld staan. Zijn gelui zal vage herinneringen aan een monastiek verleden oproepen en aanzetten tot meditatie.
de Chinese kunstenaar Zhang Huan verwijst met zijn werk naar het kloosterleven in de kustgemeente. De imposante klok staat statig, alleen en eenzaam in de duinen opgesteld: het klokkengeluid roept vage herinneringen op aan een monastiek verleden en moet, -in deze oase van rust- aanzetten tot meditatie. De klepel is geen gewoon instrument en veroorzaakt een gevoel van vervreemding: hij heeft de vorm aangenomen van het lichaam van de kunstenaar. Telkens wanneer zijn hoofd tegen de wand van de klok slaat, wordt dit als een spiritueel ongemak ervaren en leidt dit bij de kunstenaar tot een scherpe bewustwording van zijn bestaan.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 509.