kunstbus

(advertentie)
Er staan 3 artikelen in onze webwinkel Kunstbus


Winston karaf/vaas Per Lutken voor Holmegaard, Denemarken

Deze zeldzame vaas of karaf is ontworpen door Per Lutken voor Holmegaard in Denemarken. Deze karaf is ooit aangeschaft in het chique warenhuis van Hans Hansen in Kolding in Denemarken.
Prijs: € 300

Dit artikel is 11-11-2019 voor het laatst bewerkt.

Per Lütken

Per Lütken was een Deense glasblazer en glasontwerper (geboren 10 november 1916 - overleden 10 februari 1998), het meest bekend om zijn werken bij de Deense glasfabriek Holmegaard ("Holmegaard Glasværk" in het Deens).

Lütken leerde aanvankelijk schilderen aan de Hoge School voor de kunsten van Jens Møller-Jensen (Skolen voor Dansk Kunsthåndværk) in Kopenhagen waar hij in 1938 afstudeerde.

Nadat een andere grootmeester in het glas, de architect Jacob E. Bang (1899-1965), de Holmegaardfabriek had verlaten nam Lütken mede dankzij een aanbevelingsbrief van Jens Møller-Jensen in 1942 de functie creatief directeur van hem over. Per Lütken zou voor Holmegaard blijven werken tot aan zijn dood in 1998 in welke tijd hij meer dan 3.000 stukken glas zou hebben ontworpen.

Scandinavisch glas


Het Scandinavische glas had door zijn hoge kwaliteit dat resulteerde in heldere en pure vormen wereldwijd veel invloed op het glasdesign van de na-oorlogse tijd. De harmonisch uitgebalanceerde en stijlvolle Scandinavische glasontwerpen stonden op gelijke voet met het glaswerk uit Murano en werden ook als zodanig gewaardeerd. De basisinspiratie in het Scandinavisch design is veelal de natuur die de designers ervoeren in het door hen omringende rijke en ruige landschap. In de jaren vijftig zag men veelal gebogen en vaak a-symmetrische vormen in dik glas geïnspireerd op organische vormen als bloemknoppen, paddestoelen en bladeren. De kleuren waren koel, ingehouden en helder, geïnspireerd op de ijsachtige omgevingen van het Scandinavische landschap.

Holmegaard Glasværk


Holmegaard Glasværk begon in 1825 als een glasfabriek in flessen en gebruiksglas. Naast traditioneel glaswerk en ontwerpen ontleend aan andere glasfabrieken, ontwierpen in de eerste helft van de 20ste-eeuw de ontwerpers Oluf Jensen en Orla Juul Nielsen glas bij het bedrijf wiens werken werden tentoongesteld op de tentoonstelling van 1925 in Parijs. Het bedrijf vergaarde internationale erkenning dankzij de architect Jacob Bang als creatief directeur. De schilder Per Lütken was al een bekwaam ontwerper en zou het bedrijf na de oorlog ondanks zijn gebrek aan ervaring in het maken van glas nog meer roem brengen.

Glaswerk


Per Lütken stond bekend om zijn perfectionisme en stelde hoge eisen aan de glasblazers. Als ze klaagden dat zijn ontwerpen te moeilijk waren om in glas te blazen, was het ambitieuze antwoord van Lütken altijd: "Wel, wie zei dat dingen gemakkelijk zouden zijn?"

Per Lütken ontwierp kunstglas en gebruiksglas.

Zijn ontwerpen uit de jaren vijftig bestaan uit gebogen lijnen met knopvormige en soms a-symmetrische vormen geïnspireerd op de natuur. Deze werden uitgevoerd in koele, transparante kleuren van grijze tot ijs-blauwe naar verschillende tinten van groen. Typische ontwerpen uit deze tijd zijn de Næbvase (Nederlands: 'Eend' of 'Bek/Snavel'-vaas) (Engels: 'Duckling' or 'Beak"-vase) uit 1952 en de Menuet hjertevase (hartvormige 'Menuet'-vaas) uit 1955.

In de loop der jaren heeft Per Lütken veel kennis en ervaring opgedaan over hoe glas wordt gemaakt en zo nieuwe technieken kunnen ontwikkelen of oude methoden kunnen verbeteren.

Zijn tentoonstellingsontwerpen kunnen bijna geclassificeerd worden als studioglas. Ieder stuk was uniek door de manier waarop het werd geproduceerd. Een vroege versie hiervan is de Orkide vase (bubbles) uit 1952 waarbij in een bolvormig gesmolten stuk glas een pin werd geduwd waaruit de ingesloten hete lucht kon ontsnappen en zo een opening ontstond die terugkwam in verzwakte vorm in de uitgetrokken rand.

