kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 06-11-2008 voor het laatst bewerkt.

Aubrey Beardsley

Engels tekenaar, illustrator en schrijver, 21 augustus 1872, Brighton, Engeland – 16 maart 1898, Menton, Frankrijk.

Aubrey Vincent Beardsley was een invloedrijk kunstenaar wiens werk wordt gerekend tot de stroming van de art nouveau en het symbolisme. Beardsley is vooral beroemd geworden door zijn illustraties van epossen, sages en bijbelse verhalen als Salomé, die hij heel consequent in zwart-wit met hier en daar een steunkleur, overwegend lineair op het papier zet.

In de geest van het fin de siècle cultiveerde hij de lelijkheid tot een meedogenloze esthetiek van de decadentie, zoals Beaudelaire deed in zijn Fleurs du Mal. In zijn eigen woorden: “I struck out a new style and method of work which was founded on Japanese art but quite original. (It is) extremely fantastic in conception but perfectly severe in execution”.

Hij had een bepalende invloed op de heropbloeiende Europese boekillustratie rond 1900, maar ook op latere grafische vormgevers.

Beardsley heeft tijdens zijn korte carrière van ruim 6 jaar wel honderden zwart-witillustraties in de art-nouveaustijl weten te produceren. Zijn werk gaf de decadentie van het fin de siècle weer wat er toe leidde dat hij al op jonge leeftijd berucht was.

Kenmerkend voor het werk van Beardsley zijn de forse, simpele compositie met zwierige lijnen, en de sterke contrasten tussen licht en schaduw, die laten zien hoe ook het werk van deze kunstenaar is beïnvloed door de destijds sterk verbreide Japanse kleurenhoutsnede.

Biografie
Al op zevenjarige leeftijd werd bij Beardsley tuberculose geconstateerd, hetgeen gezien wordt als een mogelijke verklaring voor zijn tomeloze uitingsdrang.

In 1889 trad hij toe tot een Londense verzekeringsmaatschappij.

Hij volgde slechts twee maanden een officiële kunstopleiding. Hij vormde zichzelf aan de hand van voorbeelden van bijv. Dürer, Michelangelo en Botticelli, sterk beïnvloed door de Pre-Rafaëlieten Edward Coley Burne-Jones en William Morris.

Het tijdschrift The Studio publiceerde zijn tekeningen, hetgeen hem een zekere bekendheid opleverde, maar zeker geen brede erkenning. Het bood hem wel de gelegenheid zijn kantoorbaantje op te zeggen en zich aan de tekenkunst te wijden.

Hij werkte mee aan het belangrijke literaire tijdschrift de 'Yellow Book' dat verscheen tussen 1894 en 1897, was er de eerste art director vanen publiceerde vele illustraties in het blad in een sensuele tekenstijl die zowel exotisch als erotisch was. Hij maakte zijn platen gewoonlijk met inkt, waarbij grote donkere vlakken contrasteren met witte of lege vlakken.

Hij illustreerde een luxe uitgave van Sir Thomas Malory's 'Morte d'Arthur' (1893-94) die nog beïnvloed was door de houtsneden van Edward Burne-Jones. Deze illustraties wereden enthousiast onthaald wat hem als illustrator talloze opdrachten leverde.

Zijn stijl was al grotesker en sensueler in zijn ontwerpen voor 'Salomé' van Oscar Wilde (1894). Salomé was de dochter van Herodus Antipas, de koning van Judea ten tijde van de geboorte van Christus. Zij danste eens zo schoon, dat haar vader toestond om een cadeau te kiezen wat zij maar wild. Zij koos het hoofd van Johannes de Doper die in het gevang zat. Richard Strauss schreef een gelijknamige opera.
Aubrey Beardsley zocht naar een nieuwe uitdrukkingsvorm en zijn illustraties zijn belangrijk in de evolutie van de Jugendstil. Menselijke gestalten en fantastische thema's stileerde hij in een decoratief lijnenspel. Ze zijn fantastisch en origineel, met sterk decadente en morbide sfeer. Het treffen van deze sfeer kwam hem uitstekend van pas bij illustraties van het werk van Oscar Wilde.

De openlijke erotiek in zijn illustraties voor Lysistrata (1896) en The rape of the Lock (1896) tartten de heersende opvattingen over aanvaardbaarheid en maakten hem voorgoed beroemd. Zijn illustraties voor theateradvertenties troffen doel door de 'shockerende' erotische inhoud ervan.

In 1896 stichtte hij met de voormalige advocaat Smithers het blad “The Savoy”.

Isolde drinkt gifbeker, 1895, kleurenlitho
Strak lineaire tekening, in driehoeken opgebouwd. Achtergrond lijkt een rood gordijn, als staat de figuur op een theaterscène. Isolde draagt een modieuze hoed.
Net als de Catalaanse architect Gaudi was Beardsley een fervent bewonderaar van Wagner, wat blijkt uit deze overbekende, schitterende Isolde, een kleurenlithografie uit 1895.
Tristan en Isolde is een Middeleeuwse liefdesroman, in de 12de eeuw ontstaan uit Keltische sagen en later met de Arthurcyclus verbonden. Tristan, neef van koning Marke van Cornwallis doodt Morholt, een monsterlijke held uit Ierland, waarbij hij zelf gewond raakt. In Ierland vindt hij genezing en hij ontmoet Isolde, de aangewezen gemalin voor koning Marke. Op de terugweg naar Cornwallis drinken Tristan en Isolde echter van een minnedrank, die hen noodlottig wordt: op de onstuimige liefde die tussen de twee ontstaat volgt een smartelijke dood.

Hij schreef Under the Hill, een onvoltooide erotische vertelling, losjes gebaseerd op de legende Tannhäuser.

Beardsley stierf op 25-jarige leeftijd aan tuberculose. Al op zevenjarige leeftijd werd bij Beardsley tuberculose geconstateerd, hetgeen gezien wordt als een mogelijke verklaring voor zijn tomeloze uitingsdrang.

Websites: www.elseviermaandschrift.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1216.