kunstbus
Dit artikel is 08-11-2020 voor het laatst bewerkt.
Mail uw opmerking over of aanvulling op dit artikel naar kunstbus@gmail.com

Rommert Boonstra

Rommert (Rom) Boonstra (Groningen, 7 april 1942) is naast fotograaf en dichter, een Nederlands kunstcriticus, bestuurder en docent. Boonstra wordt beschouwd als een van de grondleggers van de geënsceneerde fotografie in Nederland. Een voorbeeld hiervan is de uitgave Natura ex machina.

Boonstra werkte in Rotterdam en woont momenteel deels in Rotterdam en deels in Frankrijk.

Zijn poëzie ontstaat vaak tijdens het maken van wandelingen. Het landschap, vaak dat van Bourgondië, staat centraal in zijn werk. Ook zijn commentaar bij zijn foto's is van dichterlijk gehalte.

Boonstra is geboren en getogen in de stad Groningen, waar hij na het Gymnasium B begon met de studie kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Na een paar jaar brak hij in 1966 zijn studie af en begon hij zijn loopbaan in 1966 als recensent beeldend kunst bij het Nieuwsblad van het Noorden.

Hij was van 1969 tot 1972 directeur van schouwburg De Kolk in Assen.
Van 1972 tot 1976 was hij directeur van De Lantaren in Rotterdam.
Arts Lab De Lantaren in Rotterdam richtte zich op veelal experimenteel theater en dans, naast film, klassieke muziek, popmuziek, literatuur en poëzie. Het 'laboratorium' werd gedragen door de dagelijkse openbare aanwezigheid van de Grafische Werkplaats en de Video- en Filmwerkplaats. De Lantaren was daarmee één der pronkstukken van de Rotterdamse Kunststichting.
Het theater aan de Gouvernestraat 133 in het centrum van Rotterdam was tevens de geboorteplek van Film Festival Rotterdam, (1972) en werd na enige tijd met filmzaal 't Venster uitgebreid tot LantarenVenster.

In deze periode schreef hij over kunst voor Elseviers Magazine.

Na een ziekbed van twee jaar (1976-1978) vanwege een ernstige virusinfectie, het syndroom van Guillain-Barré, begon Boonstra serieus te fotograferen en legde hij zich toe op de geënsceneerde fotografie. Zijn werk speelt zich af in zelfgemaakte 'theaterkastjes', volgestouwd met fotootjes, schroefjes, snippers, aardappels, houtsnippers enzovoort.

Met een publicatie in Zero en een expositie bij Galerie Jack Visser in Amsterdam presenteerde Boonstra zijn foto's voor het eerst aan het publiek. Daarna publiceerde en exposeerde hij regelmatig in binnen- en buitenland. Boonstra werkt onder meer met Galerie Perspektief (Rotterdam), Galerie Junod (Lausanne), Galerie Torch (Amsterdam) en Fotomania (Rotterdam).

Behalve zijn foto's maakt hij ook regelmatig illustraties en omslagen voor diverse publicaties.

Van 1986 tot 1991 was hij docent fotografie aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam, vanaf 1991 is hij docent fotografie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.

Boonstra kreeg in 1992-1993 de opdracht van de NS om vijftien fotowerken te maken voor de treincoupés.

In 1994 ontving hij de gemeentelijke fotografieopdracht van de gemeente Groningen. Het thema was 'het geven van een beeld van de culturele identiteit van Groningen'. Een van de werken van de opdracht werd als publiekskeus op groot formaat onder een van de bruggen in Groningen geplaatst.

Natura ex Machina

Boonstra maakte in 1998 een fototentoonstelling aan de hand van de collectie van het Natuurmuseum in Groningen. Bij de expositie verscheen tevens een boekje met dezelfde titel: Natura ex Machina.

Bundels
. Het scheppen van een nutteloos verleden, Manteau, Antwerpen, 1985
. De geschiedenis van het vergeten, Triona Pers, Houwerzijl, mei 2001
. In diverse bloemlezingen zijn gedichten van Rommert Boonstra opgenomen.



Pageviews vandaag: 1787.