kunstbus
Dit artikel is 28-03-2020 voor het laatst bewerkt.
Mail uw opmerking over of aanvulling op dit artikel naar kunstbus@gmail.com

DWDD

De Wereld Draait Door (afgekort DWDD) was een Nederlands televisieprogramma van de VARA, later BNNVARA, dat vanaf 2005 op werkdagen op de vooravond, -eerst rond, later voor het NOS-nieuwsjournaal- rechtstreeks werd uitgezonden op de Publieke Omroep. DWDD behandelde op luchtige wijze actualiteiten, aangevuld met livemuziek. In elke aflevering werd een aantal gasten in de studio met publiek uitgenodigd. Deze gasten zaten met de presentator en vaak ook een co-interviewer, tafeldame- of heer genoemd, aan een tafel om op basis van vraag en antwoord hun verhaal te doen. Op 27 maart 2020 was -volgens velen goddank- de laatste uitzending.

DWDD kent een lange voorgeschiedenis in het kwalitatief betere maar daardoor helaas ook minder succesvolle cultuurprogramma TV3. Na een aantal pogingen om TV3 sinds de start van de zender Nederland 3 in 1988 nieuw leven in te blazen kan het beduidend succesvollere programma 'De Wereld Draait Door' min of meer als een voortzetting van TV3 worden beschouwd. De presentator Mathijs van Nieuwkerk voelde zich bij het format van TV3 duidelijk als een vis op het droge. Bij het nieuwe format van de opvolger DWDD voelde hij zich echter juist als de spreekwoordelijke vis in het water en wist hij met zijn moderne snelle en meer oppervlakkige methode van interviewen van veelal vaste gasten die met een vlotte babbel over heel veel onderwerpen een mening hadden een deel van de kijkers van het populaire RTL-boulevard naar dit programma toe te trekken. Het succes van het format was wel dat het de gasten niet kwalijk kon worden genomen dat zij een mening hadden over een onderwerp dat niet hun expertise was en de presentator Mathijs van Nieuwkerk keek er wel voor uit ooit een mening te verkondigen. Zo kon iedereen probleemloos doorgaan met het leven zonder echt boos te hoeven worden. Zo nu en dan schoot een gast weleens uit zijn slof, maar deze werd dan, soms tijdelijk, 'geschorst' en hoefde dan niet meer terug te komen. Politici werden zo weinig mogelijk uitgenodigd, deze werden te saai en te stijf (in het harnas) bevonden. Ook de rubriek 'De TV Draait Door' met grappige filmpjes droeg bij aan het succes van het programma.

Het succesvolle verloop van programma kende wel wat hobbels. Matthijs van Nieuwkerk had geen moeite met het commerciële format, de aanvankelijke medepresentator Francisco van Jole ging echter wat te vaak op zoek naar diepgang en op de avonden dat hij het programma presenteerde haakte het grote publiek dan ook af. De producent van het programma Van der Horst zei daarover: 'Dat was vreselijk jammer. Francisco deed het echt niet slecht, maar hij had misschien nog te weinig ervaring met een liveprogramma presenteren voor een publiek.' Van Jole de wacht aanzeggen, noemde Van der Horst destijds 'het dieptepunt van het afgelopen seizoen'.

Het format van DWDD was zo succesvol dat het al snel door de meeste omroepen in meer of mindere mate werd gekopieerd. Je kunt dus wel stellen dat DWDD de weg baande voor een verschraling van de Nederlandse cultuur. Velen haalden dan ook opgelucht adem toen zij vernamen dat het programma er eindelijk mee ophield. Ook begon het publiek het zichtbaar toch een beetje moe te worden dat zij bij ieder praatprogramma weer van gasten als Frans Bauer of Mart Smeets moesten aanhoren hoe de wereld er aan toe was. Nederland werd becommentarieëerd door een twintigtal vaste gasten die van praatprogramma naar praatprogramma trokken om daar hun mening en kennis over de meest verscheidene onderwerpen te verkondigen. Dit kun je Mathijs van Nieuwkerk misschien niet eens aanrekenen, op de achtergrond blijkt namelijk dat al deze programma's door hetzelfde groepje tv-bonzen geproduceerd werden. Wat je Mathijs van Nieuwkerk misschien ook niet kon aanrekenen is dat hij enkele malen de Balkenende-norm verdiende en dat dat door zijn, je kunt wel zeggen nepotistische netwerk, werd verkocht als:'dat zo'n groot talent dat meer dan waard was.' Iets wat hij overigens zelf ook meermalen heeft beaamd in interviews.

De eindredactie van het programma was in handen van Ewart van der Horst, een Nederlandse producent, televisiemaker en componist, die zijn carrière begon bij Veronica. Na enige uitstapjes naar de amusementswereld legde hij zich vanaf 1998 voor Endemol Entertainment weer toe op het maken van televisieprogramma’s. Van der Horst was onder andere hoofdredacteur van het programma RTL Boulevard en bij de zender MTV. Hij werkte vanaf 2005 als bedenker en eindredacteur van het programma De Wereld Draait Door. Presentator Matthijs van Nieuwkerk noemt hem steevast de 'architect' van het programma en het merk DWDD. Van der Horst bedacht ook het 'PowNews' voor de nieuwe omroep PowNed en 'Vandaag de dag' voor omroep WNL. Verder was hij nauw betrokken bij de opstart van 'Eva Jinek op zondag'. Als zelfstandig producent, uitgever en eigenaar van PilotStudio produceert hij onder meer 'Hoe heurt het eigenlijk?' (AVRO), 'Jinek' (KRO-NCRV) en vanaf januari 2020 zowel de talkshows van Eva Jinek als van Beau van Erven Dorens op RTL 4, respectievelijk 'Jinek' en 'BEAU'.

Niet heel Nederland was overigens blij dat DWDD stopte, SBS6-ster Gordon schreef zelfs een noodkreet aan Matthijs van Nieuwkerk: ‘Wij (de Neder­landers dus) hebben op dit moment een grenzeloze behoefte aan vastigheid, vooral op radio en tv. Jouw programma is een van de pijlers waarop wij kunnen steunen. Jouw inzicht en vakmanschap zijn onontbeerlijk, we kunnen niet zonder. (…) Dus ga vooral door met jouw fantastische redactie. Ik hoop dat jullie beseffen hoe belangrijk jullie voor ons thuiszitters momenteel zijn.’ Op wat columns geschreven door bevriende journalisten na bleef het verder echter verdacht stil.
va


Pageviews vandaag: 586.