kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Douglas Coupland

Geboren: 1961

De Amerikaanse schrijver Douglas Coupland gold sinds zijn debuutroman 'Generation X' uit 1991 als de belichaming van de ironische Zeitgeist en naamgever aan een hele generatie (van nietsnutten), wezenloze zombies die hun normen en waarden uit tv-soaps oppikten.

,,Toen ik twintig was kon ik nog in een kelder gaan wonen in East-Vancouver, een beetje tegen de duiven praten, gek doen. Niet als een soort bijstands-walhalla, maar gewoon: een plek om te leven. Dat bestaat niet meer. Bohémia is weg, de hippies zijn weg, de punks zijn weg, de grunge-types. Kunst is ook aan het verdwijnen als sociale vrijplaats, net als de universiteit en de godsdienst. Er zijn geen hoeken en gaten meer waar je in kunt wegkruipen.''

Shampoo planet

Life After God (1994)

Microserfs (1995) (Microslaven)
Enig idee wat de belevingswereld is van een computerfanaat? Iemand die dag in dag uit naar een klein beeldschermpje zit te staren en alleen maar codes schrijft voor programma's kan toch geen rijk innerlijk leven hebben? Douglas Coupland bewijst het tegendeel met zijn boek Microslaven.
In Microslaven wordt een groep vrienden beschreven, die werkt bij Microsoft, het bedrijf waar Bill Gates als een god aanbeden wordt. Het eentonige werk bij Microsoft zorgt voor een lamlendige sfeer onder de groep. Eén van hen, Dan, doet daarvan verslag door een dagelijks geheugen bij te houden, een dagboek dus.

De groep leeft op als één van hen besluit om een eigen bedrijfje op te richten dat een computerversie gaat maken van Lego. Dan en zijn vrienden kiezen voor het avontuur en verlaten hun vaste baan bij Microsoft.

Vanaf dat moment krijgt de roman een meer psychologisch karakter, omdat je steeds meer te weten komt van de drijfveren van ieder individu. Iedereen krijgt een relatie en ontdekt zo rond het dertigste levensjaar dat je behalve van een toetsenbord ook van een mens kunt houden. Dat romantische leven wordt voornamelijk beschreven in vergelijking met computers. 'Ik vraag me weleens af of machines zich ooit eenzaam voelen.' Dit soort zinnen typeert het soort mensen en maakt het boek tegelijk buitengewoon humoristisch. Op elke bladzijde komen wel citeerbare one-liners voor. Soms stijgt het niveau van de aantekeningen van Dan niet boven de kantoorhumor uit. Roddels worden in het moderne kantoor natuurlijk via persoonlijke e-mail rondgestuurd, maar het blijven roddels.

Polaroids from the Dead (1996)
Polaroids is een bundel feiten en fictie: er staan verhalen in die zijn gebaseerd op de scene rond de band The Grateful Dead, persoonlijke gedachten over mensen en plaatsen, en een dromerig verslag van een dag in Brentwood dat tegelijk een essay is over de menselijke conditie aan het einde van de twintigste eeuw - allemaal prachtig geïllustreerd met bij elkaar geraapte archieffoto's.

Girlfriend in a Coma (1998), zijn zesde boek, handelt over een aantal dertigers die na een doelloos leven vol drank, drugs en halve baantjes - een chronologisch vervolg op de dolende twintigers uit Generation X - de kans krijgen de wereld van de ondergang te redden. Door hun postmoderne onthechtheid zien ze de eerste gelegenheid over het hoofd, waarna ze de klus alleen nog kunnen klaren door één van hen op te offeren.

Coupland noemt Girlfriend zelf 'mijn persoonlijkste boek totnutoe'. ,,Let wel: persoonlijk, niet autobiografisch. Ik vond het nodig om eens wat stevige veranderingen aan te brengen in mijn werk, om te evolueren als schrijver.

Met Girlfriend in a Coma, zegt Coupland, heeft hij zijn lezers willen oproepen om vragen te stellen, om zich te bekommeren om hun omgeving. ,,Het wordt hoog tijd dat mensen zich radicaal engageren met de gemeenschap. Als je slim genoeg bent om de krant te lezen, ben je slim genoeg om zelf na te denken en beter te weten. Dan kunnen we de samenleving misschien ten goede veranderen.''

Miss Wyoming (2000)
Het knappe van Miss Wyoming is dat Coupland van een in hoofdlijnen nogal koddig aandoend verhaal een bijzonder lezenswaardige roman heeft weten te maken.
John Johnson is een actiefilmheld, parttime sadomasochist en junkie. Hij sterft (voor vijf minuten.) Tijdens zijn kortstondige aardse afwezigheid, ervaart hij een visioen.
Hij besluit zijn oude leventje, op een wel heel bijzondere manier op te geven. 'No. Not suicide. But suicide's cousin. I want to dissapear.' Maar John komt al snel op zijn beslissing terug als hij erachter komt dat het visioen niets anders is geweest dan een televisiescherm, met het hoofd van een soapactrice. ...the voice of Susan was only a sound buried under a laugh track he'd heard by accident in astale white room.
Susan, (winnaar van letterlijk tientallen missverkiezingen en uitgerangeerd actrice in de dagelijkse soap 'Meet the Blooms') is gezegend met een overdreven opdringerige moeder die de schoonheid van haar dochter misbruikt om haar eigen mislukte Miss-carriere te doen vergeten. Zo krijgt Susan bij wijze van verjaardagsverassing een nosejob, naast de jawcorrection die al op het programma stond. 'Oh sweetie! We look fabulous'
Susan is ook de enige overlevende van vlucht 802. In de chaos na de crash besluit ze te verdwijnen. Dan leeft ze een jaar lang van de gebeurtenissen die haar voor de voeten worden geworpen. Pas nadat ze John (een zielsverwant) heeft ontmoet, lijkt ze zichzelf de essentiele levensvragen te kunnen stellen.
De boodschap van Coupland is duidelijk: sommige gebeurtenissen overkomen je, naar andere moet je op zoek, laat het gebeuren.

All Families are Psychotic (2001)
Stel je bent een vrouw van achter in de vijftig. Je hebt HIV en een criminele zoon met dezelfde ziekte. Moeilijk voor te stellen? Probeer de volgende eens. Stel je bent een man van rond de veertig en je wil nog één grote slag slaan. Als je deze klus hebt geklaard kun je tot het eind die dure HIV-medicijnen betalen. En als je ergens niet uitkomt, bel je gewoon je geleerde zus op haar werk bij de NASA. We doen er nog één. Stel je bent een vrouw van ongeveer 35 en over een week ga je de ruimte in. Leuk toch, zou je denken. Maar ondertussen belt je oudere broer je 's nachts op met verontrustende verhalen over de familie. 'Wat zeg je? Is mam beschoten, heeft pa ook AIDS? En hoe is 't met jou? Kun je geen beter werk krijgen dan als koerier? En wat is er met ons kleine broertje allemaal aan de hand?'

Hoe groot is het voorstellingsvermogen van de lezer? En dan is dit nog maar de helft van de figuren en de verhalen in de laatste Douglas Coupland. In All Families are Psychotic (2001) stelt hij het voorstellingsvermogen van zijn lezers op de proef. De extreme situaties volgen elkaar in rap tempo op. 's Ochtends een restaurantoverval, 's middags een tragische onthulling gevolgd door een ontvoering. Centraal in dit alles zijn de mensen die het meemaken. Een niet al te hecht gezin dat door de gebeurtenissen en emoties tot elkaar veroordeeld wordt.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 43.