kunstbus

Zie ook Cultuurstad Leeuwarden

Dé niet officiële website over Leeuwarden.

Klik hier voor al het nieuws over Friesland en Culturele hoofdstad Leeuwarden!


Je kunt ook zelf een artikel op Kunstbus of Muziekbus plaatsen!

Molensteenkraag

Molenkraag



Molensteen- of lubbenkraag ca. 1615-35
Linnen batist, nekband 38 cm
kraag op deze afbeelding is gemaakt van bijzonder fijne batist of 'Kamerijksdoek'. Zoals de naam al zegt kwam deze stof oorspronkelijk uit het Belgische Kamerijk. Met de komst van Vlaamse vluchtelingen, eind 16de eeuw, werd de stof in de Noordelijke Nederlanden geïntroduceerd. Haarlemse wevers specialiseerden zich in de fabricage ervan. Een kraag als deze wordt vanwege zijn vorm 'molensteenkraag' genoemd. In de tweede helft van de 16de eeuw raakten deze kragen in zwang onder invloed van de mode van de Spaanse bezetters. Vroege molensteenkragen waren stijf en regelmatig geplooid. Dit exemplaar is echter losser en rommeliger. Omstreeks 1615-1635 was dit type populair bij jonge, modieuze mannen. Dit is de enige plooikraag ter wereld die nog over is.


Portret van Johanna Le Maire
Jaartal ca. 1622-1625
Kunstenaar: Nicolaes Eliasz. Pickenoy

Molensteen- of lubbenkraag

Molensteenkraag
De molensteenkraag of lubbenkraag is een ronde kraag van geplooid wit linnen. Deze kraag was in Nederland in de mode vanaf het einde van de 16de eeuw tot en met het eerste kwart van de 17de eeuw. De lubbenkraag begon klein, maar kreeg een steeds grotere diameter, totdat hij tenslotte op een molensteen leek.

Het maken van zulke grote kragen was een ingewikkeld en tijdrovend karwei, dat werd uitgevoerd door specialisten, meestal Vlaamse en Hollandse vrouwen. Voor een molensteenkraag was heel veel stof nodig, soms wel 15 meter. Meestal werd linnenbatist gebruikt, zeer fijn geweven linnen, dat vaak nog werd versierd met kloskant. Na het wassen en stijven werd de stof gerimpeld of met plooien aan een boord gezet en daarna met rondzetijzers of pijperijzers bol gestreken. De kostbare kragen werden gedragen door welgestelden, zowel heren als dames.

Molenkraag in Nederland
Met de overgang naar het protestantisme aan het einde van de zestiende eeuw verdwenen de monniken en nonnen - en dus ook hun haardracht - uit beeld in Noord-Nederland. Modebewuste Nederlanders deden ideeën voor een nieuw uiterlijk op bij buitenlandse vorstenhoven. Het volgen van de laatste mode was voorbehouden aan de elite: de edellieden en stedelijke regenten, die zich deze luxe konden veroorloven. Vanaf de tweede helft van de zestiende eeuw raakten de Spaanse haarmode en klederdracht in trek bij deze groep. Dit gebeurde onder invloed van Filips II, die toen tegelijkertijd koning van Spanje en heer der Nederlanden was. De aan zijn hof gedragen bekende 'molenkragen' en bijbehorende omhoog gekapte kapsels waren van 1550 tot ongeveer 1625 ook mateloos populair bij onze welgestelde dames. Dit omhoog kammen van de haren was noodzakelijk, omdat ze anders verstrikt zouden raken tussen de plooien van de grote kragen. Kraag
Een kraag is een onderdeel van een kledingstuk op de plek van de hals. Vaak is een kraag een omgeslagen of opstaande rand, maar heeft door de eeuwen heen vele vormen gekend. Hoewel de kraag dient om de hals en nek extra te beschermen tegen koude heeft hij vooral een decoratieve functie en is sterk aan mode onderhevig. Door de eeuwen heen hebben ontwerpers met veel creativiteit nieuwe kraagvormen bedacht om hun kledingstukken te accentueren. Zo is de kraag van een colbert, "revers" genaamd, vaak een kenmerkende zigzagvorm. (nl.wikipedia.org)


Zie ook Cultuurstad Leeuwarden

Dé niet officiële website over Leeuwarden.

Klik hier voor al het nieuws over Friesland en Culturele hoofdstad Leeuwarden!

Pageviews vandaag: 20.