kunstbus
Dit artikel is 31-03-2020 voor het laatst bewerkt.
Twitter: Tweet Follow Tweet naar over
Facebook:

Of mail uw vraag of opmerking over dit artikel naar kunstbus@gmail.com

Just what is it that makes today's homes so different, so appealing? van Richard Hamilton

'Wat maakt de huizen van vandaag zo anders, zo aantrekkelijk?' is een collage op papier van de Engelse kunstenaar Richard Hamilton en John McHale gemaakt in 1956. Het meet 26cm (10,25 inch) × 25cm (9,75 inch). Het was het eerste popartkunstwerk dat een iconische status bereikte.


Richard Hamilton - Just what is it that makes today's homes so different, so appealing? - 1956

Het werk bevindt zich nu in de collectie van de Kunsthalle Tübingen, Tübingen, Duitsland.

Wat is het dat de woning van vandaag zo anders maakt, zo aantrekkelijk? werd in 1956 gemaakt voor de catalogus van de tentoonstelling 'This Is Tomorrow' die werd gehouden in de Whitechapel Gallery in Londen, Engeland, waarin het in zwart-wit werd weergegeven. Daarnaast werd het stuk gebruikt in posters voor de tentoonstelling. Twaalf groepen kunstenaars ontwierpen elk een poster voor de ze expositie.

Hamilton en zijn vrienden John McHale en John Voelcker hadden samengewerkt om de kamer te creëren die het bekendste deel van de tentoonstelling werd. Hamilton creëerde vervolgens verschillende werken waarin hij het onderwerp en de compositie van de popartcollage herwerkte, waaronder een versie uit 1992 met de vrouwelijke bodybuilder Bernie Price.

Hamilton vertelde toen hij het werk gemaakt had, dat hij de collage gebaseerd had op het verhaal van Adam en Eva. Hij had hen "geteleporteerd" naar het nieuwe opwindende leven in een huiskamer van de naoorlogse twintigste eeuw. In een modern interieur staat een bodybuilder met in zijn hand een buitenproportionele lolly waarop het woord ‘POP’ te lezen staat. Het maakte van dit beeld de eerste icoon van de pop art.

Volgens een artikel uit 2007 van de kunsthistoricus John-Paul Stonard bestaat de collage uit afbeeldingen die voornamelijk afkomstig zijn uit Amerikaanse tijdschriften. De basis was een afbeelding van een moderne zitkamer in een advertentie in Ladies Home Journal voor Armstrong Floors, die de "moderne mode in vloeren" beschrijft. De titel is ook afkomstig van een advertentie, waarin staat: "Wat maakt de huizen van vandaag zo anders, zo aantrekkelijk? Open planning natuurlijk - en een gedurfd kleurgebruik." De bodybuilder is Irvin "Zabo" Koszewski, winnaar van Mr L.A. in 1954. De foto is afkomstig uit het tijdschrift Tomorrow's Man, september 1954. De kunstenaar Jo Baer, ​​die in haar jeugd poseerde voor erotische tijdschriften, heeft beweerd dat ze de burlesque is vrouw op de bank, maar het tijdschrift waaruit de foto is genomen, is niet geïdentificeerd. De trap is afkomstig uit een advertentie voor Hoover's nieuwe model "Constellation" en is afkomstig uit hetzelfde nummer van Ladies Home Journal, juni 1955, als de advertentie van Armstrong Floors. De foto van de omslag van Young Romance was afkomstig van een advertentie voor het tijdschrift in het bijbehorende tijdscrift Young Love (nr. 15, 1950). De tv is een Stromberg-Carlson, afkomstig uit een advertentie uit 1955. Hamilton beweerde dat het kleed een uitvergroting was van een foto van een menigte op het strand van Whitley Bay. Het beeld van de planeet Aarde bovenaan is uit Life Magazine (september 1955) gesneden. Het originele referentiebeeld voor de collage van Life Magazine die aan Hamilton is geleverd, bevindt zich in de John McHale-archieven aan de Yale University. Het was een van de eerste beelden die in de collage werden vastgelegd. De Victoriaanse man op het portret is niet geïdentificeerd. Het tijdschrift op de stoel is een kopie van The Journal of Commerce, opgericht door telegraafpionier Samuel F. B. Morse. De bandrecorder is een in Engeland gemaakte Boosey & Hawkes "Reporter", maar de bron van de afbeelding is niet bekend. Het uitzicht door het raam is een breed gereproduceerde foto van de buitenkant van een bioscoop in 1927, met de première van de vroege "talkie" film, The Jazz Singer met in de hoofdrol Al Jolson; de daadwerkelijke originele bron van de afbeelding is nog niet gevonden.

In 2006 zei de zoon van kunstenaar John McHale, John McHale Jr., dat zijn vader beweerde dat hij de maker van het beeld was, aangezien hij het originele ontwerp en het iconische materiaal voor de collage had geleverd, inclusief de tijdschriften waaruit een groot deel van de collage was samengesteld. McHale zei dat het bronmateriaal van hem was, naar Hamilton gestuurd vanuit de Yale University, waar McHale studeerde, en dat Hamilton's rol simpelweg het uitsnijden en plakken was volgens het ontwerp van McHale. Als reactie hierop zei Hamilton dat dit "absurd was. De collage is de afgelopen vijftig jaar op grote schaal gereproduceerd en mijn auteurschap werd, voor zover ik weet, nooit betwist door John McHale Sr. toen hij nog leefde." Hamilton zei dat McHale hem een ​​ruwe lay-out van zes pagina's bezorgde voor de This is Tomorrow-tentoonstellingscatalogus, maar hij gebruikte er maar twee en de andere pagina's, waaronder deze collage, zijn door hemzelf gemaakt; de Amerikaanse tijdschriften die de afbeeldingen leverden, waren afkomstig uit de collectie van Magda en Frank Cordell, en de afbeeldingen zijn uitgesneden door de vrouw van Hamilton, Terry O'Reilly en Magda Cordell. Magda Cordell zei: "Terwijl Richard natuurlijk de bekende postercollage voor de groep 'wat maakt de huizen van vandaag zo anders, zo aantrekkelijk?' samenstelde, slechts een deel van het materiaal in die collage kwam van John McHale's bestanden, en zowel Terry Hamilton als ik hielpen bij het verzamelen van de beelden. We zochten vaak materiaal in de studio die John en ik deelden. Soms, als ik naar die poster kijk, denk ik dat het een beetje lijkt op de zitkamer in Cleveland Square waar onze studio was, maar dit is misschien slechts mijn verbeelding".


Pageviews vandaag: 456.