kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 12-12-2008 voor het laatst bewerkt.

Viktor-&-Rolf

Viktor & Rolf wordt door de internationale (mode)pers gezien als een van de meest toonaangevende labels. De Nederlandse modeontwerpers Viktor Horsting & Rolf Snoeren, beiden geboren in 1969, ontmoetten elkaar tijdens hun studie aan de kunstacademie in arnhem waar zij in 1992 afstudeerden. Ze onderzoeken het grensgebied van mode en kunst in creaties die vaak meer weg hebben van museumstukken dan van draagbare kleding.

Viktor en Rolf gingen in 1992 op de bonnefooi naar Parijs. Ze wilden stage lopen bij bekende ontwerpers, maar dat bleek minder makkelijk dan ze dachten. Om toch wat te doen te hebben, schreven ze zich in 1993 als duo in voor een wedstrijd in Hyères, waar jonge createurs prijzen kunnen winnen die hen goed op weg helpen. Met goedkope lappen en tweedehands kleren hadden zij een collectie volumineuze jurken gemaakt. Viktor & Rolf hadden niet eens een naam. De organisatoren van Hyères hebben ze toen Viktor & Rolf genoemd.
Dankzij het winnen van de eerste prijs konden Viktor & Rolf gratis deelnemen aan de grote kledingbeurs Prêt-à-Porter Féminin. Ze mochten etalages inrichten van topboetieks als Kashiyama en Maria Luisa in Parijs, en kregen daarbij hulp van het gerenommeerde pr-bureau Deuxieme Bureau.

Hun kleren drukken wel emoties uit, maar zeker geen zinnelijkheid. Het gaat ze eerder om agressie en woede. Daarom presenteerden ze hun collectie ook op een bijzondere manier tijdens de groepsshow van jonge Nederlandse ontwerpers in het Parijse Institut Néerlandais. De modellen bleven aan het begin van het plankier met gebogen hoofd staan en liepen pas verder als ze van een voorgangster een flinke klap op hun rug hadden gehad. Waarom ze voor woede kiezen, kunnen de ontwerpers moeilijk uitleggen. Het lijkt hun de juiste emotie voor deze tijd.
De agressie en woede die Viktor & Rolf met hun ontwerpen wilden uitdrukken, gaven ze vorm door de kleren daadwerkelijk te mishandelen. Ze gooiden en smeten ermee, klemden ze tussen een deur, trokken er dan aan en knipten er vervolgens stukken uit. De 'wonden' die bij deze mishandeling ontstaan, vormen het uitgangspunt voor plooien, ingezette stukken, splitten, bulten en andere aantastingen. In de collectie die ze in Paris presenteerden is het proces goed te zien als je de verschillende stadia van transormatie bekijkt die een simpel wit jurkje doormaakt. Halverwege wordt die jurk opeens uitgevoerd in kostbare, geborduurde ivoorkleurige zijde, een couturestof die stoffenhandel Capsicum het duo ter beschikking stelde. Daar is als een 'inktvlek' een stuk zwarte kant tegenaan gezet. Met opzet is het hele stuk, inclusief gaten en rafels gebruikt. Het misvormt de jurk zoals een litteken dat doet, maar tegelijkertijd geeft die amorfe vorm de jurk een exotische schoonheid.
Bron: Pauline Terreehorst, 'Verknipte' jurken van Viktor & Rolf verrassen Parijs. in: de Volkskrant 19 maart 1994.

De kleren die Viktor & Rolf ontwierpen konden ze niet produceren, maar ze werden regelmatig door musea en galeries gevraagd. Zo lieten ze een collectie kleertjes op miniatuurpopjes zien in de Amsterdamse galerie Torch en lanceerden ze een conceptueel parfum, in een fles, zonder inhoud, die niet open kon, à 125 gulden per flacon.

Viktor & Rolf werken vanaf 1997 ook samen met Inez Van Lamsweerde.

In 1998 koopt het Centraal Museum Utrecht een stuk aan van het ontwerpduo en is dat sindsdien bijna ieder jaar blijven doen.

Viktor en Rolf creeëren een avantgardistisch intellectueel imago om interesse te wekken, en gebruiken dit vervolgens om het in commercieel interessante licenties commercieel aan te wenden. Het duo steekt de draak met alle modeclichés, maar koestert toch als grootste droom een eigen couturehuis à la Yves Saint Laurent uit de grond te stampen. In 1998 besloten zij dan om haute couture te maken. Een jaar eerder, in 1997 hadden ze een bescheiden poging gedaan om prêt-à-porter te maken. Ze stonden met een collectie die ze zelf in elkaar gestikt hadden in de kelder van een grote kledingbeurs in Frankrijk. Helaas kwamen daar geen bestellingen van modeboetieks uit voort. Dat wilden ze niet meer meemaken. Viktor zelf: ‘Die beurs was echt antiglamour.’

De eerste paar jaar gebruikten ze de traditionele couture als uitlaatklep voor hun tegendraadse modeopvattingen. Typische elementen uit de modewereld of de wereld van alledag zetten ze om in hun collectie. Ze overdreven de werkelijkheid vaak. Beroemd is hun ‘Atomic collectie’ uit 1998, waarbij de kleding het silhouet heeft van een ontplofte atoombom.

