kunstbus

(advertentie)
Er staan 3 artikelen in onze webwinkel Kunstbus


teak fruitschaal of saladeschaal van Alfi voor Hans Hansen

Een grote stijlvolle teak salade- of fruitschaal, in de jaren vijftig vervaardigd door het Deense bedrijf Alfi voor de befaamde winkel en werkplaats Hans Hansen in Kolding, Denemarken. Het stickertje van het warenhuis zit nog op de bodem geplakt.
Prijs: € 800

Dit artikel is 30-12-2015 voor het laatst bewerkt.

Alfred Renard

Belgisch ingenieur, vliegtuigontwerper en verzetsheld, geboren 21 april 1895 Anderlecht - overleden 17 juni 1988 Sint-Pieters-Woluwe.

Na het Atheneum vervolgde Alfred Renard zijn opleiding in 1913 aan de Faculteit van Toegepaste Wetenschappen van de Vrije Universiteit van Brussel. Vanwege de Eerste Wereldoorlog kon hij deze opleiding pas afronden in juli 1920. Na het volbrengen van zijn dienstplicht werd hij ingenieur aan het Luchtvaarttechnische Laboratorium van België. Hier ontwerpt hij in samenwerking met Professor Emile Allard de ACAZ T-2. De eerste volledig metalen ééndekker van Belgische makelij. Samen maakte ze ook de plannen voor de windtunnel in Sint-Genesius-Rode.

In 1922 werd hij in contact gebracht met Jean Stampe en Maurice Vertongen. Zij wilde een vliegschool oprichten en zochten iemand die voor hun een geschikt lesvliegtuig kon ontwerpen en bouwen. Hij ging akkoord met de samenwerking, maar bleef werkzaam aan het Luchtvaarttechnische Laboratorium en heeft nooit deel uitgemaakt van het management van Stampe en Vertongen. Hij werd enkel genoemd in de type-aanduiding van de vliegtuigen, RSV = Renard, Stampe, Vertongen.

Renard Constructions Aéronautiques
Sociéte Anonyme Avions et Moteurs Renard, in 1928 omgedoopt tot Renard Constructions Aéronautiques was een Belgische vliegtuig- en vliegtuigmotorfabrikant opgericht in 1925 door de broers George en Alfred Renard. De fabriek stond in Evere.
Men begon in 1925, tijdens hun werkzaamheden bij Stampe & Vertongen, voor hunzelf, en hun eerste ontwerp onder eigen naam was de Epervier (Sperwer). ook hielden zij zich bezig met het fabriceren van vliegtuigmotoren die onder andere werden geleverd in de VS en Polen.
In 1927 stopte Stampe en Vertongen en Alfred Renard de samenwerking definitief en startte Alfred samen met zijn broer George Renard Constructions Aéronautiques. Met de bouw van motoren werd gestaakt en een hele reeks van vliegtuigenontwerpen verlaat de fabriek, zonder al te veel succes.
Pas met de Renard R-31 kwam er een bescheiden succes nadat de Belgische Luchtmacht er 32 liet bouwen, waar ook SABCA bij betrokken werd. Deze vliegtuigen bleven werkzaam tot aan de Tweede Wereldoorlog, al waren ze geen partij voor de toen veel modernere Duitse jachtvliegtuigen.

Daarna volgde een aantal gewaagde ontwerpen waarmee België zich internationaal met de beste vliegtuigbouwer had kunnen meten. Zoals de R-35, een passagiersvliegtuig met drukcabine. En de R-36/R-37/R38/R-40 jager. Een jager die qua prestaties niet onder deed voor de beste vliegtuigen van die tijd, zoals de Spitfire.

De ontwerpen die hier op volgde waren voor die tijd zeer vooruitstrevend. Zoals het eerste passagiersvliegtuig met drukcabine, de R-35, en een jachtvliegtuig met eigenschappen die niet onderdeden voor de Hawker Hurricane. Voor beide vliegtuigen was aanvankelijk grote belangstelling. Maar nadat beide vliegtuigen na een aantal proefvluchten neerstortten schrapte de Belgische Luchtmacht en Sabena hun orders en ging men weer voor de Engelse modellen. Deze voorliefde voor buitenlandse producten, die men dan vervolgens veel duurder moest afnemen via SABCA vanwege diens contract, heeft ertoe geleid dat de Belgische Luchtvaartindustrie nooit van de grond kwam.

Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog wilde Alfred delen van de fabriek nog verhuizen naar Frankrijk, maar dit mislukte. De fabriek werd verwoest. Hij duikt onder in België en sloot zich aan bij het verzet bij de Service de Renseignements et d’Actions.

Na de oorlog ging Alfred Renard aan het werk bij de NMBS, de Belgische spoorwegen, als technisch adviseur. Ook stelde hij een nieuw ontwerp voor een vrachtvliegtuig voor, de R-45. Maar financiën ontbreken om dit toestel te bouwen.

Stampe en Renard
In 1947 komt hij weer in contact met zijn oude werkgever Jean Stampe, die nog een enorme opdracht had liggen voor de bouw van de SV-4b. Samen richten ze in Evere Constructions aéronautiques s.a. Stampe & Renard op.
Jean Stampe was voor de Tweede Wereldoorlog mededirecteur van Stampe en Vertongen. Een vliegtuigbouwer die vooral bekend is geworden vanwege het lesvliegtuig de SV-4b. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog kreeg Stampe en Vertongen een order binnen van de Franse Luchtmacht voor de levering van 300 SV.4b's. Deze werden in licentie gebouwd bij het Franse Farman. Maar de oorlog legde de productie stil. Na de oorlog had Frankrijk deze order opnieuw bevestigd en bestelde België er nog eens 66 (waarvan er uiteindelijk 65 geleverd zijn).
Om dit te kunnen bolwerken begon Jean Stampe direct na de oorlog met de bouw in de Farman fabrieken in Parijs (Chatillon). Hij zocht contact met Alfred Renard wiens voormalige fabriek in Evere er beter bij stond dan de oude Stampe & Vertongen fabriek. Samen stichtte zij in 1947 Stampe & Renard. Maar liefst 590 SV.4's werden er gebouwd (inclusief de 35 van voor de oorlog). Hoofdzakelijk bij SNCAN (waar Farman deel van uit maakte), en later bij het Algerijnse AIA.
Er werden nog een ander type ontworpen, zoals de SR.7 en de SV.8. Maar deze werd geen succes. Ook maakte ze onderdelen voor de Avro CF-100 en de Lockheed F-104 Starfighter.
In 1970 stopt dit bedrijf en verhuist alle inboedel naar het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis in Brussel.

Renard werd benoemd tot erelid van "Les Vieilles Tiges de l'Aviation Belge".

Op 10 juni 1988 werd Alfred Renard aangereden door een auto en overleed zeven dagen later, op 93-jarige leeftijd, in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.


Copyright, This article is licensed under the GNU Free Documentation License. It uses material from the Wikipedia article http://nl.wikipedia.org/wiki/Alfred_Renard

(advertentie)
Er staan 3 artikelen in onze webwinkel Kunstbus


teak fruitschaal of saladeschaal van Alfi voor Hans Hansen

Een grote stijlvolle teak salade- of fruitschaal, in de jaren vijftig vervaardigd door het Deense bedrijf Alfi voor de befaamde winkel en werkplaats Hans Hansen in Kolding, Denemarken. Het stickertje van het warenhuis zit nog op de bodem geplakt.
Prijs: € 800

Pageviews vandaag: 308.