kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 24-03-2008 voor het laatst bewerkt.

Marcel Lecomte

Surrealistisch dichter en schrijver, geboren 25 september 1900 in Saint-Gilles, Brussel - overleden 1966)

Marcel Lecompte

Marcel Lecomte begon vanaf 1924 met Paul Nougé en Camille Goemans surrealistische pamfletten (onder de koepelnaam Correspondance) op te sturen naar de grote Parijse roerganger André Breton. Daar bleef het niet bij. Nougé, Goemans en Lecomte richtten samen met de componisten Paul Hooreman en André Souris en de beeldende kunstenaars René Magritte en E.L.T. Mesens een eigen surrealistische club op die losse betrekkingen onderhield met het Franse hoofdkwartier. In de jaren veertig zou het tot een breuk komen met hun tegenhangers in de lichtstad.

In 1918 ontmoet hij Clément Pansaers die hem het surrealisme doet leren kennen. Hij studeert letteren en filosofie aan de open universiteit tot 1920. In 1922 publiceert hij te Antwerpen Démonstrations in de serie "Ça ira". In 1923 ontmoet hij Paul Nougé, in 1924 René Magritte. In datzelfde jaar richt hij met hen en Camille Goemans de groep "Correspondance" op, waar hij in juli 1925 weer van wordt buitengesloten.

In 1926 werkt hij mee aan het eerste nummer van de revue "Marie" van E.L.T. Mesens waarna hij zich in 1928 weer herenigd met Goemans, Nougé, Lecomte et Mesens om aan de revue "Distances" te werken.

L'homme du large (de man van de wijde zee), 1926, olieverf op doek, 139x105, Brussel, K.M.S.K.
Dit schilderij kwam tot stand na lange gedachtewisselingen met de surrealistische dichter Marcel Lecomte, Magrittes goede vriend, die trouwens ook de titel van dit schilderij bedacht. De compositie is doordrenkt van de herinnering aan Fantomas, die de cineast Louis Feuillade in 1913 op het witte doek had gebracht. Lecomte vertelde m.b.t. de titel van het werk dat hij en Magritte bij het realiseren van het schilderij “luidop de romans van Joseph Conrad aan het lezen waren”. “Ik vond de inspiratie voor de door mij bedachte titel in deze boeken”. De zee, tegelijk realiteit en symbool, staat in het werk van Conrad zeer centraal. Ook regisseerde filmmaker Marcel L’Herbier in 1920 “de man van de wijde zee”. Al deze elementen geven een mooi beeld van het klimaat waarin het schilderij ontstond. Verschillende interpretaties van het werk steunen op de hermetische traditie en op de alchemistische symboliek waar Marcel Lecomte door geboeid werd.

Magritte stelde dit doek voor het eerst tentoon in de Brusselse galerie Le Centaure in april-mei van hetzelfde jaar. Het is een van de belangrijkste werken uit zijn zogenaamde "zwarte periode". Magrittes futuristische en kubistische experiment en zijn onderzoek van de abstractie hadden niet opgeleverd wat hij ervan verwachtte. Hij gaf ze op en wierp zich zonder enige beperking op de exploratie van een mysterieus universum dat voortaan het zijne zou zijn. Naar 'Magrittiaanse' opvatting is het schilderij geen kunstwerk, maar een beeld dat moet bijdragen aan de emancipatie van de geest. Magrittes eerste zorg was nooit de schilderkunst op zichzelf en ook de problemen van de esthetica interesseren hem nauwelijks; dat zijn slechts bijkomstigheden in dienst van de idee. (KMSK 188; Fabritius)

Hij werkt mee aan de revue "Documents 34" van Mesens en is mede-auteur in 1935 van "Couteau dans la plaie" die voor de eerste keer de surrealistische groep van Brussel ( Magritte, Mesens, Nougé, Scutenaire, André Souris) met die van Hainaut (Achille Chavée, Fernand Dumont) verenigd.

In 1940 neemt hij deel aan "L'Invention collective", georganiseerd door Magritte ee Ubac.

En 1959 Marcel Lecomte est attaché au Musée d'art moderne de Bruxelles (Archives de l'art contemporain). Il meurt à Bruxelles le 19 novembre 1966.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 687.