Balls, lente/zomer 1998
Viktor en Rolf 1998 haute couture
Collectie: Groninger Museum

Na initiële bekendheid in het kunstcircuit dankzij performances en tentoonstellingen brak het duo in 1998 internationaal door met hun spraakmakende couture collecties en shows in Parijs. In 1999 werden zij opgenomen in de Haute Couture kalender van Chambre Syndicale de la Couture.

Ook de ‘Bellen collectie’ uit juni 2000 is opvallend. De kleding is eerst hoorbaar door tientallen opgenaaide, rinkelende belletjes en wordt later pas zichtbaar.

In maart 2000 zag hun eerste commerciële Ready-to-Wear lijn het licht onder de titel: 'Americana'. De collectie met de verknipte Amerikaanse vlag als opvallende print, was commentaar op en een ode aan de Amerikaanse commerciële levensstijl. In tegenstelling tot hun couturecreaties is hun sobere en wat strenge confectie goed draagbaar.

De voorjaarscollectie 2001 werd in een dansrevue à la Fred Astaire gepresenteerd, waarbij Viktor en Rolf als toegift zelf een tapdance act deden.

Met de serie Black hole (herfst-winter 2001-2002), uitgekomen kort voor de aanslag van 11 september 2001, onderzochten de ontwerpers het zwarte gat. Het zwarte gat dat alle licht en energie absorbeert, vormt voor hen het uitgangspunt. Om van daaruit iets positiefs, iets creatiefs neer te zetten.

De volgende serie was White (lente-zomer 2002). Wit, gebruikelijk voor bruidskleding, is ook de kleur voor meisjes die hun eerste communie doen en zo toegelaten worden tot de mis in de rooms katholieke kerk. Op de drempel van een nieuwe levensfase wordt vaak wit gedragen. De serie benadrukt zo het goede, liefde, zuiverheid, een positieve houding.

Oktober 2003 hebben zij een overzichtstentoonstelling geopend in het Parijse Louvre.

Hun vijf Parijse coutureshows waren spraakmakend. Maar sinds de twee modeontwerpers in 2000 hun eigen prêt-à-porterlijn lanceerden, doen ze geen coutureshows meer. Ze vinden het nu veel leuker om mode te maken die wordt gedragen: ‘Het is zo makkelijk om te zeggen: oh, Viktor & Rolf zijn extreem. Het is onze taak om aan te tonen dat dat niet zo is. We hebben zelf geen zin meer om alleen maar museumstukken te ontwerpen; het is zoveel leuker als iemand het ook echt kan dragen.’. Ook heeft het met geld en organisatie te maken. Als directeuren van Viktor & Rolf BV hebben ze al genoeg aan hun hoofd. De couture, zeggen ze zelf kunnen ze daar wel bij missen.

Hun eerste winkel in Milaan staat letterlijk en figuurlijk op z'n kop, zelfs de kroonluchter 'hangt aan de grond'. De hele zaak doet nog het meest denken aan Alice in Wonderland. De winkel bevindt zich in de gouden winkeldriehoek aan de Via Sant'Andrea, naast winkels van Gucci, Louis Vuitton en Salvatore Ferragamo.

2004 Viktor & Rolf vinden modeaccessoires als kettingen en hoeden overbodig, maar zien er geen been om binnen te lopen aan accessoireslicenties. Tijdens de Coutureweek in Parijs hebben zij hun eerste luchtje voor vrouwen, 'Flowerbomb', gelanceerd in samenwerking met L'Oréal.

Viktor & Rolf uit de elkaar opvolgende series Black Hole en White.

Inmiddels omvat het label Viktor & Rolf een kledinglijn voor dames en heren (Monsieur), schoenen, accessoires, lingerie, eyewear en een parfumlijn. De collecties worden in meer dan 20 landen verkocht. Zowel de mode, de boetiek en het parfum Flowerbomb hebben vele internationale prijzen gewonnen.

Tijdens de Paris Fashion week in oktober 2006 hebben Viktor & Rolf hun eerste mannenparfum geïntroduceerd, genaamd: Antidote. De introductie van dit nieuwe parfum werd begeleid door Rufus Wainwright.

In 2006 ontwerpen ze voor modeketen H&M een eenmalige lijn inclusief een bruidsjurk. Deze is vervaardigd uit zijde en organza en in een gelimiteerde oplage van 1.000 stuks te koop bij de filialen van H&M. Ook is de jurk alleen verkrijgbaar in maat 36 en 38.

Viktor & Rolf verzorgen voor de tentoonstelling Vrouwen van Tokio & Parijs, van 7 juli tot en met 22 oktober 2006, de vormgeving. Daarnaast is, exclusief voor het Van Gogh Museum, een performance bedacht die tijdens de tentoonstelling elke vrijdagavond uitgevoerd zal worden. Hun eerste reactie was 'Op het moment dat we benaderd werden door het Van Gogh Museum om de tentoonstelling Vrouwen van Tokio & Parijs vorm te geven, hadden we meteen een visie van hoe we deze tentoonstelling zagen'. Speciaal voor de vrijdagavonden schreef het modeduo Viktor & Rolf Paris - Tokyo. Deze performance is ontworpen door choreograaf Annabelle Lopez Ochoa op muziek van dj Eddy de Clercq. Een Japanse en een Franse danseres voeren samen een spiegeldans uit. De kleding die zij dragen is exclusief ontworpen door Viktor & Rolf.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 2097.