kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Alfred Kossmann

Alfred (Karl) Kossmann (1922-1998)


De Nederlandse schrijver Alfred Kossman werd op 31 Januari in 1922 geboren te Leiden, maar hij is opgegroeid in Rotterdam. Kossmann groeide op in een intellectueel milieu. Vader Kossmann was neerlandicus en adjunct-directeur en directeur (1923-1958) van de gemeentebibliotheek in Rotterdam. Alfred Kossmann had een tweelingbroer: E.F. Kossmann, die hoogleraar was in de geschiedenis en die wetenschappelijk werk publiceerde.

Hij verliet na twee jaar het Gymnasium Erasmianum en ging werken in een boekhandel op het Beursplein, daarna bij een uitgeverij aan de Wijnhaven.

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog werkte hij bij een antiquariaat in Leiden.

In 1942 en 1943 met de dichtbundel 'De dansschool' publiceerde hij in eigen beheer twee dichtbundels.

In de Tweede Wereldoorlog dook hij onder. Hij werd door de Duitsers gevonden en in 1943 in Duitsland (Straatsburg en Heidelberg) tewerkgesteld. Deze ervaringen gebruikte hij later in de roman 'De nederlaag' (1950), waarin de hoofdpersoon Johannes Honingmond zich, puinruimend in Duitsland, tracht staande te houden, 'dromend en wakker tegelijk'. Deze debuutroman werd tot Boek van de Maand uitgeroepen en vervolgens bekroond met de Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs.

Na de oorlog werkte Alfred Kossmann bij uitgeverijen, eerst in Rotterdam, daarna in Amsterdam. In 1948 publiceerde Kossmann onder het pseudoniem Geert Aaber een boek over de schilder Jan sluyters: 'Jan Sluyters. Naakttekeningen en composities'. Ook in 1948 publiceerde Kossmann onder het pseudoniem Philip van Son 'Distels voor vakgenoten'.

In 1952 werd hij criticus bij 'Het vrije Volk' voor toneel, film en literatuur. Eerst tot 1963 in Rotterdam, daarna tot 1968 in Amsterdam. In deze krant publiceerde hij ook reisbrieven.

'Prentenboek van Rotterdam' (met J. Aarese en H.C. Hazewinkel) (1954)

Reisbeurs 1955 n.a.v. 'Apologie der varkens'.

'Rotterdam, stad en haven' (1959)

1960: Prijs van de Stichting Kunstenaarsverzet 1942-1945

In de jaren zestig maakte Kossmann diverse buitenlandse reizen, vooral door Zuid-Europa. Tussen 1963 en 1967 kwamen vier boeken uit waarin hij verslag deed van deze reizen: Reislust, De smaak van groene kaas, Reisverhaal en Clownsreis. Ze kregen zeer lovende besprekingen.

ANWB-prijs 1964 voor 'Reislust'.

Vijverbergprijs 1965 voor 'De smaak van groene kaas'.

Vanaf 1968 heeft hij geen vast werk meer en leeft van de pen.

Marianne Philips-prijs 1972 voor 'Ga weg, ga weg, zei de vogel'.

Door een ernstig auto-ongeluk raakte hij in 1972 invalide. Na dit ongeluk woonde hij lange tijd in Griekenland. In 'Laatst ging ik spelevaren' (1973), 'De seizoenen van een invalide lezer' (1976) en 'Weerzien van een eiland' (1977) staan het auto-ongeluk en de daarop volgende revalidatie centraal.

'Geur der droefenis' (1980) wordt gezien als zijn beste werk.

Alfred Kossman was actief als vertaler en schreef bovendien columns en boekbesprekingen. In 1980 ontving Kossman de Constantijn voor zijn gehele oeuvre.

In 1989 werd 'Het Vrije Volk' opgeheven en ging Kossmann schrijven voor de Gemeenschappelijke Pers Dienst.

De roman 'Huldigingen' (1995) werd bekroond met de Libris Literatuurprijs 1996. Hierin geven vijf figuren hun visie op het mislukte leven van de hoofdpersoon.

Alfred Kossmann schreef 'miniaturen' voor 'NRC Handelsblad' van 1996 tot 1998.

Overleden: 27 Juni 1998 te Amsterdam. Alfred Kossmann overleed aan de gevolgen van een longontsteking. Hij werd begraven op Begraafplaats Zorgvlied in Amstelveen.

Alfred Kossmann reisde door Italië, Marokko, Spanje, Portugal, Turkije en veel door Griekenland. (In 1955 kreeg hij een reisbeurs). Er wordt wel gezegd dat het werk van Kossmann verwantschap vertoont met dat van Kafka. In zijn werk is ook een invloed van het magisch-realisme terug te vinden. Naar eigen zeggen werd hij beïnvloed door de poëzie van M. Nijhoff en Victor E. van Vriesland. Hij begon met vormvaste gedichten maar ging op den duur wat lossere gedichten schrijven. In zijn werk zit een wat ironische ondertoon. De personages in zijn boeken hebben vaak een identiteit opgelegd gekregen en willen (of kunnen) daaraan niet voldoen.

zie ook:
bi(bli)ografie en biblioweb


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 3802.

Tweets by kunstbus