kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Alexander van Slobbe

Nederlandse modeontwerper (geboren 1959 Schiedam, woont en werkt in Amsterdam).

Van Slobbe maakt sobere, minimalistische ontwerpen, die internationaal gezien worden als typische Nederlandse couture ook wel Dutch Modernism.
Vooral de constructie van kleding kreeg sinds het begin van de jaren negentig steeds meer aandacht van Van Slobbe. Met zijn zorg voor detaillering, reageerde hij op de mode van het einde van de jaren tachtig waarin de invloed van ruige straatstijlen de boventoon voerde. Volgens Van Slobbe was de innovatie uit het design verdwenen. Hij begon een onderzoek naar vormen en abstractie. Hoe zou bijvoorbeeld een 'neutrale blouse' eruit moeten zien?

Alexander van Slobbe studeerde cum-laude af aan de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem.

1986 - 1ste prijs L.P.G. Fashion show

In 1989 richtte hij samen met Nannet van der Kleijn voor vrouwen het label Orson & Bodil op, dat als startpunt wordt gezien van het minimalisme in de mode. Belangrijke innovaties waren het gebruik van nieuwe vormen, nieuwe productietechnologieën en materialen als nylon. Een van de belangrijkste intenties van Orson+Bodil was om de modegrenzen te overschrijden en samen te werken met architecten, artiesten en schrijvers.

Begin jaren negentig werd hij docent in modevormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem. Sinds 2003 is Van Slobbe samen met Sayone Daan hoofd van de afdeling Modevormgeving.

In 1993 richt hij samen met zakenpartner en vormgever Guus Beumer het internationaal succesvolle mannenlabel SO op. Tegelijkertijd werd Orson & Bodil opgeheven. Van Slobbe's veelvuldige samenwerking met kunstenaars uit andere disciplines voerde hij door in het mannenlabel SO. Momenteel wordt SO uitsluitend in Japan gedistribueerd. Het werk sloeg vooral daar aan vanwege de zorg voor details en constructies die typerend zijn voor de kleding van Van Slobbe.

1994 - Theo Limperg Prijs, prijs voor beste industrieel ontwerper
1996 - Emmy van Leersum Prijs, voor het stimuleren van Nederlandse mode in het algemeen

In 2002 gooide Van Slobbe het over een andere boeg en creëerde samen met Puma een schoenencollectie. Orson+Bodil werd in 2004 nieuw leven ingeblazen met een Orson+Bodil winkel in Amsterdam, waarvoor Herman Verkerk het interieur ontwierp, en Jop van Bennekom een nieuwe huisstijl creëerde.

In 2003 ontwierp Van Slobbe in samenwerking met Puma zijn eerste collectie sportschoenen.

2003 - Prins Bernard Cultuurfonds Prijs

Onlangs opende hij met Guus Beumer in Amsterdam de winkel Orson & Bodil, waarmee Van Slobbes eerste label geherintroduceerd werd. De modeontwerper wil het idee van arts and crafts nieuw leven inblazen door kleding te ontwerpen die een ode is aan kwaliteit en gedegen vakmanschap. Van Slobbe werkt daarom steeds vaker samen met kunstenaars als viltontwerpster Claudy Jongstra, ontwerper Herman Verkerk, ontwerper Pascal Gatzen en ook schilder Marc Mulders. Marc Mulders maakte gekleurd linnen voor de jasjes en Claudy Jongstra ontwikkelde speciaal vilt voor de winterjassen. Het handwerk in deze collectie was bedoeld als statement om emoties op te roepen en afstand te nemen van de kille zakelijkheid die de laatste jaren heerste.

schilderij Virgin and child, the Madonna with the iris (1526) uit de werkplaats van Alfred Dürer. Maria met Jezus in de middeleeuwse ommuurde tuin staan symbool voor de onbevlekte ontvangenis maar ook voor Eva en de paradijstuin. Met de uiterst gedetailleerde plooiing van het dieprode gewaad en door elementen als een zeer realistische pioenroos, een iris en grassen drukt dit schilderij een groot verlangen uit. Van Slobbe en Mulders vatten het plan op dit schilderij driedimensionaal te reconstrueren, waarbij enkel het gelaat van Maria en het kind Jezus achterwege dienden te blijven. Hiertoe breidden ze hun samenwerking uit met ontwerpster Connie Groenewegen en architect Paul Kuipers. Van Slobbe en Beumer regisseerden de samenwerking, Groenewegen ontwierp en mouleerde een jurk tot een sculptuur, Kuipers reconstrueerde de achtergrond driedimensionaal en Mulders creëerde een echo van het gewaad in de vorm van een gotisch glas-in-lood raam. Door het raam hoog boven de doorgang in een beukenhaag te plaatsen transformeerde het gezelschap het lustbos in een kathedraal. Het gewaad bevond zich bij een kuil, ontstaan door een ontwortelde boom. Het werd in het midden gelaten of deze reconstructie aan de aarde ontsproot of er juist geleidelijk aan in verdween.
Dit werk verbeeldde afwezigheid, het verlies van geloof en het gebrek aan utopie en troost, maar uiteindelijk begint ieder herstel bij het herinneren en bewaren. architectuur en vormgeving. Beumer, een sociaal wetenschapper van opleiding, werd bekend als oprichter en art-director van Orson + Bodil en SO by Alexander van Slobbe. Is tevens publicist bij onder andere Metropolis, adviseur van diverse organisaties en culturele instellingen en directeur van Marres, Centrum voor Contemporaine Cultuur in Maastricht.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1940.