Voor zijn snavelvazen ​​uit 1952 gebruikt hij een techniek die bekend staat als stokblazen waarbij het glas rechtstreeks in een natte kleivorm wordt geblazen.

Per Lütken was ook geïnteresseerd in het maken van glas waarbij de middelpuntvliedende kracht de vorm bepaalt (bijv. de "Selandia" schaal uit 1954).

Een ander goed voorbeeld is de "zelfopblazende techniek" (1955), die bestaat uit stoom van een natte houten plaat waartegen het glas wordt gehouden waarbij de stoom de kom opblaast (deze methode werd o.a. gebruikt voor de schalen "Arne" en "Provence" ontworpen in 1955).

Veel van zijn ontwerpen, zowel voor decoratie en gebruik, waren eenvoudig tonvormig, cilindrisch of conisch van vorm. Zonder overbodige verfraaiing werd vertrouwd op de eenvoud van inwendige en uitwendige lijnen waarbij de gradaties van de kleur werden veroorzaakt door de verschillende diktes en helderheid van het glas. Deze stijl van ontwerpen vind je bijvoorbeeld terug in de 'Carnaby'-serie uit 1968, vazen bestaande uit cilindrische en ovale vormen in levendige kleuren blauw, geel of opaak wit dat bijna aandeed als plastic.

Ook ontwikkelde Per Lütken glas in lood glaswerk en veel marmereffecten, waaronder de Cascade-serie uit 1969.

In 1969 ontwierp hij ook voor Kastrup de 'Lava'-serie die tot laat in de jaren zeventig werd geproduceerd. Een serie glaswerk in bruin-rood en blauw-wit geblazen in een vorm van natte klei waardoor ieder object weer anders was.

Per Lütken heeft daarnaast vele populaire serviceseries ontworpen, zoals "Gyldenholm" (1949), "Copenhagen" (1953), "Clausholm" (1958) en "Atlantic" (1962).

Volgens Per Lütken moeten glazen een bepaald natuurlijk gewicht hebben en moeten ze vakmanschap uitstralen. Op basis van deze filosofie creëerde hij zijn dikke, lipvriendelijke glazen met zachte rondingen. Zijn series No. 5 (1970), Ship’s Glass (Skibsglas) (1971), Idéelle (1978) en Charlotte Amalie (1981) worden allemaal beschouwd als ontwerppictogrammen en zijn tot op de dag van vandaag in veel Deense huizen te vinden en worden nog steeds over de hele wereld tegen hoge prijzen verkocht.

Lütken is ook de man die verantwoordelijk is voor de Canada-serie (1955), de Winstonserie (1956), de Grønland-serie (1960), de butler-serie (1973) en de Harmony-serie (1977-1984).

De Ædelgrønt (edelgroen) Winston-serie uit 1956 werd geproduceerd tot 1965. Vanuit het niets ontwierp hij geen organisch gevormde grijze glaswerken meer, maar strakke geometrisch gevormde glaswerken in een diepgroene kleuren. Waarschijnlijk beïnvloed door het glaswerk Kartio van Kaj Franck dat in die tijd in de glaswereld veel opzien baarde. Naast de Winston-serie werden daarna ook de Provence-bowls en een waterkan met bekers in deze kleur uitgebracht.

Lütken hield een lijst bij met al zijn unieke ontwerpen en ontwerpen voor tentoonstellingen in zijn door hem genoemde zwarte boek “Min sorte bog”. Hierin staan al zijn werken vanaf oktober 1942 met ontwerpen voor een tentoonstelling in Stockholm, tot zijn glasontwerpen die werden getoond in de Nygode 4 gallery in januari 1985 (op 69-jarige leeftijd). Alhoewel hij hierna voor Holmegaard in ieder geval bleef werken tot aan zijn 79-jarige leeftijd in 1995 hield hij vanaf dan deze lijst echter niet meer bij. Dus hij maakte of geen nieuwe ontwerpen meer of hij stopte met het bijhouden van de lijst.

Per Lütken nam met Holmegaard deel aan vele designtentoonstellingen in binnen- en buitenland, zijn ontwerpen zijn vertegenwoordigd in musea over de hele wereld - waaronder het Museum of Modern Art in New York.


(advertentie)
Er staan 3 artikelen in onze webwinkel Kunstbus


Winston karaf/vaas Per Lutken voor Holmegaard, Denemarken

Deze zeldzame vaas of karaf is ontworpen door Per Lutken voor Holmegaard in Denemarken. Deze karaf is ooit aangeschaft in het chique warenhuis van Hans Hansen in Kolding in Denemarken.
Prijs: € 300

Pageviews vandaag: 213.